دیدبان

همه گفت وگوهای تلویزیونی جنجالی احمدی نژاد

همه گفت وگوهای تلویزیونی جنجالی احمدی نژاد
دیدبانگفت‌و‌گوی تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به فردا شب موکول شده است. این لغو شدن برنامه و موکول شدنش به یک روز قبل از سفر رئیس جمهور به مسکو، به استناد تاریخ خیلی نباید نشانه خوبی باشد. در هشت سال گذشته هر باری که برنامه تلویزیونی احمدی نژاد لغو شده و به روزهایی قبل از یک سفر خارجی موکول شده است، سخنان وی جنجال برانگیز بوده و تا زمان برگشتنش هیاهویی در کشور راه افتاده است.شاید از آن جهت که این، احتمالا آخرین گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهور باشد، بتوان خوشبین بود که جنس سخنانش از جنس خداحافظی و گزارش عملکرد هشت ساله به مردم باشد اما احمدی نژاد معمولا نشان داده است که غیرقابل پیش بینی است. 
افشای اسامی کابینه
29 مردادماه سال 88 که محمود احمدی نژاد سکان دولت دهم را تازه به دست گرفته بود، قرار گذاشت که با مردم در یک برنامه تلویزیونی گفت وگو کند.  این گفت وگو در بحبوحه حوادث پس از انتخابات سال 88 می توانست برای خیلی از مردم جذاب و جای سوال باشد که احمدی نژاد قرار است چه بگوید؟  گفت وگو لغو و اعلام شد که به علت تراکم برنامه ها، گفت وگوی رئیس جمهوری به پنج شنبه  موکول شده است. فردای آن روز محمود احمدی نژاد در یک حرکت بی سابقه به جای آنکه اسامی وزرای کابینه جدید خود را به مجلس بدهد آن را از طریق تلویزیون اعلام کرد و اعتراض بهارستان نشینیان را برانگیخت. نکته جالب تر در این گفت وگو و اعلام اسامی وزیران، اشاره احمدی نژاد به نام سه زن برای کابینه بود که برای اولین بار در تاریخ انقلاب رخ می داد. اتفاقی که انتقاد مراجع و علمای کشور را هم برانگیخت. او گفته بود  « اگر مأموريت‌هاي سنگين انساني هم بخواهيم بايد خانم‌ها را برگزيد، اين عده از دوستان گفتند چرا در اين زمان به خانم‌ها مسئوليت وزارت داده‌اي که من در پاسخ گفتم پس چه موقع بايد مديريت وزارتخانه‌ها را به زن‌ها داد. برخي فکر مي‌کنند وقتي خانم‌ها در مجموعه‌اي حضور داشته باشند، در آنجا فضاي منفي به وجود مي‌آيد در حالي که تجربه نشان داده هر جا خانم‌ها حضور داشتند اتفاقاً فضا اخلاقي شده است.» کمتر از یک ماه بعد از این گفت وگو احمدی نژاد برای حضور در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفت. مجلس در میان وزیران زن فقط به مرضیه وحید دستجردی وزیر پیشنهادی بهداشت رای داد و چند سال بعد احمدی نژاد او را از کار برکنار کرد تا نشان دهد اطاعت وزیران از او، بیشتر از جنسیت وزیران در کابینه برایش اهمیت دارد. 
بازهم قبل از نیویورک
در روزهای پایانی سال 91 هم گفت وگوی تلویزیونی محمود احمدی نژاد لغو شد. این ایام مصادف بود را با روزهایی که دولت و مجلس بر سر اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها درگیر مناقشه بودند. دولت اصرار به اجرای فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ها داشت و مجلس این اقدام را موجب افزایش فشار اقتصادی و دوچندان شدن مشکلات معیشتی مردم تشخیص داده بود.
29 فروردین وقتی برنامه احمدی نژاد لغو شد بسیاری می‌گفتند لغو این برنامه تلویزیونی به این دلیل بوده است که احمدی‌نژاد قصد اعلام اجزای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در این برنامه داشته است.
صبح همان روز وقتی از  محمدرضا رحیمی پرسیده بودندد قرار است امشب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کلید بخورد؟ گفته بود: رئیس جمهور امشب از تلویزیون با مردم سخن خواهد گفت.
برنامه تلویزیونی احمدی نژاد به شهریورماه موکول شد. به زمانی که قرار بود چند روز بعدتر باز به نیویورک برود. احمدی نژاد در آن برنامه تلویزیونی مشکلات اقتصادی به وجود آمده را ناشی از تحریم ها دانست و گفت که «قسمتي از مشكلات اقتصادي ايجاد شده ناشي از فشار دشمن بود؛ البته باندهايي نيز در داخل آمدند و فقط براي اهداف سياسي و اقتصادي بازار را دچار مشكل كردند و بعد دولت را مورد هجمه قرار مي دهند؛ البته مشخص است كه اين افراد چه كساني هستند. البته در اين يك‌سال و نيم اخير دولت دستش بسته بود، اما بالاخره دستش باز مي‌شود و اين افراد را شناسايي کرده و جلوي آنها را مي‌گيرد و به ملت معرفي مي‌كند». چند روز بعد در خطبه های نماز جمعه حتی خطیبان نماز جمعه کشور هم به این گفت وگو واکنش نشان دادند و اظهار داشتند که مشکلات اقتصادی به وجود آمده ناشی از سومدیریت هاست نه تحریم ها.
نقدی بر برنامه ای که لغو شد
اما لغو برنامه ای تلویزیونی احمدی نژاد گاهی با اتفاقات تلخ و شیرین هم همراه بوده است. زمانی که در فروردین ماه سال 87 و در آخرین سال های دولت نهم قرار بود در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شود و برنامه لغو شد، برخی روزنامه ها، نقد از پیش نوشته شده ای را برای سخنان تلویزیونی رئیس جمهور منتشر کردند. جالب آن بود که این روزنامه ها به نقد اظهارات رئیس جمهور هم پرداخته بوده و از او انتقاد کرده بودند که رئیس جمهور در برنامه دیشب به دنبال سیستم بخشنامه ای برای حل مشکلات است!
دعوت به مناظره
یکی از برنامه های تلویزیونی احمدی نژاد هم که واکنش مجلس را برانگخیت برنامه ای بود که در آخرین روز سال 88 پخش شد.
آخرین روز از سال 88 احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی گفت که  «كساني كه مدعي تورم 50 تا 70 درصدي هستند، اطلاعات کافي اقتصادي ندارند حتي اگر اسمشان اقتصاددان باشد. معلوم است که علم اقتصاد ندارند. کسي كه مي‌گويد قيمت‌ها 5 هزار درصد افزايش خواهد داشت و بعد 5 هزار درصد را 500 برابر شدن مي‌داند. معلوم نيست کجا درس خوانده‌اند تفاوت وجود دارد. اولاً 5 هزار درصد 500 برابر نيست. 50 برابر است .بين 50 تا 500 خيلي متفاوت است. در ثاني حتي بعد از 5 سال هم قيمت‌ها حتي 50 برابر نخواهد شد.
فردای این گفت وگوی تلویزیونی احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباح ی مقدم سه تن از چهره های اقتصادی مجلس احمدی نژاد را دعوت به مناظره درباره هدفمندی یارانه ها کردند.


منبع: مهر

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران