دیدبان

وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟

وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟

دیدبانایده‌ها و برنامه‌های اقتصادی دکتر طیب‌نیا که در میان اقتصاددانان از وی به عنوان "متخصص مقابله با تورم" یاد می‌شود پس از ارائه به روحانی، مورد پذیرش وی قرار گرفته و رایزنی‌های حضوری مفیدی هم در این خصوص بین دو طرف انجام شده است.

به گفته این منبع، دکتر طیب‌نیا که چهره‌ای شناخته‌شده در میان اقتصاددانان داخلی و مجامع بین‌المللی است، اگرچه هیچ‌گاه همکاری نزدیکی با تیم روحانی نداشته و حتی عضو کارگروه اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نبوده است، اما به علت تدین و نیز تعهد وی به نظام و همچنین حمایتی که اکثر قریب به اتفاق گروه‌ها و جریانات سیاسی و نخبگان اقتصادی کشور از وی دارند و نیز تجربه‌ای که وی به عنوان مسؤول بودجه‌ریزی کشور داشته است، در جمع‌بندی نهایی دکتر روحانی، این گزینه با توجه به احتمال بالای رأی‌آوری وی از مجلس اصولگرا، به عنوان گزینه نهایی وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد تأیید قرار گرفت.

دکتر علی طیب نیا روز ۱۶ فروردین سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای متدین در اصفهان به دنیا آمد. وی پیش از انقلاب اسلامی و از سنین نوجوانی به عنوان سخنران مجالس مذهبی و فعال سیاسی علیه رژیم پهلوی در میان مردم اصفهان شهرت داشت.

تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در اصفهان به اتمام رساند و با توجه به علاقه شخصی‌اش به رشته های علوم انسانی در کنکور دهه پنجاه، رشته اقتصاد دانشگاه تهران را برگزید. او یک سال از دوره دکترای خود را نیز در مدرسه اقتصاد لندن گذراند و در حال حاضر در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به عنوان استاد و عضو هیئت علمی با رتبه دانشیار مشغول به تدریس است.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد در سال 1364 دریافت کرد و در سال 1367 با ارائه پایان‌نامه خود با عنوان "الگوی تورم در ایران" موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از همین دانشگاه شد.

طیب‌نیا در سال 1372 با ارائه رساله دکتری خود با عنوان "تورم ساختاری در ایران" (structural inflation in Iran) مدرک دکترای خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

سوابق اجرایی دکتر طیب‌نیا به این شرح است:

- دبیر کمیسیون اقتصاد هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصاد به مدت سه سال و دو ماه از سال ۱۳۷۶

- مشاور کمیسیون اقتصاد هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری در کمیسیون اقتصاد به مدت یک سال و پنج ماه از سال ۱۳۸۴

- مدیر گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به مدت یک سال و ۱۰ ماه از سال ۱۳۷۶

 -مدیر امور دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به مدت یک سال و هفت ماه از سال ۱۳۷۷

- معاون طرح و بررسی نهاد ریاست جمهوری به مدت سه سال و ۱۱ ماه ۱۳۸۰

- عضو شورای پژوهشی سازمان بررسی و نظارت به مدت چهار سال و دو ماه از سال ۱۳۸۳

- عضو شورای پول و اعتبار و کارشناس متخصص در مسائل پولی و بانکی این شورا در خصوص بانک مرکزی به مدت هفت سال و دو ماه از سال ۱۳۸۸

- عضو شورای پژوهشی نهاد ریاست جمهوری به مدت یک سال از سال ۱۳۸۴

- معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه معاونت اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به مدت یک سال و دو ماه ۱۳۸۵

- کارشناس ارشد سازمان بهره‌وری آسیایی جهت تهیه برنامه ملی ارتقا بهره وری در ایران سازمان بهره وری آسیایی به مدت یک سال و پنج ماه ۱۳۸۷

معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی نهاد ریاست جمهوری به مدت چهار سال از سال ۱۳۸۴


منبع:مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران