دیدبان

بیایید یک بار هم شده؛ «بی حجاب» به مسئله «حجاب» بپردازید!

بیایید یک بار هم شده؛ «بی حجاب» به مسئله «حجاب» بپردازید!

دیدبانبي شك "حجاب" يكي از جذاب ترين و چالش بر انگيز ترين موضوعات براي نويسندگان و پژوهندگان اسلامي و حتي بعضا غير اسلامي مي­‌باشد. شايد تقابلي كه بين آموزه­‌هاي صريح و روشن اسلامي و هياهوي تبليغاتي غرب مبني بر عدم تفاوت حقوق مرد و زن وجود دارد بر اهميت اين موضوع بي‌فزايد.

حجاب به عنوان "نماد" يك جامعه­‌ي اسلامي و شايد وجه تمييز يك جامعه­‌ي مسلمان و غير از آن، در نگاه اول و ظاهري، حائز اهميت است. همچنين حجاب مناسب و به دور از خودنمايي­‌هاي مرسوم در بين جوامع غربي، مي­‌تواند معيار خوبي بر سلامت رواني يك جامعه باشد. فلذا دشمنان جمهوري اسلامي يكي از پاشنه­‌هاي آشيل آن را بحث حجاب مي­‌دانند و از اين روست كه سالانه هزينه­‌هاي هنگفتي را صرف تبليغات گوناگون عليه حجاب مي­‌كنند.

آنها كه گذر پوست كتاب­خواني­شان تا كنون به دباغ خانه­‌ي محمد رضا زائري افتاده است مي­‌دانند شاخصه­‌ي اصلي او در نوع نگاهش به مسائل است و البته جسارتش در پرداختن و مهم­تر از آن نوع پرداختن. "حجاب بي حجاب" شايد بي­‌پروا ترين نوشته اي باشد كه تا كنون در رابطه با حجاب خوانده ایم. نويسنده در اين كتاب به گفته­‌ي خودش متمايل است "بي حجاب از حجاب" سخن بگويد – كه خود اين ظرافت در انتخاب نام كتاب شايسته­‌ي تحسين است-.

"حجاب بي حجاب" با زباني به نظر عادلانه فعاليت­‌هاي فرهنگي بعد از انقلاب در اين حوزه راغافلانه ترسيم مي­‌كند و اين سوال را در ذهن پررنگ مي­‌كند كه "چرا با وجود اين­كه از دبستان تا دانشگاه، ما روند تحصيلات و خوراك فكري جوانانمان را تعيين مي­‌كنيم و با وجود اين­كه صدا و سيما و روزنامه­‌ها و ديگر رسانه ها همه در اختيار ماست؛ خروجي باب ميل ما نيست؟!" و مدعي هستيم كه دشمن با چند شبكه­‌ي ماهواره­‌اي و سينماي هاليوود توانسته عنان فرهنگ را از دست ما بربايد. و اين مشكل را در بي­‌سليقه­‌گي و عدم انجام كار فرهنگي درست و البته اينكه هيچ­گاه بي حجاب به بحث حجاب نپرداخته­‌ايم جستجو مي­‌كند. و مشكل اصلي نسل جوان امروز را نبود پاسخ­‌هاي مناسب؛ و يا عدم عرضه­‌ي اين پاسخ ها به او مي­‌داند. در همين راستا شجاعت و جسارت شهيد مطهري را در كنار توشه فكري او در مقابله با اين مساله، ستايش مي‌كند. و به عبارتي اهميت كار شهيد مطهري را نه فقط در انتشار كتاب "مساله­‌ي حجاب" بلکه در مكاتبه و نوشتن مقاله براي مجله­­‌ي "زن روز" مي­‌داند.

زائري در اين كتاب تاكيد مي­‌كند "الانسان حريص علي ما منع" و ترويج مستقيم، رسمي و دولتي حجاب راداراي نتيجه­‌ي معكوس مي­‌داند. او البته با برخورد با برخي افراد و گروه­ها كه حتي ممكن است سازماندهي شده در جهت اهداف دشمن فعاليت كنند مخالف نيست ولي معتقد است در بحث حجاب همانند ديگر مسائل كشور بايد ريشه­‌اي وارد عمل شد و مثلا به جاي برخورد قهري با دختري كه همراه خانواده­‌اش در پارك حضور دارد بايد جلوي ورود كالاي مبتذل فرهگي را گرفت و امثالهم.

كتاب زائري سرشار است از مثاله‌اي جالب و خواندنيو كاربردي كه بعضا براي خود او پيش آمده است. براي مثال از كج­‌سيلقه­‌گي­‌ها در مورد نوع نشان دادن مادر درخانواده سخن به ميان مي­‌آورد. و حتي مجوز نگرفتن يكي از كارهاي فرهنگي اش براي كودكان كه علت آن را تفاوت حجاب مادر در داخل و خارج خانه در يك تصويرگري كارتوني مي­‌داند. البته علاوه بر اين مثال­ها او با زيركي مواردي را كه از چشم اكثر افراد پنهان مي­‌ماند و در ناخودآگاه تاثير منفي بر ديد دختران جوان نسبت به حجاب دارد رانيز رويت مي­‌كند. براي مثال از چادري بودن زنان گدا در فيلم ها و يا چادر داشتن مجرمين در دادگاه­ها و امثال اين بي‌سليقه­‌گي­‌ها، بي­‌تدبيري­‌ها و يا بي مسئوليتي­‌ها شكايت مي­‌كند. و البته در كنار اين انتقاد ها او همواره سعي مي‌كند راه حل نشان دهد و براي مثال در پيوست شماره 2 كتاب به معرفي موسسه "دار ربي" مي­پردازد؛ كه توانسته در كشور لبنان يك نمونه­‌ي مناسب جهت كار فرهنگي و عملي براي ترغيب دختران به انجام دهد.

او كه به مانند پزشكي دلسوز در حال بررسي وضعيت فرهنگي كشور است صراحتا برخورد بزن بهادري و گشت ارشادي (گرچه منكر لزوم وجود گشت ارشاد نيست) با مقوله حجاب را بي نتيجه مي‌داند. و در فصل انتهايي كتاب سعي در بازخواني نظرات رهبري در اين موضوع دارد و اجاف شدن در عمل به سخنان را مشكل اصلي وضعيت فرهنگي و حجاب امروز كشور مي­داند.

رسانه ها و نشریات مختلف از سوی مختلف و گاها نخ نما به مقوله "حجاب" می پردازند و این باعث می شود فعالان فرهنگی به هر متنی درباره حجاب اعتماد نکنند اما خوانندگان "حجاب بي حجاب" معتقدند امروز هر كسي كه مي­خواهد كار فرهنگي در مورد حجاب و يا حتي موارد ديگر انجام دهد لازم است سري به اين كتاب زده باشد و البته "حجاب بي حجاب" كتابي آسماني نيست و قطعا داراي اشكالاتي نيز مي­باشد. اما آنچه كه آن را متمايز ميكند، زاويه­ي ديد، جسارت و بي پروايي نويسنده و مثال­هاي كاربردي آن است.

حجاب بي حجاب كه اولين بار توسط نشر آرما به چپ رسيد، حال پس از دو سال چاپ سوم را نيز پشت سر گذاشته است و البته به دلیل عدم شناخت جامعه از این کتاب هنوز به نحو درخور مورد استقبال خوانندگان قرار نگرفته است. اميد است خواندن كتاب ره گشايي بر دغدغه هاي فرهنگي مسئولين كشور باشد و البته هر آنكه دغدغهايي فرهنگي دارد.

*گرداورنده: علی کُرد-دانشجوی دانشگاه بیرجند



منبع:خبرنامه دانشجویان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران