دیدبان
در اطلاعیه بنیاد تبیین اندیشه های امام مطرح شد/

دیدگاه های امام خمینی(ره) در مورد حجاب چه بود؟

دیدگاه های امام خمینی(ره) در مورد حجاب چه بود؟

دیدبانبنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها در پی سکوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) دربرابر مصاحبه‌های یکی از نوه‌های امام راحل در خصوص دیدگاه‌های ایشان در ارتباط با حجاب اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

اطلاعیه بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها

ملت شریف ایران

مدتی پیش نوه بنیان‌گذار کبیر انقلاب  با برخی رسانه‌های معلوم الحال چون «جرس» و «کلمه» مصاحبه و نکاتی در خصوص نگرش خودشان و حضرت امام(ره) نسبت به مسئله حجاب بیان کردند. توقعی که از مؤسسه تنظیم و نشر آثار می‌رفت موضع‌گیری و بیان شفاف حقایق اندیشه امام(ره) و جلوگیری از تحریف بود. لکن با توجه به امکان خلط دیدگاه‌های سرکار خانم اشراقی با آن نگاه‌های الهی آن مرد بزرگ، بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها بر خود لازم می‌داند نکاتی چند رابه محضرتان تقدیم کند:

1. از صحبت‌های ایشان چنین برداشت می‌شود که مسئله حجاب در اندیشه امام خمینی(ره) کم‌اهمیت و حاشیه‌ای بوده و ایشان به‌سادگی از کنار مسئله گذشته وبرخورد با آن را به عموم مردم سپرده‌اند. اما مراجعه به بیانات به جای مانده از ایشان نشان می‌دهد که ایشان ابداً پوشش غیرشرعی را مسئله‌ای ساده و کم‌اهمیت نمی‌دانسته و برخورد با انحرافات را لازم می‌دانسته‌اند. متأسفانه آن‌چه نوه امام(ره) در مصاحبه خود گفته بودند، بیانی ناقص و اشتباه بوده است. امام(ره) درخصوص ‌بی‌حجابی با قاطعیت موضع گرفته و هیچ‌گونه مجامله و تساهل و تسامحی در کلام ایشان یافت نمی‌شود. اصل عبارتی که به آن استناد جسته‌اند به این قرار است: «اسلام جلوى شهوات را مى‏‌گیرد؛ اسلام نمى‏‌گذارد که لخت بروند توى این دریاها شنا کنند. پوستشان را مى‏‌کند! با زنها لخت بروند آنجا، و بعد زنها لخت بیایند توى شهرها! مثل کارهایى که در زمان طاغوت مى‏‌شد. همچو کارى اگر بشود، پوستشان را مردم مى‏‌کنند».

2. در مصاحبه چادر را پوششی نامناسب دانسته‌اند و با ارجاع به صحبت‌های امام(ره) و به‌بهانه این که رنگ آن را نمی‌پسندند و در آن راحت نیستند، تلاش کرده‌اند ازاهمیت پوشش ملی ایران بکاهند. هرچند طبق فتوای امام(ره) پوششی جز چادر نیز می‌تواند حدود حجاب شرعی را فراهم کند؛ اما در اندیشه آن یار سفرکرده چادر ارزشی انقلابی و ایرانی دارد. چادر نماد زن عفیف ایرانی است و تلاش برای کم‌رنگ کردن و بی‌اهمیت نشان دادن آن، آن‌هم از سوی منسوبین به امام خمینی(ره)، اشتباهی بزرگ و نابخشودنی است. هرکس می‌تواند در چارچوب شرع مقدس اسلام حجابی جز چادر برگزیند، اما مسلماً رعایت احترام و ارزش نمادهای ملی ایران بر همگان و از جمله خانواده امام(ره) لازم و ضروری می‌باشد و بی‌ادبی و جسارت به این نماد عفت ملی به‌بهانه‌هایی چون «سلیقه» پذیرفته نیست.

برای این که نگاه اجتماعی حضرت امام(ره) نسبت به چادر و زن  شفاف‌تر بشود به خاطره‌ای که یار فداکار و مجاهد راه امام(ره) از ایشان نقل می‌کند، ارجاع‌ می‌دهیم. خانم مرضیه حدیدچی (خواهر دباغ) نقل می‌کند: «در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید ومن با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه، حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم».

3. در مصاحبه با سایت ضدانقلاب جرس که به‌دنبال نفی حاکمیت اسلام در ایران است ادعا شده بود: «مسئله حجاب هرگز جزو دغدغه‌های امام نبوده و نسبت به این موضوع، بدواً کمتر اظهار نظر کرده است، مگر با اولویت و محوریت موارد اساسی یا به‌عنوان پاسخ به برخی پرسش‌ها به این مورد به‌صورت حاشیه‌ای ورود داشته‌اند». همچنین در مصاحبه با روزنامه شرق در تاریخ 6 مرداد 92 باعبارات متعدد سعی داشتند که قانون حجاب را در ایران قانونی متفاوت با عقیده امام جلوه دهند و مکرر بیان گردیده که این قانون دستور امام نبوده است.

این در حالی است که با مراجعه به اصل بیانات امام مشاهده می‌شود که امام خمینی(ره) بدون اغراق دهها بار از حجاب و اهمیت آن در قالب‌های متفاوت سخنرانی، نامه و مصاحبه‌های خارجی و داخلی یاد کرده‌اند. حال چطور می‌شود از سوی منسوبین ایشان این‌طور جلوه داده شود که این مسئله از دغدغه‌های امام نبوده است؟از سوی دیگر سیره سیاسی امام راحل بر ملت عزیز ما روشن است، اولاً تأکیدات امام بر حجاب بیانگر خط‌دهی اساسی شخصی ایشان در اهمیت دادن مجلس به حجاب است و ثانیاً اگر ایشان مخالفتی داشتند حتماً بیان می‌کردند، که در موارد دیگری این‌گونه عمل کردند و نظر خود را صریح بیان نمودند.

4. همان‌طور که ملت شربف می‌دانند رابطه نسبی  با حضرت روح‌الله بیش از آن که برای‌ اشخاص «منزلت اجتماعی» ایجاد کند، «تکلیف الهی» بر دوش ایشان  قرار می‌نهد. بر همه منسوبین به امام(ره) لازم است تا این اعتبار اجتماعی را در راه رضای الهی صرف کنند. مسلماً مصاحبه با سایت‌های معلوم الحالی که علیه نظام اسلامی شمشیر را از رو بسته‌اند و بی‌رحمانه و ناجوانمردانه به حکومت اسلامی حمله کرده مروج سکولاریسم و لیبرالیسم می‌باشند، روح ملکوتی امام امت رااندوهگین و قلوب امت حزب‌الله را چرکین می‌نماید.

5. نکته پایانی آن‌که ممکن است هم‌چنان در نظر برخی افراد، حجاب و چادر در اندیشه امام(ره) دارای ضریب اهمیت پایینی باشد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که مسائلی چون «حکومت اسلامی»، «ولایت فقیه»، «جنگ فقر و غنا»، «تقابل اسلام ناب با اسلام آمریکایی»، «تقابل اسلام مستضعفین و پابرهنگان با اسلام سرمایه‌داران زالوصفت» و «حکومت جهانی مستضعفین» و... در اندیشه حضرت امام(ره) دارای اهمیتی فوق العاده و برجسته می‌باشد. برای ما به‌عنوان فرزندان خمینی کبیر جای بسی تعجب است که چرا برخی نزدیکان امام راحل عظیم‌الشأن در فتنه 88 که تلاش می‌شد همه مفاهیم فوق تحریف شود، سکوت اختیار کرده و از میراث آن روح خدا دفاع نکردند.

و العاقبة للمتقین
بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها


منبع:تسنیم

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران