دیدبان: به منظور دریافت درکی درست از بازار تولید داخلی خودرو و توان درک چشم انداز آینده آن نیاز به یک نگاه جامع به پارامتر های موثر بر صنعت خودرو، نوع تولیدات داخلی خودرو و تغییرات آن، آمار های متعدد نسبت به تولید، واردات و صادرات خودرو و هم چنین رویکردهای کلی سیاست تولید داخلی خودرو می باشد، در اینفو گرافی زیر به بررسی این موارد و موارد دیگر موثر بر خودرو سازی داخلی پرداخته شده است:
برای مشاهده اینفوگرافی در سایز بزرگ بر روی عکس زیر کلیک کنید.
پارامترهای موثر بر صنعت خودرو
مردم: به عنوان نیروکار و خریدار در این صنعت تاثیرگذار هستند
دولت: نحوه حمایت، انتخاب مدیر عامل گروههای خودرو سازی
خودروسازان:میزان تولید، میزان عرضه به بازار، بهرهوری،
بازارهای جهانی خودرو : رقابت خودرو خارجی با خودرو داخلی در کیفیت و قیمت، موثر در انتخاب مردم و میزان فروش خودرو در داخل
بازارهای مواد اولیه :با افزایش قیمت در مواد اولیه خودرو تولیدی با قیمت بیشتری عرضه خواهد شد
اسناد بالادستی :مشخص کردن خط مشی کلی برای حرکت روبهجلو
تغییرات قیمت خودرو
خودرو |
خرداد 89 |
اسفند 90 |
اردیبهشت 91 |
پراید 132 SX |
8 میلیون و 400 هزار |
16 میلیون و 250 هزار |
15 میلیون و 82 هزار |
پژو پارس معمولی دوگانهسوز |
18 میلیون و 700 هزار |
30 میلیون و 700 هزار |
28 میلیون و 280 هزار |
سمند الایکس سال دوگانهسوز |
16 میلیون و 200 |
26 میلیون |
24 میلیون و 850 هزار |
پژو 405 دوگانهسوز جیالایکس |
14 میلیون و 250 هزار |
24 میلیون و 500 هزار |
23 میلیون و 660 هزار |
خودروهای تولیدی در شرکت ایران خودرو
1) پیکان: (با همکاری شرکت تالبوت انگلستان) استیشن، دولوکس، کار، جوانان، کرایسلر
2) سمند: الایکس، سریر، سورن
3) رانا
4) تندر ۹۰
5) پژو (با همکاری شرکت پژو فرانسه) ۲۰۵، ۴۰۵ در دو مدل GLX و SLX، ۲۰۶ ، ۲۰۷آی، پارس، پارس ELX، آردیRD؛
6) روآ
7) مرسدس بنز ای-۳۵۰
8) دنا
خودروهای تولیدی در شرکت سایپا
1) ژیان
2) پیکاپ
3) آهو
4) رنو "2 و4 درب"، رنو-21
5) پراید (با همکاری شرکت "کیاموتور" کره جنوبی)
6) زانتیا
7) ریو
8) تیبا
9) سایپا 151(کارا)
خودروهای تولیدی در شرکت پارس خودرو
1) جیپ
2) آریا
3) شاهین
4) شورولت (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)
5) بیوک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)
6) کادیلاک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)
7) نیسان پاترول
8) رنو-5
شرکتهای خودروسازی خارجی که با شرکتهای داخلی همکاری داشته اند
1) تالبوت انگلستان
2) جنرال موتورز امریکا
3) ماک آمریکا(خوروی سنگین)
4) ایویکو ایتالیا(اتوبوس و مینی بوس)
5) ولوو سوئد(خودرو سنگین)
6) کیاموتورز کره جنوبی
7) پژو فرانسه
8) رنو فرانسه
سال شمار تولید انواع سواری در ایران خودرو
1346: سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و
1369:سواری پژو 405 در مدلهای جی ال، جی ال اکس
1374: سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک
1374: سواری پژو 205 مدل Gr
1376: سواری پژو Rd
1377: سواری استیشن پژو 405
1378:پژو پارس
1379: تولید آزمایشی سمند (پروژهx7
1380:پژو 206
1380: افتتاح خط تولید سمند
1383:تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"
1384:پرده برداری از اولین پژو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !
1385: افتتاج خط تولید تندر 90 و موتور ملی
1386: افتتاح خط تولید سمند سورن
1387: طراحی دومین خودرو ملی ایرانخودرو با نام رانا
1390: رونمایی از خودرو دنا
سال شمار تولید انواع سواری در سایپا
۱۳۴۴: تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران
۱۳۴۷: بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدلهای خودرو ژیان (۱۳۵۹-۱۳۴۷)
۱۳۵۴: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام
۱۳۵۵: تولید رنو ۵ در مدلهای سه درب و ۵ درب (۱۳۷۲-۱۳۵۵)
۱۳۶۲: تولید «وانت نیسان» زامیاد
۱۳۷۱: تولید رنو ۲۱
۱۳۷۲: تولید پراید
۱۳۸۰: تولیدزانتیا
۱۳۸۳: تولیدریو
۱۳۸۹: تولید تیبا
۱۳۸۹: تولید محصولات پراید با پلتفرم X۱۰۰(سایپا ۱۴۱،۱۳۲،۱۳۱،۱۱۱)
۱۳۹۱ : تولید سایپا ۱۵۱(کارا)
اهمیت صنعت خودرو سازی در جهان
Ø دومین صنعت جهان از نظر گردش مالی
Ø اشتغال بیش از پنح درصدی در این صنعت
Ø بیشترین حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه این صنعت
Ø یکی از مهم ترین منابع درآمد مالیاتی دولت ها
رویکرد اصلی صنعت خودرو ایران طی چهار دوره
دوره حمایت ناتمام |
1348 تا 1357 |
تلاش برای بقاء |
1358 تا 1368 |
فرصت از دست رفته |
1369 تا 1372 |
تولد مجدد صنعت خودرو |
1373 به بعد |
تاکید بر استراتژی جایگزینی واردات |
1373 تا 1382 |
تاکید بر استراتژی توسعه صادرات |
1382 به بعد |
وجود تقاضای موثر بالا در بازار خودرو داخلی
Ø تقاضای سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو
Ø افزایش سریع تقاضا در آینده ناشی از جوان بودن جمعیت
Ø ضرورت جایگزینی خودروهای فرسوده
Ø پایین بودن سرانه مالکیت خودرو در ایران در قیاس با سایر کشورها
چشم انداز ده سال آینده صنعت خودرو
نوع سناریو |
اشتغال |
واردات |
صادرات |
تولید داخلی خودرو |
سناریوی خوشبینانه |
۳,۵ میلیون نفر (۱میلیون نفرمستقیم و ۲,۵ میلیون نفرغیرمستقیم)
|
۱۵۰ هزاردستگاه خودر و |
۵۰ هزاردستگاه خودرو |
افزایش تولید به سقف ۲ میلیون خودرو |
سناریوی بدبینانه |
۲,۵ میلیون نفر (500 هزارنفرمستقیم ۲ میلیون نفرغیرمستقیم)
|
۲۵۰ هزاردستگاه خودر و |
۵۰ هزاردستگاه خودرو |
تولید درسطح 1 میلیون خودرو |
سناریوی محتمل |
۳ میلیون نفر (750هزارنفرمستقیم، ۲میلیون و ۲۵۰ هزارنفرغیرمستقیم)
|
۲۰۰ هزاردستگاه خودر و |
۱۵۰ هزاردستگاه خودرو |
افزایش تولید به 1 میلیون خودرو |
مشکلات و نقاط ضعف صنعت خودرو
Ø نبود نقشه راه و استراتزی بلند مدت
Ø وابستگی به واردات مواد اولیه
Ø وابستگی به دولت
Ø عدم رعایت شایسته سالاری در عزل و نصب مدیران
Ø سوء مدیریت مدیران
Ø حمایت نامحدود و طولانی مدت دولت
Ø نبود فضای رقابتی در صنعت
Ø ضعیف بودن بخش تحقیق و توسعه شرکتها
آثار فعال شدن صنعت خودرو
Ø افزایش تولید ملی
Ø افزایش رشد اقتصادی
Ø اشتعال زایی
Ø فعال شدن دیگر بخش های اقتصادی
Ø جلوگیری از خروج ارز
Ø خودکفایی و استقلال اقتصادی
میزان تولید خودرو ایران و درصد رشد آن
|
2003 1383 |
2004 1384 |
2005 1385 |
2006 1386 |
2007 1387 |
2008 1388 |
2009 1387 |
2010 1389 |
2011 1390 |
2012 1391 |
تعداد خودرو |
582 |
789 |
817 |
904 |
997 |
1.051 |
1.394 |
1.599 |
1.648 |
989 |
رشد نسبت به سال قبل
|
28.8 |
35.5 |
3.6 |
10.7 |
10.3 |
5.4 |
9.4 |
14.7 |
3.1 |
40- |
میانگین رشد جهانی |
2.8 |
6.3 |
3.1 |
4.1 |
5.8 |
3.7- |
10.4- |
25.9 |
3.1 |
5.3 |
تعداد خودرو به هزار دستگاه می باشد
سال میلادی از اواسط دی شروع میشه بنابراین فقط دو ماه از سال میلادی خارج از سال شمسی ست به عنوان مثال ده ماه از سال 2013 در سال 92 قرار دارد. به همین شکل تاریخهای میلادی رو به شمسی تبدیل کردم
میزان فروش خودرو در ایران
سال |
کل فروش |
رتبه جهان |
2011 |
یک میلیون و 630 هزار دستگاه |
13 |
2012 |
989 هزار و 110 دستگاه |
18 |
فروش خودرو در ایران در سال 2012 نسبت به سال 2011 با کاهش نزدیک به 38.6 درصدی به یک میلیون دستگاه رسید.
منبع: انجمن جهانی خودروسازان
پیش بینی تولید خودرو ایران
سال 2013: 8.1 درصد کاهش تولید نسبت به سال 2012
سال 2014 تا 2017: میانگین رشد سالانه 5.1
آمار تعداد کل خودروهای تولیدی در صنعت خودروسازی ایران
سواری (از سال 47 تا پایان 9 ماهه سال89 - دستگاه |
ردیف |
||
تعداد کل |
آمار تولید |
خودرو |
|
10,744,539 |
3615401 |
خانواده پراید |
1 |
2062611 |
پیکان |
2 |
|
1131960 |
پژو 405 |
3 |
|
489808 |
پژو پارس |
4 |
|
670811 |
آردی و روآ |
5 |
|
677763 |
خانواده سمند |
6 |
|
752014 |
خانواده 206 |
7 |
|
251476 |
رنو5،سپند و پی کی |
8 |
|
123059 |
ژیان |
9 |
وضعیت تولید خودرو در سال 91
نصف شدن تولید خودرو نسبت به سال 90(افت 649 هزار و 402 دستگاهی در مقایسه با سال 90 (47درصد)
تعداد: 733 هزار و 995 دستگاه
ااز 12 مدل خودرو تولید شده ، 10 مدل با افت تولید و تنها مگان و رانا با رشد تیراژ روبهرو شدهاند
وضعبت صادرات خودرو در سال 91
تعداد: 55 هزار و 231 دستگاه(رشد 127 درصد نسبت به سال 90 )
حجم: 325 میلیون دلار(رشدی 152 درصدی نسبت به سال 90)
سهم 1 درصدی از کل صادرات کشور(3درصد کاهش نسبت به سال 90)
میانگین قیمت خودروها: پنج هزار و 900 دلار
افزایش 2/38 درصدی نسبت به سال قبل
بیشترین حجم صادرات به عراق (94درصد کل صادرات)
برنامه صادرات ایران خودرو در سال 92
میزان صادرات: 50 هزار دستگاه
مقصد صادرات: عراق، روسیه، ترکیه و اوکراین و بازارهای آفریقا
صادرات خودروسازان در نخستین ماه سال ۹۲
کاهش 5/68 درصدی نسبت به مدت مشابه یعنی فروردین 91
تعداد خودرو صادراتی : 898 خودرو
حجم کل صادرات: هفت میلیون دلار
وضعبت واردات خودرو در سال 91
تعداد: 44هزار و 341 دستگاه(رشد 3/11 درصدی)
حجم واردات: یک میلیارد و 84 میلیون دلار(رشد 31 درصدی)
میانگین قیمت خودروها: 24 هزار و 441 دلار
گرانقیمتترین خودروهای وارداتی به کشور در سال 91
1) سواری مرسدس بنز S500L مدل 2012 با قیمت 320 هزار و 604 دلار
2) پورشه پانامرا توربو رنگ سفید ساخت 2012 مدل 2013 با قیمت 211 هزار و 934 دلار
3) پورشه 8 سیلندر سفید 2012 پانامرا توربو با با قیمت 210 هزار و 603 دلار
منبع: گمرک جمهوری اسلامی
هزینه ایرانی ها برای خرید خودرو : 23 هزار میلیارد تومان در سال 91
منبع انجمن خودروسازان ایران