صفحه اصلی > کد خبر: 5204
ف

بررسی بازار خودرو + اینفو گرافی

صنعت خودرو در یک سال و نیم گذشته با فرود های متعددی همراه بوده است، دیدبان در این اینفو گرافی به بررسی بازار تولید خودرو در داخل کشور می پردازد تا تحلیلی مناسب از وضعیت بازار این صنعت به دست آید.

دیدبان: به منظور دریافت درکی درست از بازار تولید داخلی خودرو و توان درک چشم انداز آینده آن نیاز به یک نگاه جامع به پارامتر های موثر بر صنعت خودرو، نوع تولیدات داخلی خودرو و تغییرات آن، آمار های متعدد نسبت به تولید، واردات و صادرات خودرو و  هم چنین رویکردهای کلی سیاست تولید داخلی خودرو می باشد، در اینفو گرافی زیر به بررسی این موارد و موارد دیگر موثر بر خودرو سازی داخلی پرداخته شده است:

 

برای مشاهده اینفوگرافی در سایز بزرگ بر روی عکس زیر کلیک کنید.

 

 

پارامترهای موثر بر صنعت خودرو

مردم:  به عنوان نیرو​کار و خریدار در این صنعت تاثیرگذار هستند

دولت: نحوه حمایت، انتخاب مدیر عامل گروه​های خودرو سازی

خودروسازان:میزان تولید، میزان عرضه به بازار، بهره​وری،

بازارهای جهانی خودرو : رقابت خودرو خارجی با خودرو داخلی در کیفیت و قیمت، موثر در انتخاب مردم و میزان فروش خودرو در داخل 

بازارهای مواد اولیه :با افزایش قیمت در مواد اولیه خودرو تولیدی با قیمت بیشتری عرضه خواهد شد 

اسناد بالادستی :مشخص کردن خط مشی کلی برای حرکت رو​به​جلو

 

تغییرات قیمت خودرو

خودرو

خرداد 89

اسفند 90

اردیبهشت 91

پراید 132 SX

8 میلیون و 400 هزار

16 میلیون و 250 هزار

15​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ میلیون و 82 هزار

پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز

18 میلیون و 700 هزار

30 میلیون و 700 هزار

28 میلیون و 280 هزار

سمند ال‌ایکس سال دوگانه‌سوز

16 میلیون  و 200

26 میلیون

24 میلیون و 850 هزار

پژو 405 دوگانه‌سوز جی‌ال‌ایکس

14 میلیون و 250 هزار

24 میلیون و 500 هزار

23 میلیون و 660 هزار

 

خودروهای تولیدی در شرکت ایران خودرو

1)     پیکان: (با همکاری شرکت تالبوت انگلستان) استیشن، دولوکس، کار، جوانان، کرایسلر

2)     سمند: ال‌ایکس، سریر، سورن

3)     رانا

4)     تندر ۹۰

5)     پژو (با همکاری شرکتپژو فرانسه) ۲۰۵، ۴۰۵ در دو مدل GLX و SLX، ۲۰۶ ،    ۲۰۷آی، پارس، پارس ELX، آردیRD؛

6)     روآ

7)     مرسدس بنز ای-۳۵۰

8)     دنا

 

خودروهای تولیدی در شرکت سایپا

1)     ژیان

2)     پیکاپ

3)     آهو

4)     رنو "2 و4 درب"، رنو-21

5)     پراید (با همکاری شرکت "کیا‌موتور" کره جنوبی)

6)     زانتیا

7)     ریو

8)     تیبا

9)     سایپا 151(کارا)

 

 

خودروهای تولیدی در شرکت پارس خودرو

1)     جیپ

2)     آریا

3)     شاهین

4)     شورولت (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

5)     بیوک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

6)     کادیلاک (با همکاری شرکت جنرال موتورز آمریکا)

7)     نیسان پاترول

8)     رنو-5

 

 

شرکتهای خودروسازی خارجی که با شرکتهای داخلی همکاری داشته اند

1)     تالبوت انگلستان

2)     جنرال موتورز امریکا

3)     ماک آمریکا(خوروی سنگین)

4)     ایویکو ایتالیا(اتوبوس و مینی بوس)

5)     ولوو سوئد(خودرو سنگین)

6)     کیاموتورز کره جنوبی

7)     پژو فرانسه

8)     رنو فرانسه

 

سال شمار تولید انواع سواری در ایران خودرو

1346: سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و

1369:سواری پژو 405 در مدلهای جی ال، جی ال اکس

1374: سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک 

1374: سواری پژو 205 مدل Gr

1376: سواری پژو Rd

1377: سواری استیشن پژو 405 

1378:پژو پارس 

1379: تولید آزمایشی سمند (پروژهx7

1380:پژو 206

1380: افتتاح خط تولید سمند 

1383:تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"

1384:پرده برداری از اولین پژو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !

1385: افتتاج خط تولید تندر 90 و موتور ملی

1386: افتتاح خط تولید سمند سورن

1387: طراحی دومین خودرو ملی ایران‌خودرو با نام رانا

1390: رونمایی از خودرو دنا

 

سال شمار تولید انواع سواری در سایپا

۱۳۴۴: تاسیس شرکت به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران

۱۳۴۷: بهره برداری و شروع فعالیت با تولید انواع مدل‌های خودرو ژیان (۱۳۵۹-۱۳۴۷)

۱۳۵۴: تغییر نام شرکت به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و تبدیل شدن به شرکت سهامی عام

۱۳۵۵: تولید رنو ۵ در مدل‌های سه درب و ۵ درب (۱۳۷۲-۱۳۵۵)

۱۳۶۲: تولید «وانت نیسان» زامیاد

۱۳۷۱: تولید رنو ۲۱

۱۳۷۲: تولید پراید

۱۳۸۰: تولیدزانتیا

۱۳۸۳: تولیدریو

۱۳۸۹: تولید تیبا

۱۳۸۹: تولید محصولات پراید با پلتفرم X۱۰۰(سایپا ۱۴۱،۱۳۲،۱۳۱،۱۱۱)

۱۳۹۱ : تولید سایپا ۱۵۱(کارا)

 

اهمیت صنعت خودرو سازی در جهان

Ø     دومین صنعت جهان از نظر  گردش مالی

Ø     اشتغال بیش از پنح درصدی در این صنعت

Ø     بیشترین حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه این صنعت

Ø     یکی از مهم ترین منابع درآمد مالیاتی دولت ها

 

رویکرد اصلی صنعت خودرو ایران طی چهار دوره

دوره حمایت ناتمام

1348 تا 1357

تلاش برای بقاء

1358 تا 1368

فرصت از دست رفته

1369 تا 1372

تولد مجدد صنعت خودرو

1373 به بعد

تاکید بر استراتژی جایگزینی واردات

1373 تا 1382

تاکید بر استراتژی توسعه صادرات

1382 به بعد

 

وجود تقاضای موثر  بالا در بازار خودرو داخلی

Ø     تقاضای سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو

Ø     افزایش سریع تقاضا در آینده ناشی از جوان بودن جمعیت

Ø     ضرورت جایگزینی خودروهای فرسوده

Ø     پایین بودن سرانه مالکیت خودرو در ایران در قیاس با سایر کشورها

 

 

چشم انداز ده سال آینده صنعت خودرو

نوع سناریو

اشتغال

واردات

صادرات

تولید داخلی خودرو

سناریوی خوشبینانه

۳,۵ میلیون نفر (۱میلیون نفرمستقیم و

۲,۵ میلیون نفرغیرمستقیم)

 

۱۵۰ هزاردستگاه خودر و

۵۰ هزاردستگاه خودرو

افزایش تولید به سقف ۲ میلیون خودرو

سناریوی بدبینانه

۲,۵ میلیون نفر (500 هزارنفرمستقیم ۲ میلیون نفرغیرمستقیم)

 

۲۵۰ هزاردستگاه خودر و

۵۰ هزاردستگاه خودرو

تولید درسطح 1 میلیون خودرو

سناریوی محتمل

۳ میلیون نفر (750هزارنفرمستقیم،

۲میلیون و ۲۵۰ هزارنفرغیرمستقیم)

 

۲۰۰ هزاردستگاه خودر و

۱۵۰ هزاردستگاه خودرو

افزایش تولید به 1 میلیون خودرو

 

مشکلات و نقاط ضعف صنعت خودرو

Ø     نبود نقشه راه و استراتزی بلند مدت

Ø     وابستگی به واردات مواد اولیه

Ø     وابستگی به دولت

Ø     عدم رعایت شایسته سالاری در عزل و نصب مدیران

Ø     سوء مدیریت مدیران

Ø     حمایت نامحدود و طولانی مدت دولت

Ø     نبود فضای رقابتی در صنعت

Ø     ضعیف بودن بخش تحقیق و توسعه شرکتها

آثار فعال شدن صنعت خودرو

Ø     افزایش تولید ملی

Ø     افزایش رشد اقتصادی

Ø     اشتعال زایی

Ø     فعال شدن دیگر بخش های اقتصادی

Ø     جلوگیری از خروج  ارز

Ø     خودکفایی و استقلال اقتصادی

میزان تولید خودرو ایران و درصد رشد آن

 

2003

1383

2004

1384

2005

1385

2006

1386

2007

1387

2008

1388

2009

1387

2010

1389

2011

1390

2012

1391

تعداد خودرو

582

789

817

904

997

1.051

1.394

1.599

1.648

989

رشد نسبت به سال قبل

 

28.8

35.5

3.6

10.7

10.3

5.4

9.4

14.7

3.1

40-

میانگین رشد جهانی

2.8

6.3

3.1

4.1

5.8

3.7-

10.4-

25.9

3.1

5.3

تعداد خودرو به هزار دستگاه می باشد

سال میلادی از اواسط دی شروع میشه بنابراین فقط دو ماه از سال میلادی خارج از سال شمسی ست به عنوان مثال ده ماه از سال 2013 در سال 92 قرار دارد. به همین شکل تاریخهای میلادی رو به شمسی تبدیل کردم

میزان فروش خودرو در ایران

سال

کل فروش

رتبه جهان

2011

یک میلیون و 630 هزار دستگاه

13

2012

989 هزار و 110 دستگاه

18

فروش خودرو در ایران در سال 2012 نسبت به سال 2011 با کاهش نزدیک به 38.6 درصدی به یک میلیون دستگاه رسید.

منبع: انجمن جهانی خودروسازان

پیش بینی تولید خودرو ایران

سال 2013: 8.1 درصد کاهش تولید نسبت به سال 2012

سال 2014 تا 2017: میانگین رشد سالانه 5.1

 

 

آمار تعداد کل خودروهای تولیدی در صنعت خودروسازی ایران

سواری (از سال 47 تا پایان 9 ماهه سال89 - دستگاه

ردیف

تعداد کل

آمار تولید

خودرو

10,744,539

3615401

خانواده پراید

1

2062611

پیکان

2

1131960

پژو 405

3

489808

پژو پارس

4

670811

آردی و روآ

5

677763

خانواده سمند

6

752014

خانواده 206

7

251476

رنو5،سپند و پی کی

8

123059

ژیان

9

 

وضعیت تولید خودرو در سال 91

نصف شدن تولید خودرو نسبت به سال 90(افت 649 هزار و 402 دستگاهی در مقایسه با سال 90 (47درصد)

تعداد: 733 هزار و 995 دستگاه

ااز 12 مدل خودرو تولید شده ، 10 مدل با افت تولید و تنها مگان و رانا با رشد تیراژ روبه‌رو شده‌اند

 

 

وضعبت صادرات خودرو در سال 91

تعداد: 55 هزار و 231 دستگاه(رشد 127 درصد نسبت به سال 90 )

حجم: 325 میلیون دلار(رشدی 152 درصدی نسبت به سال 90)

سهم 1 درصدی از کل صادرات کشور(3درصد کاهش نسبت به سال 90)

میانگین قیمت خودروها:  پنج هزار و 900 دلار

افزایش 2/38 درصدی نسبت به سال قبل

بیشترین حجم صادرات به عراق (94درصد کل صادرات)

 

برنامه صادرات ایران خودرو در سال 92

میزان صادرات: 50 هزار دستگاه

مقصد صادرات: عراق، روسیه، ترکیه و اوکراین و بازارهای آفریقا

 

صادرات خودروسازان در نخستین ماه سال ۹۲

کاهش 5/68 درصدی   نسبت به مدت مشابه یعنی فروردین 91

تعداد خودرو صادراتی : 898 خودرو

حجم کل صادرات: هفت میلیون دلار

 

 

وضعبت واردات خودرو در سال 91

تعداد: 44هزار و 341 دستگاه(رشد 3/11 درصدی)

حجم واردات: یک میلیارد و 84 میلیون دلار(رشد 31 درصدی)

میانگین قیمت خودروها: 24 هزار و 441 دلار

 

 

گران‌قیمت‌ترین خودروهای وارداتی به کشور در سال 91

1)   سواری مرسدس بنز S500L  مدل 2012 با قیمت 320 هزار و 604 دلار

2)     پورشه پانامرا توربو رنگ سفید ساخت 2012 مدل 2013 با قیمت 211 هزار و 934 دلار

3)   پورشه 8 سیلندر سفید 2012 پانامرا توربو با با قیمت 210  هزار و 603 دلار

منبع: گمرک جمهوری اسلامی

 

هزینه ایرانی ها برای خرید خودرو : 23 هزار میلیارد تومان در سال 91

منبع انجمن خودروسازان ایران

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
ناشناس
پاسخ  []
چقدر اطلاعات، به نظرم خیلی جالب بود
خسته نباشید
ناشناس
پاسخ  []
قشنگ بود

واقعا ایران رتبش اینجاست؟
البته تو تولید
رتبه برای کیفیت هم داره؟
اون وقت ایران چندم می​شد در جهان
عدد گزینه مورد نظر خود رو به 100000000000000 ارسال نمایید
1)برو بالاتر
2) عمرا
3) نرو
4) بیا بیرون
کارشناس
[]
5 یا 6
ناشناس
پاسخ  [17 اسفند 1393 - 13:50]
مطالب بالا خیلی خوبه و بیشتر شبیه به یک سری داده است تا اطلاعات مفید و تحلیل داده ها
آخرین اخبار
  • :: ظرفیت‌سازی ترک‌ها با برگه ایران/برنده بازی چه کسی است؟
  • :: دستور العبادی به نیروهای امنیتی برای حمایت از شهروندان در اقلیم کردستان
  • :: همه‌پرسی استقلال کردستان، نامشروع است
  • :: همه‌پرسی در شمال عراق به نفع آنکارا است/ اقلیم کردستان ضمیمه ترکیه خواهد شد
  • :: دانشجویان تا پایان دوران تحصیل، حق اقامت در آمریکا را دارند/ ویزاهای صادر شده، لغو نخواهد شد
  • :: اقلیم کردستان، منطقه را در آستانه درگیری‌های جدید قرار داده است
  • :: تهدیدهای العبادی ما را به یاد صدام انداخت
  • :: برجام، ظرفیت توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران را بیشتر کرد/ شرکت‌های بین‌المللی باید بین تجارت با ایران یا آمریکا یکی را انتخاب کنند
  • :: بارزانی در صدد هدیه کردن اقلیم کردستان به اسرائیل است
  • :: مواضع ترامپ درباره مسلمانان، شبیه داعش است
  • :: همه‌پرسی اقلیم فاقد اثر قانونی است
  • :: نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی‌شناسیم
  • :: سازمان آزادی‌بخش پرونده شهرک‌سازی‌ها را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع می‌دهد
  • :: همه‌پرسی جدایی در اقلیم کردستان عراق آغاز شد
  • :: اقدامات تنبیهی عراق علیه اقلیم کردستان
  • :: اختصاصی : تصاویر هوایی از همجواری نیروهای آمریکایی و داعش + تصاویر
  • :: چرا حصر به پیوند فتنه و تروریسم تبدیل شد؟ +دانلود
  • :: سرکنگبین بارزانی!(یادداشت روز)
  • :: رژیم صهیونیستی به آزمایش موشک «خرمشهر» واکنش نشان داد
  • :: شلیک موشک بالستیک یمن به پایگاه هوایی «ملک خالد» در جنوب عربستان
  • :: وقوع انفجار مهیب در افغانستان
  • :: موشک‌های جدید ایران قابلیت رسیدن به اسرائیل را دارند
  • :: ۲ هزار نظامی دیگر عازم افغانستان می‌شوند
  • :: ترامپ موجودیت کره‌شمالی را تهدید کرد
  • :: قرائت و توزیع نامه اصحاب رسانه‌های بین‌المللی در مورد جنایات میانمار در شورای حقوق بشر
  • :: آمریکا، در کنار عربستان غیردموکراتیک ایستاده در حالیکه ایران کشوری است که انتخابات برگزار می‌کند
  • :: آنکارا و بغداد بر سر تشکیل گروه بحران درباره همه‌پرسی اقلیم به توافق رسیدند
  • :: هشدار آمریکا درباره ناآرامی‌های روز همه‌پرسی کردستان
  • :: هکرهای ایرانی به صنایع پتروشیمی و هوانوردی آمریکا حمله کردند/ ایران، دشمن سایبری خطرناکی است
  • :: تعطیلی فرودگاه‌های شمال عراق تکذیب شد
  • :: ماتیس به هند سفر می‌کند
  • :: تظاهرات ضد آمریکایی در کره شمالی
  • :: نیت واقعی آمریکا درباره سوریه را نمی‌دانیم
  • :: همه‌پرسی اقلیم کردستان «غیرقانونی و فاقد اعتبار» است
  • :: چند نظامی سعودی در پی شکست عملیات نجران اسیر شدند
  • :: ایران روح برجام را نقض می‌کند
  • :: رئیس ستاد مشترک ارتش عراق وارد آنکارا شد