دیدبان
احمدی نژاد در گفتگوی تلویزیونی:

احمدی نژاد: این دولت روحیه خدمت گزاری را به ساختار اداری که دچار نوعی اشرافیت دولتی شده بود بازگرداند

احمدی نژاد: این دولت روحیه خدمت گزاری را به ساختار اداری که دچار نوعی اشرافیت دولتی شده بود بازگرداند

دیدبانمحمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان امشب چهارشنبه در شبکه یک سیما با بیان اینکه در آخر دوره باید گزارش کار را به ملت تقدیم کرد اظهار داشت: ابعاد کار دولت بسیار گسترده است و اگر بخواهیم همه را در قالب یک گزارش ارائه دهیم حق کسانی که زحمت کشیده‌اند ضایع می‌شود.

احمدی‌نژاد بر همین اساس افزود: ما گزارش خود را در 5 سطح آماده کرده‌ایم؛ گزارش امشب مربوط به تعهداتی است که ما در سال 84 دادیم، گزارش دوم بحث‌های کلان‌تر و تئوری حرکت و همچنین جهت‌گیری کلی دولت در داخل و عرصه بین‌الملل است چرا که در بسیاری از مناسبات داخلی و خارجی این گفتمان اثرگذار بوده است، این گزارش دوم نیز در صدا و سیما عرضه خواهد شد.

رئیس جمهور زمان ارائه گزارش سوم را مربوط به دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری عنوان کرد و یادآور شد: گزارش چهارم که به صورت کوتاه‌تر و فهرست اولین کارهای مهم و اثرگذار این دولت است در صدا و سیما ارائه خواهد شد.

وی گفت: ما حدود 28 روز دیگر نیز در گزارش کوتاه‌تری ضمن تشکر و حلالیت‌طلبی از مردم، از آنها خداحافظی خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه چرا در سال 84 فکر کردید باید رئیس جمهور شوید تصریح کرد: بنده قبل از شهرداری در بخش‌های گوناگون خدمت به کشور در سطوح مختلف مدیریتی از شهرهای دوردست گرفته تا مرکز کشور و در بخش‌هایی همچون علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده‌ام و در عین حال با توانمندی و ضرورت‌های کشور نیز آشنایی داشته‌ام.

*سال 84 باور داشتم کشور را می‌توان بهتر و با سرعت رشد بیشتر اداره کرد

وی ظرفیت ملت ایران را از نظر انسانی، مادی و جغرافیایی بی‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: ملت ایران می‌تواند در بالاترین، مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین سطح زندگی کند و در عین حال الگو باشد و فقر و تبعیض و محرومیت در آن نبوده و همه بتوانند لذت انسان بودن را بچشند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه بنده باور داشته و دارم که ملت ایران برای حرکت به سمت قله‌های انسانی مأموریت‌های تاریخی دارد خاطرنشان کرد: بنده باور داشتم  که کشور را می‌توان بهتر و با سرعت بیشتری در مسیر رشد اداره کرد لذا احساس تکلیف کرده و وارد عرصه شدم و آنچه در توان خود و ملت دیدم را برای رسیدن به قله‌های آرمانی آزاد کردم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سال 84 شرایط تا چه حد برای حضور شما آماده بود گفت: این موضوع را باید در دو سطح بررسی کرد؛ یکی گروه‌های سیاسی و سیاسیون کشور بودند که باور داشتند کشور متعلق به احزاب و گروه‌هاست و هر کسی که می‌خواهد وارد شود باید مورد حمایت آنها باشد و رابطه آنها با ما نیز خوب نبود.

*گروه‌های سیاسی با ورود بنده به عرصه انتخابات مخالف بودند

وی با اشاره به اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی در سال 84 کاندیداهای خود را داشتند و با ورود بنده به عرصه مخالف بودند تصریح کرد: بنابراین آنها تلاش کرده و فشار آوردند تا این اتفاق نیفتد.

*هیچ گروهی از من در سال 84 حمایت نکرد

وی با تأکید بر اینکه هیچ گروهی از بنده در سال 84 حمایت نکرد افزود: معتقد بودم که رئیس جمهور نباید وام‌دار کسی باشد و فقط باید وام‌دار عزت و سرافرازی ایران، انقلاب، شهدا و اهداف بلند و تاریخی ملت ایران باشد چرا که وام‌داری به احزاب و گروه‌ها اجازه نمی‌دهد که به اهداف و آرمان‌های بلند اندیشید.

احمدی‌نژاد در خصوص شرایط سال 84 به مؤلفه دوم اشاره کرد و اظهار داشت: بنده در سطح دوم آنچه در ملت دیدم این بود که آنها خودشان را محصور در جریانات سیاسی نمی‌پندارند و ظرفیت بسیار بالایی دارند و از سویی دیگر ملاحظه کردم که مردم به دنبال حرکت بزرگ آزادسازی ظرفیت‌های عظیم و قله‌های بلند هستند و از این رو خیلی به دنبال این نبودند که احزاب و گروه‌ها چه می‌گویند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ادبیات و رفتار ما در شهرداری به طور گسترده مورد استقبال مردم قرار گرفت به نظرسنجی‌های انجام شده در سال 84 اشاره و تصریح کرد: بنده معتقد بودم که باید ببینیم مردم چه می‌گویند چرا که عدد و ارقام را درست می‌کنند اما باید به متن جامعه توجه داشت.

* 100 درصد مطمئن بودم که رئیس‌جمهور خواهم شد

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر در سال 84 مطمئن بودید که رئیس جمهور می‌شوید گفت: بنده 100 درصد مطمئن بودم که رئیس جمهور خواهم شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از چند وقت قبل از ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به این نتیجه رسیدید که حتماً پیروز می‌شوید؟ گفت:‌ من به عظمت ملت ایران و آرمان‌خواهی ملت باور داشتم، ما در بین مردم حضور داشتیم و می‌دانستیم ملت سطح خیلی بالاتری را می‌خواهند و این سطوح معمول دیگر پاسخگو نیست و آن کمال‌جویی ملت را دیگر ارضاء نمی‌کند، فکر کردم باید بیایم و فضا را عوض کنم و مناسبات را تغییر دهم.

*مردم به دنبال فضا و مناسبات جدید بودند

وی افزود: فکر کردم مردم به دنبال فضای جدیدی هستند و مناسبات جدیدی می‌خواهند و فکر می‌کردم می‌شود این مناسبات را برپا کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خودتان به خاطر دارید چه قول‌هایی به مردم دادید؟ توضیح داد: ما یک برنامه‌ای اعلام کردیم که 5 محور داشت و یک قول به مردم دادیم، اولین برنامه عدالت‌گستری بود، دومین برنامه هم خدمت‌رسانی بود یعنی توسعه فرهنگ خدمت‌رسانی، نقش اصلی حکومت عدالت و خدمت‌رسانی است، یعنی شأن مسئولان جز خدمت‌رسانی نیست، فکر می‌کردم این شأن مقداری جابه‌جا شده و باید بازگردد.

وی ادامه داد: برنامه سومم توسعه مهرورزی بود و برنامه چهارم پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور و برنامه پنجم نیز بازگرداندن دولت به مردم بود و باز کردن حلقه‌های بسته‌ای که در کشور شکل گرفته بود.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه یک قول هم همان زمان به مردم دادم اینکه تمام توان و وجودمان را برای تحقق این برنامه‌ها گیرم، گفت: این قولی بود که ما به مردم دادیم، ملت هم بزرگواری و لطف کردند و فرزند کوچک خودشان را به خادمی خودشان برگزیدند.

مجری برنامه از احمدی نژاد پرسید « دولت‌های گذشته هر کدامشان با یک عنوانی شناخته می‌شوند مانند دولت سازندگی و دولت اصلاحات، دولت شما عنوان‌های مختلفی داشت اما بیشتر به دولت عدالت شناخته می‌شود چون خود شما همیشه این عنوان را روی آن گذاشتید، اجرای عدالت کار بسیار سختی است، چرا سراغ عدالت رفتید و فکر می‌کنید آیا توانستید امروز عدالت بهتری را در کشور به نسبت هشت سال پیش پیاده کنید؟» که رییس جمهور پاسخ داد: عدالت امر بسیار مهمی است، پیامبران الهی همه برای سعادت انسان‌ها برگزیده شده‌اند، اولین دعوت پیامبران دعوت به توحید بوده و پس از آن دعوت به عدالت بوده است.

*دولت باید منابع، فرصت‌ها و وقت خود را بین مردم عادلانه تقسیم کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عدالت ترجمه عملی توحید در زندگی اجتماعی است، تصریح کرد: عدالت یعنی فراهم کردن محیط مناسب برای رشد استعدادهای انسان؛ انسان سرشار از استعدادهای عظیم است، انسان می‌تواند تجلی خدا شود، انسان می‌تواند مظهر اسماء الهی شود، انسان مخزن اسرار و آئینه معرفی خداست.

وی اضافه کرد: همه این استعدادها در شرایط عدالت شکوفا می‌شوند، بستر شکوفایی استعدادهای انسان و کمال انسان «عدالت» است، اگر عدالت نباشد، اصلاً فرصتی برای رشد و تعالی پیدا نمی‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: کسی که دسترسی به امکانات مختلف مانند آموزش و بهداشت ندارد، اصلاً نمی‌تواند آرزوی بزرگی داشته باشد، عدالت یعنی توزیع عادلانه فرصت‌ها، یک دولت هم منابع و هم وقت دارد و هم تصمیم‌گیری می کند.

وی متذکر شد: دولت باید منابع، فرصت‌ها و حتی وقت خودش را بین مردم عادلانه توزیع کند، حتی نگاه دولت بین مردم نیز باید عادلانه باشد نه اینکه همه عدالت با دولت محقق می‌شود، دولت یک بخشی از کشور است، قوه قضاییه و سایر نهادهای کشور نیز هستند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما واقعاً در محدوده دولت تلاش کردیم که به عدالت دست یابیم. اگر به ترکیب دولت نگاه کنید متوجه می‌شوید که تقریباً از همه مناطق کشور در دولت حضور دارند. ما برنامه‌های متعددی برای تحقق عدالت پیاده کردیم البته در گام اول عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی مد نظر بود.

رئیس‌جمهور بر همین اساس یادآور شد: دولت نهم و دهم در یکی از سخت‌ترین شرایط تاریخی مستقر شدند، وقتی ما آمدیم، افغانستان و عراق‌ هم اشغال شده بودند و آمریکا هم هر روز تهدید می‌کرد، یعنی دولت نهم در سایه تهدیدهای مکرر آمریکا به پایان رسید.

وی افزود: در شرایطی دولت‌های نهم و دهم سر کار بودند که ما با رکود و بحران اقتصادی جهانی مواجه بودیم، همه این موارد روی کشور ما هم تأثیر دارد و البته در یک شرایط سخت داخلی هم قرار داشتیم یعنی در داخل هم فشارها به دولت‌های نهم و دهم واقعاً خیلی سنگین بود، علاوه بر همه این موارد، ما با تحریم‌های ناجوانمردانه یک سویه هم روبرو بودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حالا وارد مسائل انرژی هسته‌ای نمی‌شوم و جداگانه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اینکه به چه شکل می‌شد حل شود یا نمی‌شد حل شود، فرصت‌هایی داشتیم یا نداشتیم، این موارد به کنار و بنده هم مدتی است که واقعاً در این موضوع دخالتی نمی‌کنم اما بالاخره تحریم‌ها یک فضا و شرایط سختی را برای کشور ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما از اول معتقد بودیم هرکاری دولت انجام دهد باید برای مردم باشد و نتیجه آن باید به ملت بازگردد، نتیجه کارهای ما باید منجر به توانمندتر شدن ملت شود هم به لحاظ رفاهی و علمی و هم توانمندی‌های شخصی.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش تأکید کرد:‌ ما برنامه‌های زیادی در بخش‌های گوناگون برای نزدیک شدن به عدالت در کشور اجرایی کردیم، ما برای آنکه مقداری فاصله طبقاتی را در کشور کاهش دهیم، اقدام به توزیع سهام عدالت کردیم، قرار شد دولت بنگاه‌ها را واگذار کند، قبلاً اینطور بو که بنگاه‌ها به کسانی که توانایی خرید آن را داشتند، واگذار می‌شد اما دولت تصمیم گرفت همه سهام عدالت را در بورس یا بازار عرضه کند، این موارد سرمایه‌های ملت و متعلق به همه مردم ایران است.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد سهام عدالت به شش دهک تعلق یابد ولی ما معتقد بودیم به همه دهک‌های کشور باید سهام عدالت بدهیم، تا کنون بیش از 40میلیون نفر برای دریافت سهام عدالت شناسایی شدند و سهام به آنان واگذار شده است. این کار بسیار بزرگی بود که دولت انجام داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه البته به 8میلیون نفر دیگر باید سهام عدالت بدهیم، گفت:‌ سعی می‌کنیم تا پایان دولت دهم واگذاری سهام عدالت را به اتمام برسانیم و این کار به پایان برسد. ما به دو دهک از این شش دهک که تحت پوشش نهادها یا خیلی از نظر اقتصادی ضعیف هستند سهام مجانی می‌دهیم یعنی به قیمت 5سال قبل یک میلیون تومان مجانی به هر عضو خانواده داده می‌شود. بقیه باید این یک میلیون تومان را ظرف 10 سال بازگردانند.

وی افزود: برنامه ما این بود که از ابتدا مقداری از سود سالانه را برای اقساط سهام عدالت در نظر بگیریم و بخشی را هم به خودشان پرداخت کنیم و حتی در سال اول این کار را انجام دادیم اما بعداً مصوبه‌ای گذرانده و این کار ممنوع شد. گفتند اول باید تمام اقساط داده شود و بعداً سود به آنان پرداخت شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: تا الآن 1384میلیارد تومان سود برای سهام عدالت پرداخت کرده‌ایم که عمدتاً به همان دو دهک درآمدی داده‌ایم.

وی گفت: باید 40درصد بنگاه‌های بزرگ به صورت سهام عدالت واگذار شوند. 5 درصد هم به عنوان سهام ترجیحی به کارگران پرداخت کرده‌ایم که این اقدام هم در جهت عدالت بود و حدود 1241میلیارد تومان شد.

رئیس‌جمهور متذکر شد: یکی از عوامل تبعیض توزیع عمومی یارانه‌هاست هر کس بیشتر مصرف کند بیشتر می‌برد. بسیاری از مردم از محل یارانه‌های نقدی ثروتمند شده‌اند، یعنی انرژی ارزان را گرفته‌اند و فروخته‌اند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: انرژی ارزان را گرفته و فروخته‌اند یعنی یک کار کوچک روی آن کردند یا اصل مصرف کارشان انرژی بوده است و یارانه‌ای می‌گرفتند اما محصولشان را در بازار آزاد می‌فروختند؛ هدفمندی یارانه‌ها اثرات دیگری هم داشت و علاوه بر اصلاح ساختارها و بهره‌وری یک گام بزرگ در جهت عدالت بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: فردی در سال 5 لیتر هم مصرف نمی‌کرد و کسی هم در سال 5 هزار لیتر مصرف می‌کرد و معلوم است که کسی که 5 هزار لیتر مصرف میکند ثروتش انباشته می‌شود در حالی که باید هزینه مصرفش را بدهد ؛ ما این را توزیع یکنواخت کردیم و فکر می‌کنیم هر چه جلوتر برویم توزیع یکنواخت به عدالت کمک می‌کند و فاصله‌ها را کمتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقدام دیگری که در اختیار این دولت صورت گرفت توزیع منابع قرض‌الحسنه بود اظهار داشت: بانک‌ها منابعی را به نام قرض‌الحسنه از مردم می‌گرفتند ولی همه آن به نهاد قرض‌الحسنه باز نمی‌گشت یعنی قرض‌الحسنه داده  نمی‌شد؛ قرض‌الحسنه را معمولاً طبقات درآمدی پایین دریافت می‌کنند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: در سال 84، 9/59  درصد به قرض‌الحسنه باز می‌گشت و الان به 96 درصد رسیده است؛ باید دید از این همین‌ها چه اتفاقی افتاده است که باید گفت حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر وام ازدواج گرفتند که بیش از 11 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ چه کسی وام ازدواج می‌گیرد که در جواب باید گفت طبقات پایین این وام را دریافت می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از همین مقدار نیز به عنوان قرض‌الحسنه به کارهای ضروری پرداخت شده است افزود: مشاغل خانگی تألیف شد، کسانی نمی‌توانند بنگاه ایجاد کنند، چون سرمایه‌گذاری برای بنگاه سرقفلی و ساختمان می‌خواهد اما در خانه می‌توانند کار کنند. 6 هزار و 400 میلیارد تومان برای مشاغل خانگی اختصاص داده شد که طبقات پایین هستند.

وی بر همین  اساس به طرح بنگاه‌های کوچک در کنار بنگاه‌های متوسط و بزرگ اشاره و تصریح کرد: در طول 3 الی 4 سال حدود 8- 9 درصد تسهیلات بانکی را به بنگاه‌های کوچک هدایت کردیم و کسانی که می‌خواهند یک دستگاه بخرند، کارگاهی درست کنند ، یک خودرو خریده و در حمل و نقل عمومی کار کنند یا در خانه خود اقداماتی انجام دهند و وارد کار اقتصادی شوند. این شامل بنگاه‌های کوچک می‌شود که حدود 30 هزار میلیارد تومان یارانه‌ای برای بنگاه‌های کوچک پرداخت و یک میلیون و 200 هزار شغل ثابت ایجاد شد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به مسکن مهر اشاره کرد و اظهار داشت: مسکن مهر هم در شهر و هم در روستا به وجود آمد که تاکنون بیش از 34 هزار میلیارد تومان تقریباً قرض‌الحسنه داده‌ایم که طبقات پایین هستند، خیلی‌ها که نمی توانستند آرزو کنند که صاحب خانه شوند الان صاحب خانه هستند؛ سرمایه‌گذاری‌ها را ما در کشور پراکنده کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: قبلاً می‌گفتیم 3 استان کشور صنعتی هستند اما الان اکثر استانهای کشور به سرعت در حال صنعتی شدن هستند؛ طرح هایی ارائه  کردیم که می‌توان به همین توزیع فولادها، خودروها و صنایع گوناگون اشاره کرد که الان هرمزگان، بوشهر به استانهای صنعتی تبدیل می‌شود. همدان، کرمانشاه، کردستان و حتی گیلان، مازندران و گلستان نیز که قبلاً از توسعه صنعتی ممنوع بودند الان صنایع سازگار با کشاورزی و محیط زیست در آنجا در حال گسترش است.

وی برنامه بعدی را توسعه مراکز آموزش عالی دانست که یک فرصت برای رشد به شمار می‌رود و افزود: در حال حاضر شهرستانی نداریم که در آن مرکز آموزش  عالی وجود نداشته باشد و تعداد دانشجویان دو برابر شد.

*دولت نهم سفرهای استانی را طراحی کرد

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه دولت سفرهای استانی را طراحی کرد افزود: دولت آمایش سرزمین را عینی پیاده کرد؛ هر استان مطالعه می‌شد هر استان و دولت در محل تصمیم‌گیری می‌کرد و به همین ترتیب منابع ملی را به سمت مناطق گوناگون برد؛  حتی رئیس جمهور و وزرا به شهرستان‌ها و روستاها سفر می‌کرد و این یعنی فشاری از سوی دولت برای توزیع منابع در استانها.

رئیس جمهور افزود: حقوق بازنشستگان، کارگران و مستمری‌بگیران همه ترمیم شد، البته بنده نمی‌گویم ایده‌آل است اما یک جهش داده شد؛ کارمندانی که پایه‌اشان پایین بود اما یک دفعه به صورت پلکانی 2، 3 سال بالا رفت.

وی با تأکید بر اینکه هر سال گندم خرید می‌شد و پول آن بلافاصله به کشاورزان پرداخت نمی‌شد اظهار داشت: ما بعضی از بدهی‌های دولت به کشاورزان که از سال 72 مانده بود پرداخت کردیم و از سال 85 تاکنون چند روزه حقوق کشاورزان پرداخت می‌شود؛ رقمی در بودجه کشور به نام توازن گذاشته شد تا خلأ‌ها در مناطق محروم پر کند.

احمدی‌نژاد بر همین اساس به درست شدن بیمه همگانی اشاره و اضافه کرد: حوادثی که اتفاق می‌افتاد عمدتاً در مناطق محروم بود مثل زلزله و سیل که اینها به سرعت بازسازی شد و شاید برای اولین بار در تاریخ کشور بعد از حادثه مهاجر نداریم و جمعیت مناطق حادثه دیده بیشتر شده است و این به دلیل خدماتی است که دولت داده است و در کمتر از یک سال همه را بازسازی کردیم که رکورد هم در آذربایجان زده شد و 3 ماهه مناطقی که کاملاً خراب شده بود بازسازی شدند.

*تاکنون 38 میلیون نامه به نهاد ریاست جمهوری رسید

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: سیستمی درست شد به نام پاسخ به پیامها و مکاتبات مردمی؛ بسیاری از مردم به سیستم دسترسی نداشته و نیاز و مشکل دارند و باید کسی حرف آنها را بشنود، تاکنون 38 میلیون پیام و نامه به نهاد ریاست جمهوری رسیده است که رسیدگی شدند و به 73 درصد آن پاسخ مثبت داده شده است البته نه به این معنا که صد در صد همه آنچه که خواسته شده داده‌ایم مثلاً فردی 30 میلیون کمک خواسته و ما 5 میلیون داده‌ایم یا 20 میلیون قرض‌الحسنه می‌خواسته که ما 10 میلیون داده‌ایم اما پاسخ مثبت داده شده است.

وی افزود: 11 درصد آ‌نها مشخصات نداشتند که کار ما سخت شده؛ 7 درصد هم پاسخ منفی بوده که مشکل قانونی داشته و امکان نداشته است و برخی هم اظهار محبت و پیشنهادات بوده است و مقداری نیز در دست رسیدگی است.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه کار دیگری که در این دولت انجام شد عمران روستایی بود افزود: روستاها نوعاً محروم هستند ارقام و آمار در عمران روستایی بسیار بالاست؛ تعداد روستاهایی که از گاز طبیعی استفاده می‌کردند 1800 الی 2000 روستا بود و الان بیش از 22 هزار روستاست بهسازی روستاها نیز همین طور و آسفالت روستایی نیز به همین شکل است که اینها به پول و فرصت است؛

*از دولت تمرکززدایی شده و اختیارات را به استان‌ها بردیم

رئیس جمهور با بیان اینکه تمرکززدایی را نیز دولت انجام داد گفت: ما توزیعی کردیم که البته بنده برخی از مطالب را بیان کردم چرا که فرصت کم است و بعدها خواهم گفت؛ از دولت تمرکززدایی شده است و اختیارات را در استانها بردیم و منابع را در اختیار آنها گذاشته و گفتیم شما بهتر می‌شناسید تصمیم بگیرید.

وی کار دیگر دولت را پیگیری معوقات بانکی دانست و افزود: در جایی که قرض‌الحسنه‌ها را حمایت کردیم معوقات بانکی نیز پیگیری شد؛ معوقات بانکی از کجاست که خیلی کم مال طبقات پایین است کسی وام مسکن گرفته و یا پولی گرفته است معمولاً معوقه‌ای ندارد بلکه عمده معوقات متعلق به درآمدهای بالاست و بخش کمی مال تولیدکننندگان است که ما آنها را ملاحظه کردیم و حتی کمک هم کردیم اما بخش عمده متعلق به کسانی است که در بخش خدمات و تجارت هستند و وام را گرفته و کالا را وارد کردند و در بازار هم فروختند اما وام را برنگرداندند.

احمدی‌نژاد افزود: ما فشار وارد کردیم تا این کاهش یابد تا حدی زیادی هم کاهش یافت البته مصوب کردند و دست ما را هم بستند که از آن طرف هم قرض‌الحسنه که مربوط به طبقات پایین است ممنوع می‌شود و معوقات که باید برگردد دولت محدود می‌شود از برگرداندن آنها و موظف می‌شود آنها را به نام تولید اعمال کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه «گزارشی را بنده دیدم که 70 - 75 درصد که حدود 50 - 55 هزار میلیارد تومان می‌شود از 70 - 75 هزار میلیارد تومان معوقات، متعلق به شرکت‌های دولتی است» که احمدی نژاد در پاسخ گفت: خیر، این طور نیست عمده‌اش متعلق به بخش خصوصی است که البته بدهی‌های شرکت‌های دولتی جزء معوقات نیست بلکه در حساب‌های دیگر است؛ معوقات بانکی عمده‌اش متعلق به بخش تجارت است.

وی با طرح این سؤال که با مجموعه کارهایی که دولت کرد چه اتفاقی افتاد گفت: بنده چند عدد می‌دهم نسبت هزینه 10 درصد بالاترین درآمد کشور یعنی 10 درصدی که بالاترین درآمد کشور را دارد به 10 درصدی که پایین‌ترین درآمد کشور را دارد در سال 84 حدود 13.94 برابر یعنی حدود 14 برابر که الان 9.91 شده است که هم ضریب جینی و هم نسبت کاهش یافته است و این برای اولین بار زیر 10 آمده است البته این مطلوب نیست که باید حدود 5 و یا زیر 5 برسیم.

احمدی‌نژاد افزود: همین نسبت در روستاها از 12.74 به 8.81 رسیده و یعنی هم در روستا و هم در شهر اصلاح شده است و این یک اتفاق بزرگ است و فاصله طبقاتی کاهش یافته و این به معنی عدالت است ضریب جینی هم همینطور است که در شهرها از 0.4023 در سال 84 به 0.3575 در سال 91 رسید قانون برنامه گفته که بعد از 5 سال به 0.35 برسیم اما الان ما به 0.35 نزدیک شده‌ایم در روستاها همین به 0.335 رسیده و اهداف برنامه همین الان محقق شده است.

رئیس جمهور گفت: بعضی‌ها فکر کردند مشکلات اقتصادی که در یکی، دو سال اخیر تحمیل شده به ملت ایران ضریب جینی زیاد می‌شود که این اشتباه است و ضریب جینی کاهش یافته و هم هدفمندی و هم کارهایی که در روستا و هم درآمدهای کشاورزان ضریب جینی را کاهش می‌دهد.

وی شاخص توسعه انسانی را درآمد، سواد و سلامت دانست و گفت: ما در طبقه‌بندی جهانی از 94 به 76 رسیده‌ایم یعنی قبلاً در طبقه متوسط بوده‌ایم و الان در بالا قرار داریم که یک گام دیگر برداریم به خیلی بالا می‌رسیم البته از یک طرف ضریب جینی ما کاهش یافته و نسبت هزینه دهک درآمدی بالا به پایین کاهش یافته و از طرف دیگر درآمد سرانه جهش یافته است نه اینکه مشکلاتی نیست اما باید گفت وقتی به سمت عدالت حرکت می‌کنیم یک احساس امید و خودباوری در ملت به وجود می‌آید.

*عدالت برکت می‌آورد

احمدی‌نژاد گفت: الان یک بچه مدرسه‌ای و روستایی این باور را دارد که می‌تواند به بالاترین مقامات کشور برسد و دیگر برایش یک آرزوی خیالی نیست و محکم می‌گوید می‌خواهم وزیر و رئیس جمهور شوم و اما قبلاً حداکثر می‌گفت می‌خواهم معلم شوم البته مقام معلم خیلی بالاست و ما مقام را بحث نمی‌کنیم منظور خودباوری است که کسی می‌تواند کشور را اداره کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه پافشاری برای عدالت باعث احساس شخصیت، امید، خودباوری و حرکت می‌شود، تأکید کرد: در همه جای ایران نشاط و امید وجود دارد و روستاییان ما که بهترین، مفیدترین، فهیم‌ترین و باصفاترین قشر کشور هستند اگر نسیم عدالت به آنها برود ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد لذا معتقدم عدالت برکت می‌آورد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نگاه شما به بحث خدمت‌رسانی چیست، اظهار داشت: قبل از اینکه بنده در خصوص آمار خدمت‌رسانی دولت صحبت کنم باید از فلسفه و ضرورت خدمت‌رسانی بگویم؛ ملت مسئولیت اداره کشور و خدمت‌گزاری را به حکومت داده است اما در طول تاریخ همواره اینگونه بود که وقتی عده‌ای به مناصبی رسیدند دچار حس خودبرتربینی نسبت به مردم شدند که این باید معکوس شود.

*این دولت روحیه خدمت‌گزاری را به ساختار اداری که دچار نوعی اشرافیت دولتی شده بود بازگرداند

وی با بیان اینکه ما اگر خود را از مردم بالاتر بدانیم حس طلبکاری پیدا می‌کنیم و در این صورت تبختر، و فرصت‌طلبی شکل می‌گیرد، ادامه داد: احساس خدمت‌گزاری به مردم باعث حس بدهکاری به آنها می‌شود لذا این دولت تا حدود زیادی روحیه خدمت‌گزاری را به ساختار اداری کشور که دچار نوعی اشرافیت دولتی شده بود بازگرداند.

*کسی که به مردم خدمت می‌کند نباید به آنها فخر بفروشد

احمدی‌نژاد نوکری کردن برای ملت ایران را افتخاری بزرگ توصیف کرد و ادامه داد: ما این روحیه را به کشور بازگرداندیم تا کسی که به مردم خدمت می‌کند به آنها فخر نفروشد. از این‌رو ارتباطات برقرار شد و دولت با خدماتش و نه با تبلیغات، ماشین‌ گران‌قیمت و اتاق پر زرق و برق شناخته شد.

رئیس جمهور با تأکید براینکه هر کس همانقدر که خادم مردم باشد مدیر است، افزود: این روحیه آثاری داشت و در واقع این دولت پاک و با همه وجود در خدمت مردم بود؛‌ بنده شرمنده همکارانم هستم که به صورت شبانه‌روزی در عین فشارها، توقعات و کارهای سنگین پیگیر مسائل بودند.

*از فرصت ها برای ثروت اندوزی استفاده نمی کنیم

وی با بیان اینکه وقتی احساس خدمت‌گزاری شکل بگیرد مسئله مردم و دولت یکی می‌شود که البته این به معنای نداشتن نگاه تحلیلی نیست، تصریح کرد:‌ در این صورت غم و شادی مردم برای دولت نیز محسوب می‌شود و زمانی که احساس نوکری داشته باشیم از فرصت‌ها برای ثروت‌اندوزی استفاده نمی‌کنیم.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه درآمدهای دولت بیشتر نشده است در حالی که برخی درآمدهای نفتی را در این زمینه مثال می‌زنند، یادآور شد: قیمت نفت به طور واقعی در دنیا بالا نرفته بلکه ارزش دلار سقوط کرده و عدد این نیز بالا رفته است. لذا با این درآمد نفتی نمی‌توان کالای بیشتری در بازار خریداری کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: مصرف ارزی ما بیشتر بوده اما واردات کالا از لحاظ وزنی اضافه نشده است و همه اینها قابل اثبات است.

وی با بیان اینکه کارهای انجام شده در کشور بسیار زیاد است در خصوص اینکه برخی معتقدند درآمد نفت در 8 سال دوره فعلی معادل کل درآمد نفت در 100 سال گذشته بوده است، گفت: اگر این طور باشد من هم می‌گویم حقوق شما به اندازه حقوق 100 کارمند در 200 سال قبل است. بنابراین این طور نمی‌شود حساب کرد و باید به قدرت خرید توجه داشته باشیم.

احمدی‌نژاد بر همین اساس تصریح کرد: طلا یک کالای ثابت است که همه چیز با آن سنجیده می‌شود؛ اول دولت نهم هر انس طلا حدود 290 دلار بود که ما چندصد تن طلا خریداری کردیم اما الان تا 2 هزار دلار هم رسید و در حال حاضر حدود هزار و 300 دلار است و معنای این نکته کاهش ارزش دلار است.

رئیس جمهور ادامه داد: 5 سال پیش در جلسه سران اوپک قیمت نفت 80 دلار بود؛ پس از سخنرانی پادشاه عربستان که گفت این 80 دلار معادل قیمت نفت در سال 60 هجری شمسی است و درست هم می‌گفت صندوق اوپک و مراکز  اقتصاد جهانی دائماً قدرت خرید را اندازه‌گیری و اعلام می‌کنند.

وی به حجم واردات کشور به جای رقم واردات اشاره کرد و افزود: این مسئله رشد آرام و در 2 سال اخیر نزولی بوده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه یک زمانی دلار 7 تومان و در حال حاضر 2 هزار و 500 تومان است، تصریح کرد: این رقم معادل 7 تومان آن زمان است و این در حالی است که ما دلار را ثابت بگیریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی با تحلیل‌های ساده‌انگارانه از اقتصاد به دنبال تغییر آن هستند، یادآور شد: یکی از زیرساخت‌های ضروری برای پیشرفت کشور راهها و آزادراهها هستند؛ در طول دولت‌های قبل و از سال 57 تا 84 حدود 6 هزار کیلومتر آزادراه ایجاد شده است اما در این دولت 15 هزار و 570 کیلومتر آزادراه ایجاد شده است لذا عدالت و خدمت‌گزاری برکت می‌آورد چرا که در همین موضوع ما حدود 3 برابر رشد داشته‌ایم.

وی به تولید مسکن اشاره کرد و ادامه داد: مسکن روستایی 8 سال قبل از این دولت 107 هزار و در این دولت یک میلیون و 700 هزار بود که در واقع 13.5 برابر شده است اما برخی چون نمی‌توانند این موضوع را باور کنند آن را نفی می‌کنند.

احمدی‌نژاد مسکن شهری را 2 میلیون و 203 هزار عنوان کرد که در حال حاضر این میزان 5 میلیون و 267 هزار مسکن و 2.5 برابر شده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: هرچه قبل از این دولت ورزشگاه ساخته شده است یک طرف و ساخت ورزشگاه در این دولت در طرف دیگر قرار دارد و اینها هزینه دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان به ساخت و ساز در حوزه آموزشی به خصوص مدارس اشاره و تصریح کرد: هرچه تا قبل از این دولت مدرسه ساخته شده است، نصف آن را دولت نهم و دهم ساخته است.

احمدی‌نژاد در مورد گازرسانی به مناطق مختلف کشور نیز گفت: گازرسانی در نفت و گاز 46 میلیارد دلار بوده و الآن 172 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ما یک اورژانس جاده‌ای درست کردیم که با هماهنگی بهداشت و درمان، هلال‌احمر، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی صورت گرفت که سبب کاهش تلفات جاده‌ای شد به گونه‌ای که سال 84 با وجود 6میلیون خودرو ما 27هزار و 800 نفر کشته دادیم در حالیکه در سال 91 با وجود 18میلیون خودرو ما کمتر از19هزار تلفات جاده‌ای داشتیم.

رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ما سریع‌ترین نرخ کاهش تلفات جاده‌ای را در دنیا داریم، گفت: یک کشور دیگر نیز در کاهش نرخ تلفات جاده‌ای به ایران نزدیک است ولی ایران اسلامی در کاهش نرخ تلفات جاده‌ای به نورم آسیا رسیده است که البته قانع نیستیم چرا که کشته شدن یک نفر در کشور نیز در سانحه‌های جاده‌ای زیاد است.

احمدی‌نژاد معتقد است که اگر قرار بود با روند قبل از دولت نهم و دهم در مورد تلفات جاده‌ای ادامه داده می‌شد تلفات جاده‌ای در سال 91 بیش از 60هزار نفر می‌شد.

وی بیمه همگانی، توسعه آموزش عالی، عمران روستاها و توسعه کتابخانه‌ها را از دیگر اقدامات دولت نهم و دهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در تمام مناطق ما در حال حاضر دارای بیمارستان هستیم و مراکز تفریحی کشور درست شده و در مورد سدسازی‌ها نیز 27سال بعد از انقلاب و قبل از این دولت 21میلیارد متر مکعب به حجم سدها اضافه شد و در این 8سال نیز تقریباً همین مقدار اضافه شد. بنابراین این کار خیلی بزرگی است و ما چهار برابر قبل این دولت شبکه‌های آب‌رسانی ایجاد کردیم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: بیش از چهار برابر قبل از دولت نهم و دهم آبیاری تحت فشار توسعه پیدا کرده است که ما برای آن 85درصد یارانه اختصاص داده‌ایم و ما در مورد فاضلاب تهران بزرگ نزدیک به 4میلیون نفر از مردم را تحت پوشش قرار دادیم. الآن دشت ورامین از تصفیه فاضلاب آب استفاده می‌کند و ثانیه 7متر مکعب آب به کشاورزان داده می‌شود.

احمدی‌نژاد در مورد اقدام دولت خود در بخش دولت الکترونیک نیز اظهار داشت: بیش از هزار و 300 الی هزار و 400خدمات دولت الآن در شبکه است و سیستم و خدمات بانکی کلاً دگرگون شده است و شما می‌توانید در خانه با استفاده از موبایل همه کارها را انجام می‌دهید.

وی صندوق مهر امام رضا (ع)، تأسیس بانک قرض‌الحسنه از دیگر خدمات دولت نهم و دهم دانست و گفت: در حوزه مخابرات و تلفن انقلاب شد چرا که قبل از دولت ما 8میلیون موبایل وجود داشت اما هم‌اکنون 113میلیون موبایل در کشور وجود دارد. قیمت موبایل نیز آن زمان 2میلیون بود و الآن 2هزار و 500تومان است که با شارژ آن می‌شود 5هزار تومان.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خودروهای در دست مردم بیش از سه برابر افزایش داشته است، گفت: ما نزدیک به یک میلیون و نیم خودرو را از رده خارج کرده‌ایم بنابراین در هر بخشی که شما نگاه کنید خدمات چند برابر است و همین همینجا اعلام می‌کنم که کسی نمی‌تواند یک بخش معرفی کند که خدمات این دولت کمتر از دولت‌های قبلی بوده است و معاون اول بنده آقای رحیمی اعلام کرده‌اند که هرکس بگوید که خدمات ما کمتر از دولت‌های قبلی بوده ما به ایشان جایزه می‌دهیم.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه خدمات دولت در بخش‌هایی که مساوی باشد کم است، تصریح کرد: اینها خدماتی است که در همین دولت ارائه شده است به گونه‌ای که در سخت‌ترین شرایط قرار داشت چرا که ما هم با فشار بیرونی روبرو بودیم و هم با فشار داخلی که کمتر از فشار بیرونی نبود که من الآن قصد گفتن آن را ندارم و اهل گله نیستم که اوقات را تلخ کنم.

وی در مورد مهرورزی که یکی از شعارهای دولت خود به شمار می‌آمد نیز گفت: ما ابتدا باید در مورد فلسفه مهرورزی بحث کنیم. چرا که مهرورزی باورهای اعتقادی و دینی ما است و پشت آن فلسفه‌ای وجود دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما معتقدیم روابط انسان‌ها باید با هم بر اساس محبت شکل بگیرد. چرا که منشأ کینه خودخواهی، غرور، زیاده‌طلبی، استبداد و توسعه‌طلبی است و ریشه تمام بدبختی‌های بشر کینه محسوب می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: کامل‌ترین جامعه، جامعه‌ای است که روابط مردم بر اساس محبت استوار شود که اگر این جامعه شکل بگیرد بالاتر از عدالت خواهد بود چرا که هرکسی از سهم خود به نفع دیگری می‌گذرد.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم جامعه الگو، اسلامی، دینی،‌ارزش‌مدار، انسانی و ایرانی باشیم اظهار داشت: جامعه باید با مهرورزی تنظیم شود و من فکر می‌کردم که این مهرورزی کمرنگ شده است و یک عده فقط به فکر خود هستند و کار ندارند دیگران چه می‌کشند در حالیکه در جامعه فقیر وجود دارد و وقتی بنده می‌شنیدم در برنامه توسعه به ناچار باید یک عده له شوند چگونه می‌توانستیم این را بپذیریم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: چگونه می‌توانیم بپذیریم که یک انسان له شود چرا که تک تک انسانها مهم هستند بنابراین رابطه دولت با مردم باید به گونه‌ای باشد که عشق و مهر باشد چرا اگر این دو خصیصه وجود نداشته باشد آیا یک دولت می‌تواند کار کند؟ معتقدم خیر چرا که انگیزه‌ای باقی نخواهد ماند و دولت نیز باید رابطه‌اش را با مردم با محبت باشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه را باید دوست داشت گفت: همانطور که پیامبر همه را دوست داشت دولت نیز باید همه ملت را دوست بدارد.

وی به تفاوت بین کینه و خشم پرداخت و گفت: از کینه خیری بیرون نمی‌آید و کینه نیز با خشم تفاوت دارد. چرا که خشم برای اجرای عدالت است و ممکن است شما ناراحت شوید و فریاد برآورید اما این را نباید کینه تلقی کرد چرا که کینه بددلی و سیاه‌دلی است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت نهم و دهم یکی از معیارهایش برای انتخاب همکاران خود مهرورزی بود خاطرنشان کرد:‌ما کسانی را انتخاب کردیم که مردم را دوست داشته باشند بنابراین کسانی که مردم را دوست ندارند و یا به قول معروف مردم را ریز می‌پندارند اینها به درد دولت ما نمی‌خوردند. چرا که همکاران ما باید مردم را دوست داشته و عاشق آنان باشند.

احمدی‌نژاد معتقد است به خاطر مخالفت با دولت من هیچکس از حق خود محروم نشد و اینکه بعضی‌ها می‌گویند ما به خاطر انتقاد به دولت از دولت اخراج شدیم واقعیت ندارد و بنده نیز به این اظهارنظرها جواب ندادم چرا که ما هیچگاه علت کنار گذاشتن افراد را نگفتیم چون همه محترم هستند. اما ما بالاخره برنامه‌ای داریم و باید آن را اجرا می‌کردیم و آن شخص باید توانایی‌اش به آن نیاز می‌رسید و معمولاً اگر توانایی‌اش به آن حد نیاز نرسد کنار گذاشته خواهد شد.

احمدی‌نژاد گفت: اگر بنده ببینم کسی نسبت به مردم گرایش ندارد او نمی‌تواند در دولت حضور داشته باشد و ما این را به مردم اعلام کرده‌ایم.

وی یکی از نشانه‌های مهرورزی در دولت نهم و دهم را پاسخ به 38میلیون نامه و پیام مردم به رئیس‌جمهور دانست و گفت: رسیدگی به ایثارگران، محرومان و زندانیان از نشانه‌های محبت است و ما در سفرهای استانی نزدیک به بیش از 20هزار زندانی معسر را آزاد کرده‌ایم چرا که حادثه‌ای برای آنان اتفاق افتاده بود و آنان به دلیل جبران نکردن خسارت در زندان به سر می‌بردند.

رئیس‌جمهور به تعریفی از مهرورزی پرداخت و مهروزی را به معنی ملت برای دولت و دولت برای مردم معرفی و تأکید کرد: بین مردم و دولت فاصله نباید باشد و باید کنار هم و با هم باشند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: بنده به یاد ندارم که تا الآن بد کسی را خواسته باشم حتی بد دشمنان خودم را چرا که ما دوست داریم دشمنان بشریت و خدا یا هدایت شوند یا موجود نباشند اما بد دشمنان خود را نخواسته‌ام و یک جلوه آن احترام به انسان‌ها است چرا که شما وقتی کسی را دوست دارید به آن احترام می‌گذارید و این احترام به آزادی انسان‌هاست.

وی گفت که بالاترین حد احترام به آزادی در دولت نهم و دهم صورت گرفته است و من این را اعلام و اثبات می‌کنم که البته نیازی به اثبات آن نیست چرا که هیچکس پیدا نمی‌شود برای انتقاد به این دولت کوچکترین نگرانی در دلش ایجاد شود کسی نیست که به خاطر انتقاد به دولت مورد تنبیه قرار گیرد چرا که وجود ندارد ولو اینکه افرادی کارهایی انجام داده باشند.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: ما بالاترین حد آزادی را ایجاد کردیم که بعضاً منحرف شد به سمت توهین و افترا به دولت که آن را تحمل کردیم تا آزادی محفوظ بماند چرا که اگر آزادی نباشد انسان بی‌معناست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مهربانی یعنی اینکه ما در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها خود را به جای مردم بگذاریم بنده نیز اینجا با افتخار اعلام می‌کنم دولت هیچ سندی را علیه حقوق ملت امضاء‌ نکرده است و چرا که ما در برنامه‌ریزی‌ها خود را جای ملت گذاشته‌ایم که نمونه آن هدفمندی یارانه‌ها است.

وی معتقد است که هدفمندی یارانه‌ها در این دولت به صورت هدفمندی اجرا شد چرا که قبلاً ریاضت اقتصادی بود و عده‌ای می‌خواستند یارانه‌ها را حذف کنند اما ما گفتیم یارانه‌ها حذف نمی‌شود. چرا طبقات پائین که قبلاً تبعیض را تحمل کرده‌اند امروز باید فشارش را تحمل کنند. بنابراین طرح‌مان باید پذیرش اجتماعی داشته باشد، مردم بپذیرند.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها دعوا زیاد شد و به ما فشارهای زیادی وارد کردند که یکی از این فشارها این است که ما به مردم پول دادیم و تمام مشکلات تاریخ اقتصاد جهان، تحریم و بحران‌های اقتصادی را به گردن پولی که ما به مردم داده‌ایم می‌اندازند. بنابراین دولت در تمام تصمیم‌سازی‌ها خود را جای مردم گذاشته است چرا که ما نیامده‌ایم مردم را له کنیم بلکه آمده‌ایم سطح زندگی مردم را بالاتر ببریم که این مهرورزی نام دارد.

*روزنامه‌ای که تندترین تهمت‌ها را به ما می‌زند، بیشترین کمک‌ها را از دولت دریافت می‌کند

رئیس جمهور با طرح این سؤال که تعداد روزنامه‌های مخالف دولت چقدر است؟ گفت: دولت هیچ تلاشی برای آنکه روزنامه‌های طرفدار دولت راه‌ بیاندازد انجام نداد، اتفاقاً روزنامه‌های مخالف دولت پول بیشتری از قوه مجریه دریافت می‌کنند، روزنامه‌ای که تندترین تهمت‌ها را به ما می‌زنند، بیشترین کمک‌ها را از دولت دریافت می‌کند.

وی افزود: زمانی بنده مسافر خارج از کشور بودم، یک روزنامه‌ای را بستند، پس از بازگشتم به تهران در دولت وزیر مربوطه را توبیخ کردم و گفتم تو به چه حقی رأی دادی در حالی که وزیر یک نفر از آن هفت نفر بود، از قوای مختلف در آنجا حضور دارند با آنکه آن روزنامه مخالف من بود من واقعاً مخالف بودم به این دلیل که بدون محبت مسائل کشور حل نمی‌شود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی وقتی راجع به امام زمان صحبت می‌کنند، حرف‌های صهیونیست‌ها را می‌زنند، می‌گویند امام زمان می‌آید شمشیر را برمی‌دارد و همه را از دم می‌کشد، این سخنان صهیونیست‌ها و شیطانی است، امام با محبت دنیا را فتح خواهد کرد مگر پیغمبر ما با شمشیر دنیا را گرفت، پیامبر (ص) دنیا را با مهربانی فتح کرد.

*از ایرانیان خارج از کشور به طور مطلق حمایت کردیم

وی با تأکید بر اینکه باید محبت وجود داشته باشد گفت: ما از ایرانیان خارج از کشور به طور مطلق حمایت کردیم، حمایت حقوقی و سیاسی، به خاطر مهربانی این کار را انجام دادیم. طرح آتیه مهر طراحی شد؛ ما ساعت کاری پرستاران را کاهش دادیم، مرخصی دوران زایمان را به 9 ماه افزایش دادیم و 2 هفته مرخصی تشویقی هم برای پدران در نظر گرفتیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: ما نمی‌خواهیم مانند یک ربات از انسانها کار بکشیم چون آنان انسان هستند. ما همه را دوست داریم و تنها دولتی هستیم که به راحتی در تمام اجتماعات مردم وارد می‌شویم آن هم بدون هیچ دغدغه‌ای یعنی من خیلی راحت به میان مردم می‌روم، مثل یک ماهی که وارد اقیانوس می‌شود، از اینکه بین مردم هستیم خوشحالیم. ما همه را دوست داریم و نمی‌توانیم دوست نداشته باشیم؛ فکر می‌کنم این فرهنگ دوباره در کشور ما احیا شده است.

وی با تأکید بر اینکه انسانیت ما در گرو همبستگی و با هم بودن است، گفت: بی‌اعتمادی، کوچکترین فاصله و کدورت بین دولت و ملت بسیار خطرناک است، بسیاری را مأیوس می‌کند، افرادی نامه می‌نویسند و تصمیم دارند اقدامات بسیار خطرناکی انجام دهند اما این مسائل با یک تلفن یا ملاقات یا یک محبت حل می‌شود. فکر می‌کنم تا حدود زیادی مهرورزی در دولت نهادینه شده است.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید ایران 92 نسبت به ایران 84 پیشرفته‌تر است؟ تصریح کرد: الان امید، خودباوری، احساس غرور ملی و افتخار به ایرانی بودن بیشتر شده است، پیگیری امر عدالت و تحولات جهانی بیشتر شده است البته تبلیغات و سیاه‌نمایی بسیار گسترده است؛ اتفاقات بزرگی در کشور رخ داده است.

*ادعا نداریم سیاست‌های ما 100 درصد در جهت عدالت است

رئیس جمهور با انتقاد از اظهارات عده‌ای مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد عدالت توزیعی در کشور ایجاد و کشور را به صورت امدادی اداره کند، اظهار داشت: این سخنان ابتدایی است، ما که ادعا نداریم سیاست‌های ما صد در صد در جهت عدالت است، بسیاری از نابسامانی‌ها، فقرها و محرومیت‌ها به خاطر این سیاست‌هاست، انسانهای ناقصی مانند بنده می‌نشینیم و تصمیم می‌گیریم و بخش وسیعی از مردم نابود می‌شوند.

وی با بیان اینکه حضرت امیر بیت‌المال را بین مردم توزیع می‌کرد، گفت: این فقیرپروری نیست، این دولت فقط عدالت توزیعی را دنبال نکرده است؛ ما معتقدیم عدالت در حین پیشرفت کشور باید تحقق یابد و به تولید و افزایش ثروت کشور و افزایش رفاه و درآمد سرانه منجر شود، این امر مهمی است، ما هر دوی این موضوعات را پیگیری و دنبال کردیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هیچ بخشی در کشور نیست که از پیشرفت عقب مانده باشد، همه به صورت جهشی پیشرفت کردند، اقتصاد ایران از رده 24 جهان به رده 17 جهان رسیده است. تراز و جایگاه ایران بالاتر رفته است هر جای دنیا برویم نام ایران جاریست؛ تولید در کشور ما بیشترین رشد را در تاریخ کشور داشته است علی‌رغم تمام سخنان منفی که مطرح می‌کنند؛ علی‌رغم رکود و تحریم جهانی و حتی فشارهای داخلی.

وی متذکر شد: در تولیدات اساسی مانند ظرفیت تولید فولاد در کشور از 9.7 میلیون تن در ابتدای سال 84 به 24 میلیون تن افزایش یافته است؛ این آمار واقعی است، ما این کارخانه را افتتاح کردیم و همه حساب و کتاب آن مشخص است؛ آیا این نشان دهنده آن است که دولت روی بخش تولید سرمایه‌گذاری نکرده است؟! آیا اتفاق بزرگی رخ نداده است؟ رتبه ما از 22 به 15 رسیده است، ما در جهان رتبه 22 تولیدکننده فولاد را داشتیم که به رتبه 15 رسید با وجود آنکه بسیاری از کشورهای جهان روی تولید فولاد سرمایه‌گذاری می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه این سخنانش خاطرنشان کرد: میزان تولید سیمان در ابتدای سال 84 حدود 33 میلیون تن بود که الان این رقم به بیش از 80 میلیون تن رسیده است؛ سال گذشته 12 میلیون تن سیمان صادر کردیم در حالی که در سالهای 84 و 85 واردکننده سیمان بودیم، سرمایه‌گذاری‌های صنعتی از سال 57 تا 83 حدود 21 هزار میلیارد تومان بود اما از 84 تاکنون به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است،

ظرفیت تولید خودرو در کشور 960 هزار بوده است اما الان به 2 میلیون رسیده است یعنی بیش از 2 برابر شده است.

وی ادامه داد: تولید تا سال 57 حدود 17 میلیون تن بوده، طی 27 سال به 150 میلیون تن رسیده و در 8 سال گذشته 250 میلیون تن شده است. صادرات غیرنفتی نیز جهش داشته است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در ابتدای دولت نهم 86 میلیون تن در بخش کشاورزی تولید داشتیم که این رقم هم اکنون به 118 میلیون تن افزایش یافته است، تصریح کرد: تعداد دانشجویان کل در کشور 2 برابر شده است، دانشجویان دکترا 3 برابر، دانشجویان فوق‌لیسانس 5 برابر شده است و تعداد مقالات در کشور نیز از 5 هزار مقاله در سال به 25 هزار مقاله در سال افزایش یافته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما هسته‌ای شده‌ایم، خاطرنشان کرد: آیا این اعتلای کشور نیست؟ ما فضایی شدیم، آیا این اعتلای کشور نیست؟ در تکنولوژی نانو و بیوتکنولوژی جز رده‌های بالای دنیا هستیم، رتبه علمی ما از 32 به 20 رسیده است، سرعت رشد علمی ما 11 برابر متوسط سرعت رشد جهانی شده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های مختلف کشور در بخش ورزش نیز گفت: در المپیک، بازی‌های آسیایی و جام جهانی پیشرفت کرده‌ایم، در همه رشته‌های ورزشی جوانان ما احساس می‌کنند که می‌توانند مدال المپیک کسب کنند، این اعتلای کشور است.

احمدی‌نژاد با اشاره به دیگر کشورهای پیشرفت در بخش فرهنگ و هنر نیز متذکر شد: 27 سال در کشور 65 هزار عنوان کتاب به چاپ رسید، در این دولت بیش از 365 هزار عنوان کتاب چاپ شد، در حال حاضر امید، آگاهی، همبستگی ملی، خودباوری، احساس اعتماد به نفس ملی در بالاترین حد خود قرار دارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه علی‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها از سال 57 تا 84 مجموعاً 12 میلیارد و 920 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شده است، ادامه داد:‌ ذخایر ارزی امروز ما در تاریخ بی‌نظیر است اما این تحریم‌ها موقت است چرا که پشتوانه ما قوی است.

رئیس جمهور افزود: حساب ذخیره ارزی ما به صندوق توسعه ملی تبدیل شد و مجموع ذخائر ما بالای 100 میلیارد دلار است و سرمایه صندوق توسعه ملی بالای 50 میلیارد دلار است و این هدیه دولت برای دولت‌های بعدی است و برای اولین‌بار بیش از 20 درصد از درآمد را کنار گذاشتیم در حالی که همه دولت‌ها صد درصد درآمد نفتی را خرج می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آن به حساب ذخیره و وام اختصاص یافت در پاسخ به این سؤال که آیا حساب ذخیره ارزی قبل از دولت شما نبود؟ گفت: این حساب وجود داشت و کل وام‌هایی که داده شد حدود 14 میلیارد دلار بود و موجودی آن نیز هر سال تعیین می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در این دولت بدهی‌های خارجی در اوایل دولت 41 میلیارد و 853 میلیون دلار بود اما در حال حاضر به 14 میلیارد و 174 میلیون دلار کاهش یافته است.

رئیس جمهور با اشاره به بدهی‌های داخلی کشور ادامه داد: بانک‌های دولتی به دلیل اضافه برداشت و عدم بازپرداخت به بانک مرکزی باعث افزایش بدهی‌های دولت می‌شدند یا شرکت‌های بزرگ دولت مثل شرکت بازرگانی دولتی برای تأمین کالاهای داخلی کشور از بانک مرکزی وام گرفته و چون نمی‌توانستند پرداخت کنند به بدهی دولت تبدیل می‌شد لذا ما تمام این بدهی‌ها را یک بار برای همیشه صاف کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دولت فقط عددسازی کرده و پول بدهی‌ها پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: این ایرادی که دوستان می‌گیرند به قانون است که می‌گوید اگر در اثر افزایش قیمت ارز مابه‌التفاوتی ایجاد شد این اول بدهی‌های دولت را تسویه می‌کند و مازاد آن به خزانه می‌رود. لذا هر دو دولت قبلی از این موضوع استفاده کردند اما پول را برداشته و به بانک‌ها دادند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این مسائل برای ما عادی شده چرا که آنها با هر کار دولت مخالفت می‌کنند، به مخالفت‌ها با هدفمندی‌ یارانه‌ها و مسکن مهر اشاره کرد و افزود: ما متوجه منطق اقتصادی آنها نشدیم؛ آنها بگویند با کدام کار دولت موافقت شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بالاترین اجرای اصل 44 مربوط به این دولت بوده است، تصریح کرد: به ما گفته می‌شود که شما این قانون را بد اجرا کردید یا می‌گویند که سیاست‌های دولت غلط بوده است لذا باید مشخصاً بگویند که کدام کار دولت باعث افزایش تورم شده است.

وی با بیان اینکه برخی این دولت را بدهکارترین دولت تاریخ می‌دانند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت هیچگونه بدهی به بانک مرکزی ندارد و از سوی دیگر بدهی‌ها از سال 57 را نیز تسویه کرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی تعریف نقدینگی را نمی‌دانند؛ ما در بانک مرکزی دلار را با 2 هزار و 500 ریال ذخیره کرده‌‌ایم و این عملاً ضد تورم است.

رئیس جمهور با اشاره به تصویب مجلس مبنی براینکه از اول سال 92 ارز بانک مرکزی ارز مبادله‌ای است، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در چین پول داریم و قرار است آن را فاینانس کرده تا در ایران پروژه پیاده شود. باید 7.5 درصد این فاینانس‌ها را ریالی بدهیم و ما این را نیز جزو تعهدات خود آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما پول حق عضویت‌هایی که دولت باید در طول برای مجامع بین‌المللی بدهد را هم کنار گذاشته‌ایم، تأکید کرد: ما به نفع دولت بعدی کار کرده‌ایم و از این‌رو هزینه دولت بعدی کاهش یافته است ضمن اینکه با ارز 12.26 ما 4 هزار میلیارد کالا ذخیره‌‌ کرده‌ایم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما در حال حاضر تا 64 ماه ذخیره داریم و البته هر روز کشتی‌ها می‌آیند، افزود:‌ برخی فقط مخالفت می‌کنند در حالی که این قانون است.

وی افزود: اصلاً‌ این قانون است دولت قانون را اجرا کرده، می‌گویند چرا اجرا کرده است بعد همزمان متهم می‌کنند حالا وارد این بحث‌ها نمی‌خواهیم شویم اما طبق قانون، مجمع عمومی بانک مرکزی تمام بدهی‌های تاریخی دولت را صفر کرده است و این افتخاری برای کشور به شمار می‌رود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: ما دولتی را تحویل می‌دهیم که هیچ بدهی ندارد. کشور بدهی خارجی دارد و مردم نیز به بانک‌ها بدهی دارند اما دولت ندارد؛ دولت و بانک‌های دولتی بدهی ندارند اما مردم بدهی دارند و این طبیعی است که بانک‌ها وام می‌دهند و بانک مرکزی هم وظیفه‌اش ایجاد تعادل است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه شرکـت‌های دولتی موضوع هدفمندی یارانه‌ها که درآمدها و افزایش‌شان به خزانه رفت و بعد باید می‌گرفتند تعدادی از آنها مدت‌ها بود که نگرفتند آیا آنها را شما صاف کرده‌اید مثل آبفاها و شرکت‌های برق و گاز، گفت: وزارت نیرو آنهایی که اوراق مشارکت طی سنوات فروخته‌اند 20 سال و در پروژه‌های سرمایه‌گذاری برده‌اند آنها را صاف کرده‌ایم اما جاری‌‌شان به ما ربطی ندارد و آنها از بانک نمی‌گیرند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اعتراض آنها این بوده که خزانه به ما نمی‌دهد، گفت: آن یک بحث دیگر است شرکت‌های آب و فاضلاب، نفت و پالایش به صندوق هدفمندی بدهکار هستند و این هم یک صندوق است و هویت مستقل دارد و شرکت است که طلبکار یا بدهکار می‌تواند باشد و ترازش مثبت است.

وی ادامه داد: مهم این است که تراز مثبت دارد و این را هم تسویه کرده‌ایم؛ بدهی خارجی دولت را نیز پایین آورده‌ایم حال بعضی‌ها می‌گویند تحریم بوده است اما بدهی خارجی کاهش یافته و این به نفع کشور است و در واقع اول دولت کاهشی بوده است.

رئیس جمهور گفت: از سال 84 تاکنون این روند کاهشی بوده است و اضافه نشده است، تعهد داریم و باید بدهیم و اگر ندهیم کشور بدحساب می‌شود؛ این گزارش مختصری از کارهای دولت بود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه شما مطرح می‌کردید که می‌خواهید حلقه بسته مدیریت را باز کرده و دولت را به مردم برگردانید، آیا امروز دولت به مردم برگشته‌، افزود: فکر می‌کنم تا حد زیادی این اتفاق در این دولت افتاد و درها باز شد بالاخره ما یک نسل جدیدی به جامعه معرفی کردیم که این مدیران هم از نظر دانش و تحصیلات بالاتر بودند و هم جوانتر هستند.

وی ادامه داد: کسانی که شاید اگر 100 سال هم به روال قبلی می‌رفتیم آنها را دعوت به کار نمی‌کردند و در عمل هم دیدیم موفق‌تر بودند و جز به مردم وامدار کسی نبودند و عاشق مردم بودند؛ الان آیا واقعاً بین دولت و مردم فاصله‌ای نیست این همه بحران اقتصادی و تحریم و فشار بود آیا شما دیدید یک حرکت علیه دولت اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور اضافه کرد: بنده می‌دانم مردم در فشار هستند در حالی که ما قبلاً‌ اعتراضات شدید داشتیم اما الان مردم دولت را از خود می‌دانند و اینکه دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته و لابد مشکلی وجود دارد؛ مردم و دولت با یکدیگر هستند دولت هم همه جای کشور حضور دارد و در خدمت همه مردم است و الان بالاترین حد اعتماد به دولت وجود دارد نه اینکه انتقاد نباشد انتقاد هست و بعضی‌ها ممکن است اصلاً از بنده خوش‌شان نیاید ولی اعتماد به دولت وجود دارد.

وی گفت: یک نشانه‌اش این است که 40 میلیون نفر در انتخابات در سال 88 شرکت کردند و بیش از 36 میلیون در این انتخابات شرکت کردند و این نشان‌دهنده اعتماد به دولت است و این بالاترین حد مشارکت است هم در کشور خودمان و هم به لحاظ جهانی. منظورم مشارکت واقعی است نه عددسازی‌ها در دنیا.

احمدی‌نژاد ادامه داد: دولت 107 سفر به استان‌ها داشته است و بنده به بیش از 400 شهرستان سفر کرده‌ام و علاوه بر 107 سفر بیش از 200 سفر جداگانه به استان‌ها داشته‌ام و با مردم حرف‌ها را می‌شنویم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما جلسات عمومی داریم و نشست‌ها و کنفرانس‌ها و همایش‌ها وجود دارد و علاوه بر اینها تا الان رئیس جمهور، وزرا، معاونین وزرا و معاونین رئیس جمهور 926 هزار و 775 مواجهه فرد به فرد داشتند و این اتفاق یک رکورد جهانی و تاریخی است. یعنی نشسته، شنیده‌ایم و پاسخ داده‌ایم البته بنده نمی‌گویم حتماً مشکل را حل کرد‌ه‌ایم اما ملاقات اتفاق افتاده و حرف‌ها شنیده و پاسخ داده شده است.

وی افزود: علاوه بر آن ملاقات‌های عمومی که وزرا و ما انجام می‌دهیم، مواجهه حضوری و ملاقات شخصی صورت گرفته است؛ بنده فکر می‌کنم تا حدود زیادی این حلقه در این دولت برداشته شده و فاصله‌ای بین مردم و دولت نبوده و نسل جدیدی که آمدند امیدی در نسل جوان کشور ایجاد شد یعنی کسی که تحصیل می‌کند دیگر فکر نمی‌کند راه بر او برای وزیر، رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور شدن و مقامات بالای کشور و مدیریت ارشد بسته است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: ممکن است کسی یکی از این مقامات را نمی‌شناخت اما ما شناسایی و حمایت کردیم و این سختی دارد اما ما پشتیبانی کردیم وگرنه داغون می‌کند. بنده فکر می‌کنم تا حدود زیادی دولت نهم و دهم به مردم برگشت و ما همیشه فریادگر مطالبات مردم بودیم و پای آن هم ایستادیم و تحمل کردیم و به این مسئله افتخار می‌کنیم ولی تاریخ ثبت کند که ما هیچ تصمیمی علیه ملت نگرفتیم و هیچ تصمیمی نگرفتیم که نتوانیم به مردم اعلام کنیم و همه تصمیمات را هم به مردم اعلام کردیم و هم می‌توانیم اعلام کنیم و با افتخار بیان کردیم حتی جایی که از همکاران‌مان تقدیر کردیم می‌توانیم اعلام کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که شما قانون بودجه سال 92 را ابلاغ کردید 38 درصد افزایش هدفمندی کی و چگونه اجرا می‌شود، گفت: بنده فکر می‌کنم برای دولت بعد می‌ماند چرا که مقدمات می‌خواهد و باید مقدماتی فراهم کنیم البته نظر بنده و دولت دهم این است که قابل اجرا نیست با این ترتیبی که مجلس تنظیم کرده قابل اجرا نیست اما قانون است و دولت بعد باید تصمیم بگیرد چه کار کند.

وی درباره گزارش برنامه پنجم نیز یادآور شد: گزار‌ش‌های ما همیشه آمده است ولی ظاهراً‌ نیمه دوم باید برنامه و بودجه منتشر شود. معمولاً ما همراه با بودجه گزارش‌ها را ارائه می‌دهیم و چه کارهایی شده است و این را هم می‌توانیم بگوییم زودتر منتشر کنند؛ بنده گوشه‌ای از فعالیت‌های دولت را گفتم.

احمدی‌نژاد گفت: برخی وقتی عملکرد دولت را می‌خواهند ارزیابی کنند با آرزوهای خود مقایسه می‌کنند و این اشتباه است. ما هیچ وقت ادعا نکردیم و هیچ دولتی نگفته همه جهان را حل و جهان را گلستان می‌کنیم او باید بیاید تا جهان گلستان شود باید با واقعیت‌های موجود و دولت‌های قبل مقایسه کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما کشور را در شرایط بسیار سختی اداره کردیم و هنوز ابعاد تحرکات دشمن را بیان نکردیم چرا که فشار به دولت خیلی زیاد بوده اما بالاخره کشور اداره شده است آنها مطمئن بودند که با این فشارها و بعضی فشارهای داخل نظام اقتصادی ما از هم متلاشی می‌شود و این را قبلاً‌ گفته و هدف‌گذاری کرده بودند.

وی افزود: اما الان حداکثر حرفی که می‌توانند بزنند این است که مقداری تورم درست شده و رشد اقتصادی کاهش یافته است. صندوق بین‌المللی پول گفته که رشد ایران منفی شده اما اطلاعاتش غلط بود چون بداخلاقی‌ها اجازه نداد مأمور آنها در ایران اطلاعات را بگیرد از اطلاعات فردی نظر داده بود اما اقتصاد ایران متلاشی نشد و تولید و صادرات و تجارت وجود دارد و پر از جنس و خریدار است و هیچ ماشینی در پارکینگ نیست، سختی هست اما بالاخره استفاده می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: آنگونه که آنان می‌خواستند نشد و این به معنای موفقیت ملت ایران است و معتقدیم در شرایط سخت‌تر از این هم می‌شود کشور را اداره کرد نمی‌گویم باید برای کشور سختی بخریم و آن یک بحث جدا از این است اما معتقدیم در شرایط سخت‌تر از این هم می‌شود کشور را اداره کرد و ما خود را برای آن آماده کرده بودیم که در شرایط سخت‌تر هم کشور را اداره کنیم.

وی در پایان گفت: از همه مردم که حوصله کردند، تشکر می‌کنم و افتخار می‌کنم که خادم ملت ایران هستم.


منبع: فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران