دیدبان

مهم ترین رهنمودهای رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد

مهم ترین رهنمودهای رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد
دیدبانطبق قانون، مراسم تحلیف در دوره‎‎های مختلف از روندی معمول برخوردار است و صرفاً مراسمی است که رئیس‎جمهور منتخب در مقابل رئیس دستگاه قضا و نمایندگان مجلس سوگند یاد می‎کند و در بازخوانی ادوار گذشته تحلیف ریاست‎جمهوری، چیزی فراتر از حواشی و مهمانان مراسم به دست نمی‎آید. 

اما در سوی دیگر روز 12 مردادماه قرار است مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور دولت یازدهم توسط رهبر انقلاب، حضرت آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي برگزار شود.

حسينيه امام خميني(ره)، نقطه‌اى است كه همواره سازنده تاريخ انقلاب در طول سال‌های اخير بوده است. در اين نقطه و زير همين جايگاه بوده است كه ما توانسته‌ايم در طول اين سال‌ها، تجربه‌هاى دشواری را در مقاطع حساسی از تاریخ انقلاب را سر بگذرانیم و درس‌هاى سازنده‌ای را از امام(ره) و مقام معظم رهبری بگيريم و این مسیر دشوار را به سلامت سپری کنیم.

در بازخوانی مراسم‌های مختلف برگزارشده برای تنفیذ حکم رئیس‎جمهور و همچنین سخنان ایراد شده توسط مقام معظم رهبری نکات قابل تأملی استخراج می‎شود. نکاتی که برخی از آن‎ها معطوف به هشدار‎ها و تذکر‎‎های رهبر معظم انقلاب با توجه به شناخت ایشان از منتخب مردم است و یا این‎که با نگاه به مقتضیات کشور و همچنین دغدغه‎ای ایشان در دوره جدید ریاست جمهوری مسائلی طرح می شود که قابل تامل است.

این دیدارها كه تا كنون در سال‌های 68، 72، 76، 80، 84 و 88 و 92 برگزار شده است، واجد خصوصیاتی است كه می‌تواند ما را بر اساس شیوه عمل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -فارغ از جایگاه حقوقی ایشان- به‌سمت الگویی رفتاری سوق دهد. رفتاری كه موجب ارتقای فرهنگ سیاسی ما به‌خصوص در بین سیاسیون و نخبگان جامعه می‌شود.




مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری چگونه برگزار می‌شود؟ 

تنفیذ احکام ریاست جمهوری براساس قانون اساسی برعهده مقام معظم رهبری است. اصل 110 قانون اساسی که مربوط به حدود و اختیارات مقام معظم رهبری است، به این موضوع اشاره دارد.

"اصل110- بند 9: امضای حکم‏ ریاست‏ جمهوری‏ پس‏ از انتخاب‏ مردم"

در عین حال، قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز تأکید دارد که دوره ریاست جمهوری رسما از تاریخ تنفیذ حکم رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

"ماده 1 ـ دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه بوسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد."

ماده 2 - قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز تأکید دارد که اعتبارنامه رئیس جمهور توسط شورای نگهبان تهیه و به حضور مقام رهبری تقدیم می‌گردد.

در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب و پایان کار رئیس‌جمهور مستقر، معمولا کارگزاران نظام، سفرا، وزرا و چهره‌های سیاسی و مذهبی کشور حضور دارند. براساس قانون مراسم تنفیذ در هر دوره، روز 12 مردادماه برگزار و معمولا یک روز بعد مراسم تحلیف رئیس جمهور یا همان مراسم سوگند، در مجلس و با حضور نمایندگان، رؤسای قوای مقننه و قضائیه برگزار می‌‌شود.

طبق روال معمول، در مراسم تنفیذ، رئیس‌جمهور سخنرانی کوتاهی کرده و بعد مقام معظم رهبری حکم ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب را تنفیذ، و رئیس‌جمهور جدید از این جایگاه به سخنرانی پرداخته و در پایان نیز مقام معظم رهبری سخنرانی می‌کنند.

***

_  در ادامه مهم‌ترین بخش های سخنان رهبر معظم انقلاب در این دیدارها را مرور مي‌کنيم:


مهم‌ترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ هاشمی رفسنجانی

12 مرداد 68؛ روزی که مراسم تنفیذ هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران برگزار شد. او پس از ریاست مجلس حالا قرار بود یک پست مهم دیگر را در نظام جمهوری اسلامی تجربه کند. پستی که اولین مقام اجرایی جمهوری اسلامی و دومین مقام رسمی در کشور به شمار می آمد. در ادامه اهم سخنان و تذکرات رهری در این مراسم را می خوانید؛

لزوم تداوم خط امام(ره) و حفظ هویت ملی و انقلابی

  • خطى كه امام براى انقلاب ترسيم كردند و ده سال است كه ملت ايران بر اساس آن حركت مى‌كند، خط عظمت اسلام و مسلمين و دفاع از محرومان و مستضعفان در سراسر عالم است. خط و راهى است كه ملت ايران را در دنيا، به صورت يك ملت زنده و سرافراز و مستقلترين و زنده‌ترين و فعالترين ملتهاى دنيا درآورده و ما را از حالت ملت عقب‌افتاده‌ى وابسته‌ى مرده، خارج ساخته است. خطى است كه ايمان و محبت و عشق مردم به اسلام را برانگيخته و آنها را در اين راه، به فداكاريهاى اعجاب‌انگيز و بى‌نظير واداشته است. اين خط، زندگى و همه‌ى هستى و هويت ملى و انقلابى ماست و به فضل پروردگار اين خط، با قاطعيت و قدرت و اميد و با همان روحيه‌يى كه امام در طول دوران نهضت و انقلاب، عملاً به ما تعليم دادند، به پيش خواهد رفت. ما براى تحكيم راه امام و انقلاب و فداكارى و تلاش و كوشش شبانه‌روزى، آماده‌ايم. جانها و خونهاى ما، فداى اين راه و خط است. سعادت ما در اين است كه زندگى خود را در اين راه بگذرانيم. در اين، هيچ ترديدى نيست.

باید خلأها را پر کنیم

  • بايد با تلاش و همكارى مسؤولانه و محبت و پيوند مستحكم و حضور دايمى مردم در صحنه و دلسوزى كامل علماى اعلام و بزرگان اسلام و قشرهاى مختلف كشور و با وحدت كلمه و حفظ حاكميت نظام جمهورى اسلام و مركزيت اين نظام و تجمع حول اين محور و تسليم در مقابل جهت‌گيري‌هايى كه برخاسته از همان رهنمودها و اصولى كه بر طبق مصالح كشور است، اين خلأ را پر كنيم.

به مدیریت جدید کشور اطمینان دارم/ روزی را میبینم که مدیریت انقلابی همه گره‌هارا باز می‌کند

  • من، حقيقتاً به مديريت جديد كشور، از اعماق دل اعتقاد و اطمينان و اميد دارم. من، آن روزى را مى‌بينم كه اين مديريت صالح و سالم و كارآمد و انقلابى، بتواند ان‌شاءاللَّه به كمك مردم - كه شرط اصلى است - همه‌ى اين گرههايى را كه وجود دارد، باز كند و راهها را هموار نمايد. البته، همان‌طور كه بارها گفته شده‌است و باز هم تكرار و تأكيد مى‌كنيم، مبادا مردم انتظار معجزه داشته باشند. اين كشور، هشت سال در جنگ بود و اگر درست نگاه كنيم، ده سال جنگ مى‌كرد. مسؤولان دلسوز و عزيز و خدمتگزارى كه در اين هشت سال، براى مردم كار كردند، با انواع مشكلات دست و پنجه نرم نمودند تا توانستند كشور را در يك شرايط قابل قبول و بالنّسبه خوب - كه مبالغه هم نمى‌كنيم - نگه دارند و حفظ كنند.

سازندگی کشور در کنار حفظ روحیه انقلابی/ جهت‌گیری های انقلابی را باید تقویت کنیم

  • اين جمله را هم مطرح كنم كه علاج مشكلات ما در اين است كه سازندگى كشور را در كنار تأمين روحيه‌ى انقلابى در مردم و حفظ همان صلابت و چهره‌ى باعظمت و هيبت انقلاب ببينيم. اگر به رفاه عمومى نينديشيم و به سازندگى كشور فكر نكنيم، مطمئناً نظام جمهورى اسلامى نخواهد توانست الگو و تجربه‌ى مطلوب را به دنيا ارايه بدهد.


اگر در مسائل رفاه زندگى عمومى و ايجاد تسهيلات و رفع مشكلات غرق شويم، به طورى كه جهتگيريهاى انقلابى را به دست غفلت بسپريم، به ابهت و هيبت انقلاب ضربه زده‌ايم و جاذبه آن را در دنيا مخدوش كرده‌ايم و اين، مطمئناً به كارايى ما ضربه خواهد زد. بنابراين، اين دو در كنار هم مطرح اند.


امیدواریم آرمان‌های امام(ره) در جامعه تحقق پیدا کند

  • البته، در مسايل داخلى و سازندگى، رفاه و رفع مشكلات و ايجاد سازندگى، تنها هدف نيست. در مسايل داخلى هم، تأمين عدالت اجتماعى و امنيت عمومى و رعايت طبقات ضعيف و محروم، يك ركن اصلى است؛ همچنان‌كه در سطح حركت عمومى كشور، اخلاق و روحيات اسلامى و برادرى و گذشت و ايثار و بقيه‌ خلقيات حسنه اسلامى هم، بايد مورد توجه قرار بگيرد.
توكل ما به خداست. ان‌شاءاللَّه عزم و همت مردم و مسؤولان، كارها را روبه‌راه و راهها را هموار خواهد كرد و دعاى حضرت بقيةاللَّه‌الاعظم (ارواحنافداه و عجّل‌اللَّه تعالى‌فرجه) ان‌شاءاللَّه ما را كمك خواهد كرد و به پيش خواهد برد و اميدواريم آن روز دور نباشد كه ببينيم بسيارى از آرمان‌هاى امام بزرگوارمان، در جامعه اسلامى و انقلابى ما تحقق پيدا كرده است.

 
 
«هاشمی؛ بار دوم در پاستور»

  

مهم‌ترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ هاشمی رفسنجانی

مسؤولان باید مجری سیاست‌های مشخص نظام باشند
  • در این‌ مراسم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر امت‌ اسلام‌ طی‌ سخنانی‌ هوشیاری‌ و احساس‌ مسئولیت‌ ملت‌ ایران‌ را در انتخاب‌ و گزینشی‌ درست‌ و صائب‌ تقدیر كردند و اهمیت‌ نقش‌ مسئولین‌ اجرایی‌ را در سرنوشت‌ كشور مورد تأكید قرار دادند. رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ از آمادگی‌، استعداد و تعهد برای‌ انجام‌ كار براساس‌ سیاستهای‌ كلی‌ كشور بعنوان‌ یكی‌ از ویژگیهای‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ صالح‌ نام‌ بردند و فرمودند: كسانی‌ كه‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از كشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاستهای‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاستها به‌ پیش‌ برند.

شرط مدیریت سالم در نظام اسلامی/ هوشیاری مسؤولان
  • مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنان‌شان‌ با اشاره‌ به‌ ویژگی‌ها و شرایط لازم‌ برای‌ مسئولان‌ و مدیران‌ اجرایی‌ كشور فرمودند: سستی‌، سهل‌انگاری‌ و كار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولین‌ بلایی‌ است‌ كه‌ یك‌ مدیر را از صلاحیت‌ كافی‌ و لازم‌ ساقط می‌كند لذا جدی‌ بودن‌ در كار و آرام‌ نداشتن‌ برای‌ انجام‌ آن‌ و نیز احساس‌ مسئولیت‌ برای‌ اصل‌ مسئولیت‌ و وظیفه‌، لازمه‌ كفایت‌ و لیاقت‌ برای‌ مسئولیت‌پذیری‌ است‌. حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ لزوم‌ حفظ طهارت‌ و تقوی‌ و نیز اجتناب‌ از هرگونه‌ اختلاط با اهداف‌ غیر مشروع‌ و غیراخلاقی‌ را بعنوان‌ شرط دیگری‌ از مدیریت‌ سالم‌ در نظام‌ اسلامی‌ مورد تأكید قرار دادند و فرمودند: مدیر خوب‌ كسی‌ است‌ كه‌ هر كاری‌ را پس‌ از عهده‌دار شدن‌ آن‌ با رعایت‌ اصول‌ اخلاقی‌ صحیح‌ انجام‌ می‌دهد و با رسوخ‌ فساد و عمل‌ غیراخلاقی‌ و ناصحیح‌ مبارزه‌ می‌كند و مسئولین‌ كشور در تمامی‌ رده‌ها باید با دقت‌ به‌ این‌ مهم‌ توجه‌ كنند و بدانند كه‌ رسوخ‌ و نفوذ فساد در دوران‌ بازسازی‌ خطری‌ جدی‌ و فلج‌ كننده‌ است‌ و باید مراقب‌ باشند كه‌ به‌ وادی‌ فساد مالی‌ و كاری‌ كشانده‌ نشوند.

توصیه به هیات وزیران: گزینش همکاران بسیار مهم است

  • رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ توجه‌ مسئولان‌ عالی رتبه‌ كشور را به‌ رعایت‌ تقوی‌ و طهارت‌، امانتداری‌، شناخت‌ و علاقه‌ به‌ كار در انتخاب‌ مدیران‌ زیر دست‌ خود در بخشهای‌ مختلف‌ جلب‌ كردند و فرمودند: امیدوارم‌ دولت‌ جدید جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ برای‌ ملت‌ ایران‌ و كشور عزیز ما دارای‌ بركات‌ زیادی‌ باشد و بطور مؤكد به‌ هیئت‌ وزیران‌ توصیه‌ می‌كنم‌ كه‌ گزینش‌ همكاران‌ بسیار مهم‌ است‌ و باید معاونین‌، مدیران‌ و مسئولان‌ سراسر كشور را با معیارهای‌ الهی‌ و از میان‌ افراد كاردان‌، لایق‌، پاك‌ و آراسته‌ بخصوصیات‌ لازم‌ برای‌ مدیریت‌ سالم‌ و اسلامی‌ برگزینند.


لزوم تامین رفاه عمومی و عدالت اجتماعی در جامعه

  • حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در ادامه‌ سخنان‌شان‌ تأمین‌ رفاه‌ عمومی‌ و عدالت‌ اجتماعی‌ را اساس‌ نظامی‌ اسلامی‌ توصیف‌ كردند و فرمودند: در نظامهای‌ سرمایه‌داری‌ اصل‌ بر رشد و شكوفایی‌ اقتصادی‌ و نیز ازدیاد و تولید ثروت‌ است‌ و هر كه‌ بیشتر تولید ثروت‌ كند مقدم‌تر بر دیگران‌ است‌ در چنین‌ نظامی‌ تبعیض‌ و فاصله‌ در آمدها و برخوردار نبودن‌ اكثریت‌ مردم‌ از رفاه‌ مطرح‌ است‌ و نظام‌ سرمایه‌داری‌ تدابیری‌ كه‌ ثروت‌ را تقسیم‌ كند منفی‌ و مردود می‌داند اما نظام‌ اسلامی‌ معتقد به‌ جامعه‌ای‌ ثروتمند و عاری‌ از فقر و محرومیت‌ است‌ و رشد اقتصادی‌ را در خدمت‌ عدالت‌ اجتماعی‌ و رفاه‌ عمومی‌ می‌داند. و با تبعیض‌ در استفاده‌ از امكانات‌ عمومی‌ كه‌ متعلق‌ به‌ همه‌ آحاد كشور است‌ مخالفت‌ می‌كند. نظام‌ اسلامی‌ همچنین‌ از نظام‌ سوسیالیستی‌ نیز به‌ اندازه‌ نظام‌ سرمایه‌داری‌ فاصله‌ دارد زیرا نظام‌ سوسیالیستی‌ فرصت‌، ابتكار و میدان‌ را از مردم‌ می‌گیرد و كار، تولید، ثروت‌، ابزار و تولید و منابع‌ عمده‌ سرمایه‌ را در دولت‌ متمركز می‌كند.

"استقلال" پایه و مبنای نظام جمهوری اسلامی

  • رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ استقلال‌ را شعار اصلی‌ و پایه‌ و مبنای‌ سیاست‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ خواندند و ضمن‌ رد هرگونه‌ زورگویی‌ از طرف‌ قدرتهای‌ جهانی‌ فرمودند: ما در مورد مسائل‌ جهانی‌ بر طبق‌ معیارهای‌ خود قضاوت‌ كرده‌ و نسبت‌ به‌ آن‌ اقدام‌ می‌كنیم‌ و تابع‌ هیچ‌ قدرتی‌ نیستیم‌. ملت‌ بزرگ‌ ما ملت‌ بی‌همتایی‌ است‌ كه‌ مسئولین‌ كشور می‌توانند بطور كامل‌ به‌ آنان‌ اعتماد كنند و ما انتظار داریم‌ كه‌ در سایه‌ تلاش‌ مسئولین‌ زحمتكش‌ و حمایتهای‌ الهی‌ ملت‌ عزیز ایران‌ به‌ همان‌ جایی‌ برسد كه‌ شایسته‌ اوست‌ و وعده‌ الهی‌ در حق‌ اوست‌.
  
خاتمی؛ هفتمین رئیس جمهور منتخب



با پایان دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، "سید محمد خاتمی" به عنوان رئیس‌جمهور جدید راهی ساختمان پاستور شد. 
12 مرداد 76؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى با تنفیذ آراى ملت ایران به حجت‌الاسلام سید محمد خاتمى، وى را به ریاست جمهورى اسلامى ایران منصوب كردند.


مهم‌ترین محورهای سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ سید محمد خاتمی

 
ضرورت اهتمام دولت به ریشه‌كن كردن فقر و بى‌عدالتى
  • حضرت آیت‌الله خامنه‌اى در این مراسم طى سخنانى ضرورت اهتمام دولت آینده را به ریشه كن كردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض مورد تأكید قرار دادند و فرمودند: نظام اسلامى، نظام سرمایه‌دارى نیست. براى ما تضمین قسط و عدل در جامعه، اصل است و جهت تمامى تلاشها باید بر این باشد كه همه مردم بتوانند به اندازه همت، استعداد و تلاش خود، از امكانات و ثروت عمومى برخوردار شوند و كسى مظلوم، محروم و سركوب شده نماند.

باید ملت را بشناسید و 
خواسته‌ها و نیازهاى آنها را برآورده كنید
  • رهبر معظم انقلاب اسلامى فرمودند: كسانى كه با فرهنگ اسلامى آشنا نیستند، باید باور كنند كه انواع مسؤولیتها تنها هنگامى براى ما ارزش، محبوبیت و جاذبه دارد كه به كمك آن بتوانیم قسط و عدل و حكم خدا را اقامه كنیم و راه حق را در پیش پاى مردم هموار نماییم.
مقام معظم رهبرى خطاب به رئیس جمهور و هیأت دولت آینده فرمودند: سعى ما باید بر این باشد كه اولا این ملت را بشناسیم و ثانیا خواسته‌ها و نیازهاى او را برآورده كنیم. قشرهاى مستضعف و فقیر، نیروهاى وفادار امام و انقلاب و دولتهاى مختلف بوده‌اند و خواهند بود. بنا بر این عزیزانى كه در آینده نزدیك، مسؤولیتها را بر عهده مى‌گیرند، باید از این ذخیره دایمى استفاده كنند و تا آنجا كه قدرت دارند براى آنها كار و خدمت كنند.



کارهای زیادی انجام شده و گام های زیادی برای پیشرفت باقی مانده
  • مقام معظم رهبرى در بخش دیگرى از سخنانشان، حجم كارهاى انجام شده در دوران كوتاه پس از انقلاب را از لحاظ كمى و كیفى با كارهاى انجام شده در سالهاى طولانى قبل از نظام اسلامى، غیرقابل مقایسه خواندند و فرمودند: با وجود محاصره‌هاى گوناگون سیاسى، اقتصادى و تبلیغاتى دشمنان و انواع خباثتها و توطئه‌هایى كه براى ابراز مخالفت با ملت ایران انجام گرفت، نظام مرتبط با معنویت و ایمان الهى در ایران به سبب برخوردارى از پشتوانه عظیم عواطف و كمك مردم، توانسته است گامهاى اساسى و بلندى را براى بازسازى به پیش بردارد.

شمردن مضرات نظام سرمایه‌داری/ برای ریشه‌کن کردن فقر و بی‌عدالتی تلاش کنید

  • رهبر معظم انقلاب اسلامى ضمن برشمردن مضرات نظام سرمایه‌دارى فرمودند: نظام ما اسلامى است و براى ریشه كن كردن فقر، بى‌عدالتى و تبعیض از این كشور كه میراث حكومتهاى طواغیت گذشته است، باید تلاش شود.
معظم‌له فرمودند: نظام اسلامى نه تنها خواهان یك جامعه فقیر و درآمد عمومى ناچیز نیست بلكه از ثروتها استفاده مى‌كند، علم را پیشرفت مى‌دهد، منابع زیرزمینى را استخراج مى‌كند، انسانها را به رشد عقلانى مى‌رساند و تاریخ اسلام نیز نشان مى‌دهد كه دین مبین اسلام در یك دوره از زمان، به بركت احكام نورانى قرآن، صاحب علم و صنعت در كل جهان بوده است.

مقام معظم رهبرى در سخنانشان از شكوه و عظمت هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهورى به عنوان پدیده‌اى نادر در طول سالهاى پس از انقلاب یاد كردند و فرمودند: ما خدا را شكر مى‌كنیم كه انتخابات بسیار خوب، خوش عاقبت و همراه با خرسندى عمومى مردم انجام شد و امروز احساس مى‌كنیم كه براى ملت ایران روز مباركى است و امیدوارم خداوند متعال بركات خود را بر عموم ملت ایران، مسؤولان و رئیس جمهور عزیزى كه امروز این مسؤولیت را رسما بر عهده گرفتند نازل بفرماید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌اى دست قدرت الهى را همواره پشتیبان نظام اسلامى بویژه در شداید و سختیها دانستند و در پایان سخنانشان فرمودند: راه طولانى‌تر از آنچه كه تا كنون پیموده‌ایم در پیش است و در زمینه‌هاى فرهنگى، اقتصادى و سازندگى باید كار بیشترى نسبت به گذشته انجام شود.
 
«خاتمی هم در پاستور ماند»
  


خاتمی توانست در انتخابات پیروز شود تا مانند هاشمی رفسنجانی دو دوره 4 ساله رییس جمهور ایران باشد. 12 مرداد 80 ،حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ، با تجلیل‌ از حضور شورانگیز مردم‌ در انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌، رأی‌ ملت‌ را به‌ حجه‌الاسلام‌ سیدمحمد خاتمی‌ تنفیذ و ایشان‌ را به‌ ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ منصوب‌ كردند.


ایستادگی‌ در برابر دشمنان‌ مستكبر

  • رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در حكم‌ تنفیذ رأی‌ ملت‌ به‌ حجه‌الاسلام‌ والمسلمین‌ خاتمی‌ با تجلیل‌ از حضور سرنوشت‌ ساز ملت‌ در اداره‌ كشور، هشتمین‌ دوره‌ انتخابات‌ ریاست‌ جمهوری‌ را تجلی‌ اقتدار ملی‌ نظام‌ اسلامی‌ برشمردند و تصریح‌ كردند. با سپاس‌ خداوند متعال‌ و عرض‌ تبریك‌ به‌ ملت‌ عزیز و با معرفت‌ به‌ مراتب‌ شایستگی‌ اندیشمند فرزانه‌ جناب‌ حجه‌الاسلام‌ آقای‌ حاج‌ سیدمحمد خاتمی‌ دامت‌ معالیه‌، رأی‌ ملت‌ را تنفیذ و ایشان‌ را به‌ ریاست‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ منصوب‌ می‌كنم‌. مقام‌ معظم‌ رهبری‌ خاطرنشان‌ كرده‌اند تنفیذ اینجانب‌ و رأی‌ ملت‌ تا زمانی‌ است‌ كه‌ ایشان‌ به‌ تعهد خود و صراط مستقیمی‌ كه‌ تاكنون‌ در پیش‌ داشته‌اند، یعنی‌ راه‌ اسلام‌ و احكام‌ نورانی‌ آن‌ و دفاع‌ از مستضعفان‌ و مظلومان‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمنان‌ مستكبر و حق‌ ستیز و زورگو پایبند باشند كه‌ با توفیق‌ الهی‌ انشاءالله‌ همواره‌ چنین‌ خواهد بود.
  
ارتقاء معرفت‌ و معنویت‌ و گشایش‌ امر اقتصاد و معیشت‌

  • مقام‌ معظم‌ رهبری‌ رأی‌ اكثریت‌ قاطع‌ و شورانگیز ملت‌ به‌ شخصیت‌ انقلابی‌ و فرزانه‌ و منتسب‌ به‌ بیت‌ سیادت‌ و علم‌ و تقوا، آقای‌ خاتمی‌ را نشاندهنده‌ پایبندی‌ ملت‌ به‌ دین‌ و اخلاق‌ و معنویت‌ و روحانیت‌ خوانده‌ و تصریح‌ كرده‌اند در این‌ فرصت‌ تازه‌ و فضای‌ پرنشاط، لحظه‌ لحظه‌ وقت‌ مسؤولان‌ و نخبگان‌ و امناء ملت‌ باید به‌ خدمت‌ و تلاش‌ مخلصانه‌ سپری‌ شود و عزم‌ و همت‌ همگان‌ بسوی‌ بسط عدالت‌ و ارتقاء معرفت‌ و معنویت‌ و گشایش‌ امر اقتصاد و معیشت‌ عمومی‌ معطوف‌ شود تا فقر و فساد و تبعیض‌ از صفحه‌ی‌ زندگی‌ ملت‌ ایران‌ زدوده‌ شود.

برافراشتن و نگه‌ داشتن‌ پرچم‌ حاكمیت‌ اسلامی‌ در منطقه
  
  • ایشان‌ با قدردانی‌ از هوشیاری‌ و پایبندی‌ ملت‌ به‌ برافراشته‌ نگه‌ داشتن‌ پرچم‌ حاكمیت‌ اسلامی‌، رئیس‌ جمهور محترم‌ را به‌ یاد خدا، اخلاص‌ در عمل‌، قدردانی‌ از ملت‌، مراقبت‌ از منافع‌ ملی‌، اولویت‌ دادن‌ به‌ نیاز قشرهای‌ مستضعف‌ و گرامی‌ شمردن‌ ارزشهای‌ والای‌ دین‌ و انقلاب‌ توصیه‌ كرده‌اند و برای‌ آقای‌ خاتمی‌ و همه‌ مسؤولان‌ كشور توفیق‌ و هدایت‌ و كمك‌ الهی‌ مسئلت‌ نموده‌اند.
 
 

باید ایمان‌ مردم‌ را حفظ و تقویت‌ كرد

  • حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ با اشاره‌ به‌ وظایف‌ سنگین‌ مسؤولان‌ در نظام‌ اسلامی‌ تأكید كردند همه‌ مسؤولان‌ نظام‌ در مقابل‌ خدا، مردم‌ و قانون‌ اساسی‌ مسؤولند و اعتبار آنها به‌ این‌ است‌ كه‌ خود را كمر بسته‌ دین‌ خدا، متعهد به‌ قانون‌ اساسی‌ و موظف‌ به‌ تأمین‌ خواستهای‌ مردم‌ بدانند و اگر هر یك‌ از مسؤولان‌ در هر رده‌ای‌ از این‌ مسیر منحرف‌ شود بدلیل‌ آنكه‌ فاقد شروط مسؤولیت‌پذیری‌ در جامعه‌ اسلامی‌ شده‌ است‌، خودبخود از سمت‌ خود عزل‌ می‌شود و این‌، سنگینی‌ بار مسؤولیت‌ در اسلام‌ را آشكار می‌سازد.
 
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ سعادت‌ دنیا و آخرت‌ مردم‌ را در گرو اجرای‌ احكام‌ اسلامی‌ دانستند و افزودند: در نظام‌ اسلامی‌، مسؤولان‌ بدون‌ مردم‌ هیچ اند و ارزش‌ و اقتدار و توانایی‌ آنها در داخل‌ و خارج‌، به‌ حضور و پایداری‌ مردم‌ بستگی‌ دارد كه‌ این‌ حضور و ایستادگی‌ نیز مرهون‌ ایمان‌ ملت‌ است‌ بنابراین‌ باید ایمان‌ مردم‌ را حفظ و تقویت‌ كرد و اجازه‌ نداد از هیچ‌ طریقی‌ این‌ عامل‌ سعادت‌بخش‌ مورد تهاجم‌ قرار گیرد.


استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ كار دولت‌ و 
همكاری‌ كامل‌ مجلس‌ با دولت‌


  • ایشان‌ با اشاره‌ به‌ لزوم‌ شروع‌ و استمرار جدی‌ و بی‌وقفه‌ كار دولت‌، بر تشكیل‌ هرچه‌ سریعتر كابینه‌ و همكاری‌ كامل‌ مجلس‌ با دولت‌ در این‌ زمینه‌ تأكید كردند و افزودند: فوری‌ترین‌ كاری‌ كه‌ در این‌ دوره‌ جدید باید به‌ آن‌ پرداخته‌ شود توجه‌ به‌ مسائل‌ اقتصادی‌ و معیشتی‌ مردم‌ و در رأس‌ همه‌، ایجاد اشتغال‌ است‌. 
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با توصیه‌ به‌ رئیس‌ جمهور و همكاران‌ آینده‌ آقای‌ خاتمی‌ برای‌ از دست‌ ندادن‌ فرصتها خاطرنشان‌ كردند باید نیازها را بطور صحیح‌ اولویت‌بندی‌ كرد و با آگاهی‌، شتاب‌ لازم‌ و تدبیر مقتضی‌ به‌ تأمین‌ آنها همت‌ گماشت‌.
  

تلاش دشمنان‌ برای‌ فلج‌ كردن‌ كشور از طریق‌ مشكلات‌ اقتصادی‌
/ تلاش برای زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ایران‌

  • مقام‌ معظم‌ رهبری‌، تلاشهای‌ سیاسی‌ و تبلیغاتی‌ دشمنان‌ را برای‌ فلج‌ كردن‌ كشور از طریق‌ مشكلات‌ اقتصادی‌ یادآور شدند و افزودند: به‌رغم‌ این‌ تلاش‌ها منابع‌ بزرگ‌ ثروت‌ و نیروی‌ فراوان‌ كار، زمینه‌ مساعد شكوفایی‌ اقتصادی‌ كشور و زدودن‌ چهره‌ زشت‌ فقر از ایران‌ را فراهم‌ كرده‌ است‌.
 
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌، تلاش‌ هماهنگ‌ همه‌ دست‌اندركاران‌ ستادی‌ و اجرایی‌ بخش‌ اقتصادی‌ دولت‌ را كاملا ضروری‌ خواندند و خاطرنشان‌ كردند: باید ضمن‌ پرهیز از شعار، با جدیت‌ و نوگرایی‌ بگونه‌ای‌ عمل‌ شود كه‌ پس‌ از مدتی‌ نه‌ چندان‌ طولانی‌ مردم‌ مژده‌ تغییر در وضع‌ معیشتی‌ و اقتصادی‌ را در عمل‌ احساس‌ كنند.
 
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ توجه‌ به‌ فرهنگ‌ عمومی‌ كشور را از دیگر مسائل‌ مهم‌ و ضروری‌ برشمردند و افزودند: دشمن‌ تلاش‌ می‌كند با تبلیغ‌ اباحی‌گری‌ اعتقادی‌ و عملی‌، باورها و تكیه‌گاههای‌ اعتقادی‌ مردم‌ را سست‌ كند كه‌ در داخل‌ هم‌ عده‌ای‌ غافل‌، در حرف‌ و عمل‌ همین‌ كار را می‌كنند.
 
ایشان‌ افزودند: ترویج‌ فساد و تشویق‌ جریانهای‌ خلاف‌ اخلاق‌ از دیگر روشهای‌ دشمنان‌ برای‌ ترویج‌ اباحی‌گری‌ است‌ كه‌ مسؤولان‌ باید با كمال‌ توجه‌ در مقابل‌ اینگونه‌ تهاجمات‌ به‌ فرهنگ‌ عمومی‌ بایستند.

 
به نام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ در جامعه‌ ترویج‌ نشود


  • مقام‌ معظم‌ رهبری‌ با اشاره‌ به‌ جریانی‌ كه‌ برای‌ شیوع‌ مفاسد اخلاقی‌ و منكرات‌ در جامعه‌ تلاش‌ می‌كند خاطرنشان‌ كردند: اسلام‌ مرتكب‌ منكر را نصیحت‌ و هدایت‌ می‌كند اما برای‌ او حد و مجازات‌ هم‌ تعیین‌ كرده‌ است‌ بنابراین‌ مسؤولان‌ باید با قدرت‌ جلوی‌ جریان‌ فساد و منكرات‌ را بگیرند و اجازه‌ ندهند عده‌ای‌ بنام‌ آزادی‌، بی‌بندوباری‌ را در جامعه‌ ترویج‌ كنند. ایشان‌ بی‌اعتنایی‌ مسؤولان‌ به‌ جریان‌ فساد اخلاقی‌ را موجب‌ بدبین‌ شدن‌ و كنار نشستن‌ متدینین‌ و در نهایت‌ تضعیف‌ و شكست‌ نظام‌ ارزیابی‌ كردند و افزودند: مسؤولان‌ باید بگونه‌ای‌ عمل‌ كنند كه‌ اعتماد مردم‌ مؤمن‌ سلب‌ نشود. البته‌ سلب‌ اعتماد به‌ هیچ‌ وجه‌ مجوز قانون‌ شكنی‌ نیست‌ چرا كه‌ قانون‌ شكنی‌ جرم‌ است‌ و بجز در نهی‌ از منكر بصورت‌ زبانی‌ كه‌ در همه‌ احوال‌ واجب‌ است‌ در برخورد با منكرات‌ دیگر باید همه‌ تابع‌ قانون‌ باشند چرا كه‌ اگر روزی‌ لازم‌ شد مردم‌ وارد عمل‌ شوند رهبری‌ به‌ مردم‌ خواهد گفت‌.
 
مقام‌ معظم‌ رهبری‌ همچنین‌ مقابله‌ با مفاسد مالی‌ و اقتصادی‌ را از بزرگترین‌ وظایف‌ مسؤولان‌ خواندند و افزودند: همانگونه‌ كه‌ در نامه‌ 8 ماده‌ای‌ به‌ رؤسای‌ قوا گفته‌ شد مقابله‌ با این‌ مفاسد كار بسیار دشواری‌ است‌ و باید با همكاری‌ قوای‌ مقننه‌ و قضاییه‌ در دستور كار دولت‌ قرار گیرد و نتایج‌ عملی‌ آن‌ خود را نشان‌ دهد.
 
حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ همچنین‌ همه‌ فعالین‌، مسؤولین‌ سیاسی‌ و كسانی‌ را كه‌ به‌ تریبونهای‌ عمومی‌ دسترسی‌ دارند به‌ پرهیز از تهیج‌ و تشنج‌آفرینی‌ توصیه‌ كردند و افزودند: كسانی‌ كه‌ به‌ منبرها، روزنامه‌ها، تریبون‌ نماز جمعه‌، صدا و سیما، مجلس‌ و دیگر تریبونها دسترسی‌ دارند باید فضا را كاملا آرام‌ و متعادل‌ نگه‌ دارند.


تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ از بدترین‌ كارهاست
/ حفظ وحدت و حرکت به سمت‌ اهداف‌ عالی انقلاب‌

  • ایشان‌ با تأكید بر وحدت‌ كلمه‌، تخریب‌ مسؤولان‌ نظام‌ و قوای‌ سه‌گانه‌ را از بدترین‌ كارها خواندند و تصریح‌ كردند نباید بعلت‌ ضعفی‌ در دولت‌ كلیت‌ آنرا زیر سؤال‌ برد و یا بدلیل‌ قبول‌ نكردن‌ یك‌ حكم‌ قضایی‌ از میان‌ هزاران‌ حكمی‌ كه‌ صادر می‌شود كل‌ قوه‌ قضاییه‌ را مورد سؤال‌ و اهانت‌ قرار داد و یا مجلس‌ و شورای‌ نگهبان‌ را تضعیف‌ كرد.
 
رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در پایان‌ سخنانشان‌ خدمت‌ به‌ مردم‌ را نعمتی‌ الهی‌ برشمردند و همه‌ مسؤولان‌ را به‌ شكرگذاری‌ این‌ نعمت‌ بزرگ‌ و حركت‌ مصمم‌، متحد و جدی‌ بسمت‌ اهداف‌ انقلاب‌ توصیه‌ كردند.

  

احمدی‌نژاد؛ رئیس‌جمهوری متفاوت
 
 


اما انتخابات سال 84 ، بسیار خبر ساز بود. انتخاباتی که دو مرحله ای شد و برخلاف تحلیل ها و پیش بینی ها ، محمود احمدی نژاد رییس جمهور جدید شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در حكم تنفیذ ریاست جمهوری  محمود احمدی نژاد، كه خاتمی آنرا قرائت كرد، حضور حداكثری مردم در عرصه انتخابات و نزدیك به شصت میلیون رای در دو مرحله از انتخابات را جهاد بزرگ ملت ایران با مستكبران مداخله جو و سیلی ملت ایران بر گونه ی دشمنان مردم سالاری اسلامی و تجلی عزم و نشاط و سرزندگی ملت ایران دانستند و تصریح كردند: انتخابات نهم جلوه ای از اعتصام ملت ایران به حبل الله بود.


مردم نقشه‌های دشمنان را 
نقش برآب كردند 

  • در ادامه این مراسم رهبر معظم انقلاب در سخنانی، تنفیذ رای ملت به رئیس جمهور منتخب را روزی مبارك و تجلی رحمت الهی خواندند با اشاره به برگزاری پرشور، سالم و افتخارآمیز انتخابات نهم، تلاش دشمنان را برای ناامید كردن مردم و بی رونق ساختن انتخابات یادآور شدند و افزودند: ملت مؤمن، شجاع، هوشمند و مستقل ایران با حضور تحسین برانگیز در پای صندوقهای رای، همه تلاشهای دشمنان از جمله حركت گستاخانه و ابلهانه رئیس جمهور امریكا در دعوت مردم ایران به شركت نكردن در انتخابات را، نقش برآب كرد بگونه ای كه انسان در مقابل این همه هوشیاری، حقا" و انصافا" احساس تواضع و خضوع می كند.
 
حضرت آیت الله خامنه ای سخنان یكی از مسؤولان امریكایی را درباره مخالفت دولت امریكا با دمكراسی حقیقی در ایران، نشانه خوی پلید استكباری شیطان بزرگ ارزیابی كردند و افزودند: ملت ایران نیز دمكراسی امریكایی را كه متكی بر پول سرمایه داران صهیونیست است قبول ندارد و همانگونه كه در انتخابات نهم نشان داد براساس احساس مسؤولیت و "تكلیف دینی و ملی" وارد عرصه انتخابات می شود و این معنای حقیقی مردمسالاری است و رئیس جمهوری كه با چنین آرایی انتخاب می شود وامدار هیچكس جز خدا و مردم نیست.
  


وظیفه اساسی دولت عدالت‌مدار، توجه ویژه به قشرهای محروم است

  • رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان عدالت را اساسی ترین اصل اسلام، و هدف بزرگ انقلاب و نظام برشمردند و با اشاره به توجه و تأكید آقای احمدی نژاد بر مقوله عدالت افزودند: وظیفه اساسی دولت عدالت مدار، توجه ویژه به قشرهای محروم است و اهداف والایی كه مطرح شده است باید با تلاش و كار مستمر، بكارگیری همه نیروهای بانشاط و مستعد كشور و استفاده از همه امكانات برای خدمت به مردم، دنبال شود.
  
عدالت تندروی نیست بلكه حق‌گرایی است

  • ایشان با اشاره به مخالفت های زورگویان و مفسدان با عدالت افزودند: عده ای سعی می كنند عدالت را به عنوان تندروی، متهم و محكوم كنند اما عدالت تندروی نیست بلكه حق گرایی، توجه به حقوق آحاد مردم، جلوگیری از ویژه خواری و مقابله با تجاوز به حقوق مظلومان است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای با تاكید بر لزوم استفاده از علمی ترین، بهترین و مدبرانه ترین روشها برای تحقق عدالت، خاطرنشان كردند: تحقق عدالت مغایر استفاده از شیوه های علمی نیست بلكه باید با استفاده از همه شیوه های پیشرفته و نوین علمی و با تكیه بر فهم و درك و نیاز ایرانی، به تلاش برای تحقق آرمانهای انقلاب ادامه داد.


پرهیز از شتاب زدگی


  • ایشان با توصیه به آقای احمدی نژاد برای پرهیز از شتاب زدگی خاطرنشان كردند: مردم عزیز نیز در مطرح كردن و پیگیری خواسته های خود از شتاب زدگی خودداری كنند و دولت جدید و خدمتگزار با برنامه ریزی صحیح و با همان كیفیتی كه در سند چشم انداز 20 ساله مقرر شده است اهداف مهمی همچون عدالت، رفاه عمومی و توسعه همه جانبه را پیگیری كند.
 

باج نمی دهیم و از 
حقوق خود، مقتدرانه دفاع می كنیم

  • ایشان در زمینه سیاست خارجی نیز، صلح طلبی همیشگی ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: ملت ما همچون گذشته با هیچ كشور و ملتی سرستیزه ندارد اما قدرتمندان جهانی بخصوص شیطان بزرگ بدانند این ملت همچنان از حقوق خود، مقتدرانه دفاع می كند و به هیچ قدرتی باج نخواهد داد.


ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی


  • حضرت آیت‌الله خامنه ای وظیفه مسؤولان كشور را در دفاع از حقوق مختلف ملت و حفظ و ارتقای جایگاه منطقه ای و جهانی نظام اسلامی یادآور شدند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، طرفدار روابط برادرانه و صمیمانه با همسایگان و همه كشورهای برادر و دوست در همه مناطق جهان است.


حفظ روحیه خدمتگزاری

  • ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، آقای احمدی نژاد رئیس جمهور را به توكل دائم بر پروردگار، اخلاص در عمل، حفظ روحیه خدمتگزاری و تواضع در مقابل مردم و توجه به انتقادات و اصلاح امور توصیه كردند و افزودند:قدرت فقط هنگامی ارزشمند است كه برای احقاق حق و تحقق عدالت باشد و اگر این گونه تلاش ها با نیت صادقانه همراه شود رحمت بی دریغ پروردگار نیز شامل حال انسان خواهد شد.


تشكر از آقای خاتمی
 به علت هشت سال تلاش

  • حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تشكر صمیمانه از آقای خاتمی و همكاران ایشان به علت هشت سال تلاش و خدمت به مردم افزودند: در پرتو تلاشهای دولت آقای خاتمی و دولتهای قبلی، كشور آمادگی و ظرفیتهای فراوانی یافته است و كار و تلاش صادقانه، مقابله با "فقر و فساد و تبعیض و بیعدالتی" و خدمت بیوقفه به مردم می تواند ضمن افزایش این ظرفیتها مشكلات موجود را رفع و شتاب حركت كشور را در توسعه همه جانبه بیشتر كند.

 
احمدی نژاد؛ رئیس دولت دهم

 
محمود احمدی نژاد چهار سال بعد در انتخاباتی حساس بار دیگر به عنوان ساکن ساختمان پاستور و اولین مقام اجرایی کشور برگزیده شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ احمدی نژاد با تجلیل از حضور چهل میلیونی ملت بزرگوار ایران در حماسه ماندگار 22 خرداد، با تنفیذ رأی ملت، آقای احمدی نژاد را به ریاست جمهوری منصوب كردند.

رهبر معظم انقلاب در حكم تنفیذ دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، حضور 85 درصدی مردم هوشمند و سرافراز در انتخابات ریاست جمهوری دهم را نشانه آشكار امید، دلبستگی و «غیرت و اهتمام» ملت پرافتخار ایران به دسترنج سی ساله خود برشمردند و با سپاسگزاری از رحمت و فضل پروردگار حكیم، رأی قاطع و بی سابقه مردم را، رأی به گفتمان پربركت و عزتمدار انقلاب اسلامی، مبارزه با «فقر و فساد و تبعیض و اشرافیگری»، كار و تلاش خستگی ناپذیر و ایستادگی شجاعانه در مقابل سلطه گران بین المللی دانستند.


دست به‌دست‌شدن مسؤولیت‌های اجرایی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامي است

  • رهبر انقلاب اسلامی انتقال توأم با آرامش و احترام قدرت و دست بدست شدن مسئولیت های اجرایی در سالهای پس از پیروزی انقلاب را نشانه هایی از ظرفیت تحسین برانگیز نظام برشمردند و خاطرنشان كردند: در این سالها در بخشی از مدیریتها و عملكردهای آنان گاه زاویه هایی با مبانی نظام دیده شده است اما انقلاب با هضم درونی این موارد عملاً آنها را در مسیر گسترشِ تواناییهای خود به كار گرفته و با افزایش ظرفیت و تجربه خود، با قدرت بیشتر به راه خود ادامه داده است.

ایشان مردم سالاری دینی و تركیب ذاتی اسلامیت و جمهوریت را راز ماندگاری و آسیب ناپذیری جمهوری اسلامی دانستند و تأكید كردند: به فضل الهی و هوشیاری مردم و مسئولان این حقیقت مصونیت بخش، همواره حفظ خواهد شد.

ایشان در همین زمینه افزودند: برخی در سالهای پس از انقلاب منتظر بوده اند كه نظام اسلامی كهنه شود و از چشم مردم بیفتد اما انتخابات اخیر و شكسته شدن نصابهای جهانیِ حضورِ ملتها در انتخابات، این حقیقت روشن را نشان داد كه نظام اسلامی پس از 30 سال در جلب اعتماد مردم و بسیج آنها موفق تر و قدرتمندتر شده است و این حقیقت ناب نباید با برخی قضایای حاشیه ای انتخابات، از نظرها دور بماند.

حضرت آیت الله خامنه ای، وجود اعتماد متقابل میان نظام و مردم را دومین پیام انتخابات 22 خرداد خواندند و خاطرنشان كردند: باز بودن عرصه برای به صحنه آمدن و گفتگو و بحث گرایشهای گوناگون، نشانه اعتماد به نفس نظام اسلامی و اعتماد نظام به ملت بود.
ایشان در همین زمینه افزودند: مردم نیز متقابلاً به نظام اعتماد كردند و با ریختن آرای عظیم خود به صندوقها، توجه و اقبال ملت به نظام منتخب خود را اثبات كردند و این واقعیت نشان می دهد كسانیكه از بی اعتمادی مردم حرف می زنند اگر از روی غرض ورزی نباشد از روی غفلت است.


اعتماد مردم سرمایه اصلی نظام


  • حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: اعتماد مردم سرمایه اصلی نظام است و از همه مسئولان و دست اندركاران بخشهای مختلف انتظار جدی داریم كه با رفتار خود، این اعتماد گرانقدر به طور مستمر افزایش دهند. "وجود نشاط و امید در مردم"، سومین نكته ای بود كه رهبر انقلاب به عنوان پیام های انتخابات اخیر ریاست جمهوری به آن پرداختند.

تجربه مهم انتخابات 22 خرداد

  • حضرت آیت الله خامنه ای با دعوت از مردم و آحاد مسئولان برای جدی گرفتن این تجربیات افزودند: حوادث انتخابات جداً به ما هشدار می دهد كه دشمن همیشه در كمین است و غفلت از ضربات احتمالی او حتی در بهترین شرایط، بسیار خطرناك است.
ایشان، برنامه و تلاش دشمن در ایجاد دغدغه و دردسر برای مردم را واقعیتی متكی بر اطلاعات دانستند و افزودند: تجربه مهم انتخابات 22 خرداد این است كه اگر در عرصه سیاسی و اجتماعی به یكدیگر بدبین باشیم و به چشم دشمن به هم نگاه كنیم و اگر فكرو بصیرت نداشته باشیم، از سوی دشمنان حقیقی ضربه می خوریم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأكید كردند: آحاد ملت، همه مسئولان، صاحبان گرایش های مختلف سیاسی، دلبستگان به كشور و نظام، همه و همه باید به معنای واقعی بیدار و هوشیار باشند كه البته ملت خوشبختانه هوشیار بود و نگذاشت دشمن در فضای غبارآلود، به اهداف خود برسد.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه هشدار دادند: دشمنان در این خیال نباشند كه با تقلید مغلوط از حضور عظیم مردم در انقلاب پرشكوه 1357 و در یكی كاریكاتور از آن حركت عظیم، می توانند به نظام اسلامی ضربه بزند چرا كه این نظام مقتدر و ریشه دار با این كارها شكست نخواهد خورد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود نكاتی را درباره وظایف دولت آینده مطرح كردند.

ایشان سرفصل‌های سخنان دكتر احمدی نژاد در این مراسم را متین و بجا برشمردند و تأكید كردند: دولتی كه تشكیل خواهد شد باید با برنامه ریزی و تكیه بر قانون، این سرفصلها را عملیاتی و اجرا كند.


توصیه به همدلی 
دولت و مجلس و قوه قضاییه

  • ایشان تكیه بر برنامه قانون مداری و همكاری قوای سه گانه را از ضروریات شكرگذاری نعمت حضور مردم مؤمن ایران در عرصه انتخابات دانستند و دولت و مجلس و قوه قضاییه را به همدلی و یاری یكدیگر فراخواندند.

حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و دولت دهم را متعلق به آحاد ملت و همه رأی دهندگان انتخابات 22 خرداد خواندند و افزودند: این واقعیت باید در عمل و در برنامه ریزیها حتماً مورد توجه قرار گیرد. ایشان با اشاره به علاقه مندان فراوان رئیس جمهور، خاطرنشان كردند: به موازات این علاقمندان 2 دسته دیگر هستند كه باید مورد توجه و محاسبه قرار گیرند مخالفان عصبانی و زخم خورده كه در 4 سال آینده به معارضه با دولت ادامه می دهند و منتقدانی كه با نظام و رئیس جمهور دشمنی ندارند و باید دیدگاهها و نظرات آنان را مورد توجه قرار داد و من امیدوارم اینگونه عمل شود.

  • رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تأكید بر ضرورت كمك و حمایت از كسانیكه در حوادث اخیر آسیب های جانی، مالی و احیاناً آسیب حیثیتی و آبرویی دیده اند افزودند: باید از آسیب دیدگان حمایت كرد و آسیب زنندگان را هركسی باشند شناسایی كرد و مورد مؤاخذه قرار داد. حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، امكانات فراوان طبیعی، مادی و انسانی ایران عزیز را خاطرنشان كردند و افزودند: نیازها و عقب ماندگیهای فراوانی نیز وجود دارد كه باید با استمرار تلاش و سختكوشی رئیس جمهور و همكارانش و كمك و یاری همه سلیقه های مختلف و حتی منتقدان دولت و انجام شدن كارهای بزرگ و ماندگار، این نیازها برطرف شود و حركت عظیم نظام به سمت تحقق اهداف والای ملت ادامه یابد.

حسن روحانی پیروز یازدهمین دوره انتخابات ریاست با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رأی، حالا هفتمین رئیس‎جمهور تاریخ انقلاب اسلامی است و قرار است در روز 12 مردادماه به حسینیه امام خمینی(ره) برود و مقابل ديگان مردم به عنوان ولي‌نعمتان خود و مسؤولان نظام، حکم تنفیذ خود را که مشروط به پایبندی به شرع اسلام، ولايت فقيه و قانون اساسي است، از حضرت آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي دریافت کند که گزارش اين مراسم را روز شنبه در مشرق خواهيد خواند.


منبع:مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران