دیدبان
چرا می گوییم حجاب؟!

حجاب از مولوی تا مطهری؛ از روزنامه نگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!

حجاب از مولوی تا مطهری؛ از روزنامه نگار آمریکایی تا اندیشمند آلمانی!

دیدبانجودیت میلر خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز طی مقاله‌ای با عنوان "زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه می‌یابند” با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب می‌نویسد: «چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی و سیاسی صورت گرفته است؟ پاسخ آن در ارمغان‌هاست که اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن و مرد آن تقدیم کرده‌اند.پوشش(حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شده‌اند درامان بماند.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همچنین متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در کتاب«مسئله حجاب» زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت می‌داند و می‌گوید: «حیا و عفاف و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع ابهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن باهوش و با یک حس مخصوص بخود دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده زور و بازوی مرد برنمی آید و از طرف دیگر نقطه ضعف مرد را در همان نیازی یافته است که خلقت در وجود مرد نهاده است که او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است. دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه بایست آتش عشق و طلب او را تیزتر کند و در نتیجه مقام و موقع خود را بالا برد.»

در این راستا  میتوان مثل لطیف مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر برجسته کشور را مورد تاکید قرار داد که در تاثیر حریم و حائل میان زن و مرد در افزایش قدرت و محبوبیت زن و همچنین در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق می آورد: «مرد و زن را به آب و آتش تشبیه می کند، می گوید مَثَل مرد؛ مَثَل آب است و مَثَل زن؛ مَثَل آتش، اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه می کند و آن را خاموش می سازد، اما اگر حائل و حاجبی میان آن دو برقرار گردد مثل اینکه آب را در دیگی قرار دهند و آتش در زیر آن دیگ روشن کنند، آن وقت است که آتش آب را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اندک اندک او را گرم می کند و احیانا جوشش و غلیان در او بوجود می آورد، تا آنجا که سراسر وجود او را تبدیل به بخار می سازد.»

جامعه شناسان دینی معتقدند؛ مرد برخلاف آنچه ابتدا تصور می رود، در عمق روح خویش از ابتذال زن و از تسلیم و رایگانی او متنفر است. مرد همیشه عزت و استغناء و بی اعتنایی زن را نسبت به خود ستوده است .یعنی عشق در زمینه فراقها و دست نارسی ها می شکفد و هنر و زیبایی در زمینه عشق رشد می یابد.

امروز یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و آمریکا وجود دارد خلأ "عشق" است. در کلمات دانشمندان اروپائی زیاد این نکته به چشم می خورد که اولین قربانی آزادی و بی بند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است. در جهان امروز هرگز عشقهایی از نوع عشق‌های شرقی از قبیل عشقهای مجنون و لیلی و خسرو و شیرین رشد و نمو نمی کند.

از داستان های اساطیری ایران که نمونه های ان در بالا گفته شد چنین بر می آید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه خود را بالا برده است و تا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فرود آورده است! قطعا درک زن این حقیقت را در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز، تاثیر فراوان داشته است.

در این زمینه نشانه بودن «حجاب» براي «عفاف» گريزناپذير است. پوشش، نشان عفاف است زیرا که عفّت و حيا، خصلتي انساني است كه تاريخ بر نمي‏‌تابد و مورد پذيرش تمامي انسانها بود، و هست. و انسان‌هاي بزرگ و اديان آسماني نيز بدان توصيه كرده‏‌اند. در شريعت اسلامي نيز بر آن تأكيد فراوان شده است. همين خصلت انساني يكي از فلسفه‏‌هاي اصلي پوشش آدمي بوده است.

خانم «هايكي» از شهر «اولدنبورگ» آلمان فارغ‏‌التحصيل رشته اقتصاد و علوم اجتماعي از دانشگاه Oldenbury مي‏‌باشد وقتی مسلمان می‌شود مصاحبه ای انجام می‌دهد و می‌گوید: « اوايل بدون حجاب بوده‏ام، ولی به نتایجی رسیدم و قانون حجاب را نيز در اسلام پذيرفتم. من مطالعات زيادي داشتم. در اين خصوص با مطالعات دوره‏اي به اين نتيجه رسيدم كه سلامت خانواده و جامعه در گرو پيدا شدن قانون يا اصل حجاب است. ترويج مصرف‏‌گرايي و مسايل جنسي و سكسي و عرضه زيبايي‌هاي زن در اين راستا منجر به انحراف انسان از مسير اصلي زندگي‏‌اش مي‏‌شود. در جوامع به اصطلاح آزاد كه تبليغات مداوم، زنان را به سوي جلوه‏‌گري و عرضه و نمايش خويش مي‏كشد و زيبايي‌هاي زن مرتب از طريق رسانه‏‌ها به جامعه عرضه مي‏شود، در مردان كه از احساس جنسي قوي‏‌تر برخوردار هستند يك نوع احساس عدم رضايت نسبت به همسر خودشان به وجود مي‏‌آورد و همسرشان نمي‏‌تواند آنان را ارضا كند. عرضه انواع مختلف جلوه‏‌هاي زنان، آنان را از همسران خويش سير كرده و در نتيجه به دنبال شخص ديگري مي‏‌روند. حجاب محدوديتي در زمينه سلامت رواني جامعه و خانواده بوجود مي‏‌آورد. البته حجاب، هم بايستي در لباس باشد و هم در رفتار. تغيير صفات بد گذشته و يادگيري صفات اسلامي و ارزش‌هاي اخلاقي و انسان‏دوستي، كمك به ديگران و هزاران نكته اخلاقي ديگر از اين قبيل هستند.»

بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که حجاب يك "فرهنگ جنسي" است كه سبب گرم واقع شدن غريزه جنسي در سطح يك جامعه و هدايت ارضاي آن در قالب خانواده مي‏شود. نقش حجاب در حفظ نشاط جنسي  مقاله ای است که ابراهيم فياض، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران مطرح کرده است و بیان میکند: «به همين دليل امروزه شرق به علت محور قرار دادن ارضاي جنسي و حجاب، جنسي‏‌تر از غرب قرار داده شده است و تاريخ شرق و غرب نيز مؤيد مسئله است و شايد به همين دليل است كه عرفان شرقي در هند و عالم اسلام به زبان جنسي بيان مي‏شود؛ مثل شعر حافظ و ابن عربي كه فص محمديه را فص نكاحيه و جنسي ناميده است؛ به همين دليل است كه معنويت از جنسيت جدا نيست و حجاب علاوه بر حفظ كرامت انساني، سبب رشد انگيزه جنسي در جامعه و نيز رشد نشاط جامعه اسلامي مي‏شود، بدون آنكه به سستي و لهو و لعب دچار شود.»

یک سوالی از سفیر فرانسه پرسیده شد که زنان فرانسه تحت تاثیر جواب آن قرار گرفتند این سوال استراتژیک ،این است  که شما چرا خلاف قانون اساسی‌تان با حجاب مخالفت میکنید؟ «وی پاسخ داد:حجاب یک نوع پوشش نیست بلکه بیرقی است برای یک مکتب برای یک دین که آن دین مبنایش مخالفت با هوای نفسه ،تمدن غرب مبانیش موافقت با هوای نفسه اگر بشود نشان دهید که یک دختر یا یک زن می خواهد با هوای نفس خود مخالفت کند. دلش می‌خواهد با دلم می‌خواهدهای خودش، مخالفت کند آغاز فروپاشی تمدن غرب است.»

فلسفه حجاب را می‌توان در این جمله یافت که:حجاب به عنوان یک ارزش دینی اجباری نمیشود بلکه بخاطر حقوق مردم است (حقوق روانی مردم)که اجبار میشود و این نوعی حق الناس است.

رحم و شفقت در حجاب مطرح است ،کسی که حجاب را رعایت میکند نسبت به دو قشر شفقت نشان می دهد، اول نسبت به دخترهای دیگر که آنها را به چالش نمیکشد و آنها را به رقابت های بی ارزش نمی‌کشاند. خانمی که اهل رحم و شفقت است و کوچکترین حیا و نجابتی درونش وجود دارد می‏‌بیند نزدیک شدن اش به یک خانواده باعث می شود مرد آن خانواده نسبت به همسر خود دلسرد می شود به سرعت خودش را جمع می کند. اصلا دین هم اگر در میان نباشد متین تر رفتار می کند. دومین گروهی که مورد شفقت قرار میدهد مردان است که ذهنشان را درگیر نمی کند.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نشست اهالی قلم با موضوع حجاب و عفاف مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد برعهده زنان می‌داند و حجاب را مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان ذکر می‌کند و می گوید: «تا زمانی که در زمینه حجاب با غرب شاخ به شاخ نشویم کارمان درست پیش نمی‌رود، باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان با مبنای فرهنگ غرب کنار آمد. افرادی که تلاش کرده‌اند از طریق مماشات با فرهنگ غرب کنار بیایند کار اسلام را عقب انداخته و در آن خدشه ایجاد کرده‌اند

حجاب، یک التزام فردی و شخصی نیست که بتوان مثل نماز در خلوت و خفا خواند و یا مثل روزه بی نشان و پنهان بدان پرداخت بلکه انتخابی علنی  و جدی و آشکار است ، محمدرضا زائری در بخشی از پیشگفتار کتاب " حجاب بی حجاب" ادامه می‌دهد که: معنا و مفهومی گسترده دارد و آثار و تبعات گسترده ای نیز بر آن مترتب می شود. حساسیت و اهمیت حجاب از جهات مختلف، اقتضا می کند که با نگاهی جامع بدان پرداخته شود و چه در مقام پژوهش و چه در مقام آسیب شناسی و سیاست گذاری برای ترویج و تبلیغ از زاویه حیثیت اجتماعی و فرهنگی خاص آن مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران