دیدبان

وزیر پیشنهادی ارشاد کیست؟

وزیر پیشنهادی ارشاد کیست؟
دیدباندر حالی که کمیسیون فرهنگی مجلس دیروز طی نامه‌ای شرایط و ویژگی‌های وزاری فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را به حجت‌الاسلام حسن روحانی ارسال کرد؛ نیمه‌شب گذشته رسانه‌ها از "علی جنتی" به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام بردند و بدین‌ترتیب بخت افرادی نظیر احمد مسجدجامعی، محمدعلی زم، حسام‌الدین آشنا و ... برای تکیه‌زدن بر صندلی وزارت ارشاد رو به افول رفت.  

یکی از دوستان سال‌های دور علی جنتی درباره وی می‌گوید: جنتی در کار فردی منطقی بود، او همواره نسبت به مسائل انقلاب حساسیت داشت و مانند بسیاری از دانش آموختگان مدرسه حقانی متشرع بود. او هرگز بدون تحقیق و سند سخن نمی‌گفت و کلاً انسان سلیم‌النفسی بود. 

علی جنتی در فاصله سال‌های 71 تا 77 در وزارت ارشاد به عنوان معاون بین‌الملل فعالیت می‌کرد و با سه وزیر مختلف از سید محمد خاتمی گرفته تا علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم کار کرده است. شاید همین تجربه طیف مختلف مدیران بوده که در نظر روحانی او را گزینه‌ای معتدل برای وزارت ارشاد معرفی کرده است. به هر حال در اوضاع فعلی حاکم بر عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه اختلالات عجیب و غریبی که در عرصه سینما روی داده شاید این فرد معتدل گزینه خوبی برای آرام‌کردن اوضاع باشد. در همین زمینه گفت‌وگویی با مصطفی میرسلیم درباره حضور جنتی در وزارت ارشاد انجام دادیم که پاسخ داد: بنده خاطرات خوبی از همکاری با آقای جنتی در وزارت ارشاد دارم. آن زمان هرگز احساس کم‌کاری از سوی جنتی نکردم و امیدوارم در آینده نیز موفق باشد. 

همچنین در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای که با برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم نظر آنان را در خصوص علی جنتی جویا شدیم که نفیاً یا اثباتاً موضع نگرفتند. بنابر گفته نمایندگان، حجت‌الاسلام روحانی برای معرفی فرد پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گونه رایزنی با مجلس انجام نداده و نمایندگان نیز در نامه خود به روحانی فردی را به وی پیشنهاد نداده‌اند.

آیا علی جنتی که در سال‌های اخیر از حوزه فرهنگ دور بوده و مردم بیشتر وی را در پست‌های سیاسی - امنیتی و سیاست خارجی دیده‌اند خواهد توانست در صورت عبور از ایستگاه مجلس، وضعیت نامساعد فرهنگ را سر و سامان دهد. 


* درباره گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 
علی جنتی متولد سال 1328 و پسر آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است؛ هرچند بر خلاف پدر که از منتقدان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی است او را باید در حلقه، معتمدان هاشمی رفسنجانی جای دارد. 

جنتی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم و از نزدیکان شهید محمد منتظری به شمار می‌رفت. پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد. پس از انقلاب هم محمد منتظری را در کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش خارج از ایران یاری می‌داد. در سال ۱۳۵۹ رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال ۱۳۶۳ استاندار خوزستان شد. در سال ۶۷ ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس سفارت ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و مصطفی پورمحمدی که روزگاری از هم دوره های جنتی در مدرسه حقانی بود وی را به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب کرد؛ اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال 1385 از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام نیز برکنار شد. 


انتصاب «علی جنتی» به سمت معاون سیاسی وزارت کشور که توسط "مصطفی پورمحمدی" در مهرماه سال 84 صورت پذیرفت، نه با استقبال اصلاح طلبان روبرو شد و نه موجبات خشنودی اصولگرایان را فراهم کرد. در این میان اصلاح طلبان با این استدلال که "از این پس در کشور، پسر انتخابات برگزار می‌کند و پدر بر ‌آن نظارت می‌کند"، از اجرا و نظارت خانوادگی بر انتخابات پیش رو ابراز نگرانی می‌کردند و جناح راست هم به علت مشی سیاسی جنتی که نه تنها چندان قرابتی با پدر خود به عنوان دبیر شورای نگهبان نداشت بلکه به حمایت از کاندیداتوری "اکبر هاشمی رفسنجانی" در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در برابر "محمود احمدی نژاد" پرداخته بود، مخالفت‌هایی با این انتصاب داشتند. 


* ارتباط علی جنتی  با آیت‌الله جنتی  
وی چند سال پیش در گفت‌وگویی با یکی از نشریات در خصوص ارتباطش  با آیت‌الله جنتی گفته بود:  ما با آیت الله جنتی دائماً رفت و آمد داریم. هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ معنوی ایشان را پدر خودم می‌دانم و علاوه بر رابطه پدر و فرزندی ایشان همواره از نظر علمی و اخلاقی استاد و راهنمای من بوده‌اند. لذا برای ایشان بسیار احترام قائل هستم. ایشان از نظر معنوی و مراتب تقوی و زهد و پارسایی شخصیت کم‌نظیری هستند. از نظر سیاسی طبیعی است که اختلاف نظر داشته باشیم. چون متعلق به دو نسل هستیم. در گذشته با ایشان [آیت‌الله جنتی] زیاد بحث می‌کردم منتها در طول چند سال اخیر کمتر بحث می‌کنیم. نه من می‌توانم روی ایشان [آیت‌الله جنتی] تأثیر بگذارم و نه ایشان می‌توانند افکار مرا تغییر دهند. ممکن است احیاناً برخی از مباحث به جدل بکشد و احترامی که ما برای ایشان قائل هستیم، خدشه‌دار بشود... این‌طور نیست که روی مسأله‌ای حالت جزمیت و دگم داشته باشند. 
 
* بخشی از فعالیت‌های علی جنتی 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال 1359 به عنوان مدیر صداوسیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد و شاهد آغاز جنگ تحمیلی و روزهای تلخ و اندوهبار آن خطه بود. در دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صداوسیما، از سوی شهید آیت الله دکتر بهشتی به عنوان نماینده قوه قضاییه در شورای سرپرستی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و تا سال 1362 به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. سایر مسؤولیت‌های وی عبارتند از: 1363 – استاندار خوزستان. / 1366 – عضو ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیاء و رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا. / 1368- استاندار خراسان. / 1371- معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. / 1374- قائم مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. / 1377- سفیر ایران در کویت. / 1382- مشاور وزیر امور خارجه و رییس کمیته فرهنگی – اجتماعی شورای عالی امنیت ملی . / 1384- معاون سیاسی وزارت کشور. / 1385 - سفیر ایران در کویت. / 1389- پژوهشگر سیاست خارجی در مرکز تحقیقات استراتژیک.


منبع:مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران