دیدبان
چرا جایزه بفتا به ملکه انگلیس اهدا شد؟

ملکه ای که دستیار جیمز باند شد + عکس

ملکه ای که دستیار جیمز باند شد + عکس

دیدبانچندی پیش جایزه ی سینمایی بفتا به ملکه الیزابت دوم به پاس سال ها حمایت و پشتیبانی وی از سینما اهداء شد. ملکه الیزابت در زمان سلطنت خود صنعت سینمای انگلستان را به شکل قابل ملاحظه ای توسعه داده است، نمونه ی این پیشرفت را می توان در سیطره جیمزباند بر دنیای هنرهفتم به عنوان تنها قهرمانی که از ظهور آن تاکنون نیم قرن می گذرد، مشاهده کرد


الیزابت دوم(Elizabeth II) ملکه سلطنتی مشروطه ۱۶ کشور مستقل که به نام «کشورهای همسود» شناخته می شوند و رئیس اتحادیه ۵۴ عضوی کشورهای همسود، است.

کشورهای همسود عبارت‌اند از بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. 

وی هم‌چنین مدیر کل کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز می باشد. الیزابت در ۸ فوریه ۱۹۵۲ و در سن ۲۵ سالگی و پس از مرگ پدرش جرج ششم، ملکه بریتانیا و قلمروهای همسود شد.



مراسم اهدای جایزه ی افتخاری بفتا به ملکه در کاخ مورد علاقه وی، ویندزور(Windsor)، برگذار شدجایزه را سر کنت برانا(Kenneth Branagh) از بازیگران سری هری پاتر، اهداء نمود


گفته می شود در این مهمانی خصوصی(به علت عدم علاقه ملکه به شرکت در مراسم رسمی بفتا، جایزه وی دو ماه پس از بفتای 2012 میلادی و بدین شکل تقدیم شد.) چهره های مطرح سینمایی جهان و انگلستان مانند جرج لوکاس، کریستوفر نولان، اریک فلنر، یان مک لین، ریچارد کورتیس، تام هوپر و ... نیز حضور داشتند.

پیش از اهدای جایزه جان ویلیس(John Willis)، مدیر عامل بفتا(BAFTA) ضمن اینکه این تقدیر را تلاش کوچکی برای جبران کمک های ملکه دانست، به ایفای نقش ملکه در فیلم افتتاحیه ی المپیک 2012 لندن که همگان را شگفت زده کرد، اشاره نمود. همچنین جان ویلیس در بخشی دیگر از صحبت های خود گفت: «ملکه به مدت 60 سال حامی «آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک»، «صندوق خیریه هنرمندان» و «صندوق خیریه سینما و تلویزیون» بوده است و ما تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او را در حمایت از خود دیده‌ایم«


این برای اولین بار است که یک جایزه ی سینمایی در این سطح به یک شخصیت سیاسی عالی رتبه تقدیم می شود. سال 2012 سال حضور زنان سیاستمدار در عرصه ی سینما بود. از یک طرف میشل اوباما به عنوان بانوی اول کاخ سفید جایزه ی اسکار را به سازندگان فیلم آرگو داد و از طرف دیگر بانوی اول انگلستان هم در نقش مکمل جیمزباند ظاهر شد و هم جایزه ای افتخاری از مراسمی دریافت کرد که پیشتر آرگو جوایز اصلی آن را فتح کرده بود.

البته ملکه الیزابت چند سال قبل نیز به هلن میرن کمک کرده بود تا به خاطر بازی در نقش او در فیلم "ملکه"محصول2007 اسکار بگیرد. مطابق معمول شبکه ی بی بی سی از اعطای این جایزه تمجید کرد، در حالیکه اگر آن به سیاستمدار دیگری تعلق می گرفت، بر طبل سیاسی بودنِ جایزه می کوبید. (کافی است حمایت های همه جانبه ی ملکه از تلویزیون دولتی انگلستان را به یاد داشته باشیم.(


دیم هلن میرن (Dame Helen Mirren)
میرن برای بازی در فیلم ملکه ساخته ی استفان فریز جایزه اسکار بهترین نقش اول زن را در سال 2007 دریافت کرد. 
او برای بازی در نقش ملکه انگلستان 29 جایزه سینمایی بدست آورد.

جایزه بفتا


جایزه ی سینمایی بفتا که به عنوان پیش درآمد اسکار در نظر گرفته می شود، هرساله توسط آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا(British Academy of Film and Television Arts) اعطاء می گردد


تاکنون 65 دوره مراسم بفتا برگذار شده است. آخرین مراسم بفتا در ۱۲ فوریه ۲۰۱۲ به اجرا در آمد. در مراسم بفتا بهترین آثار در حوزه  سینما، تلویزیون و بازی های رایانه ای انتخاب می شوند. در برخی بخش ها دو جایزه ی متفاوت به آثار بریتانیایی و غیر بریتانیایی تعلق می گیرد، و انتخاب برندگان بخش های انیمیشن و فیلم کوتاه تنها از میان آثار بریتانیایی صورت می پذیرد


ملکه و جیمز باند بازی
یکی از نکات جالب مهمانی ِ اهدای جایزه به ملکه که تقریباً هیچ یک از سایت های داخلی به آن اشاره نکردند این بود که ویلیس پس از یادآوری حضور ملکه در فیلم افتتاحیه المپیک در کنار دانیل کریگ به عنوان آخرین جیمزباند، به شوخی به او لقب "the most memorable Bond girl yet" را داد، موضوعی که باعث شد برخی از مهمانان نیز در صحبت های خود این لقب و حضور ملکه در کنار جیمز باند را بیاورند.





در فیلم افتتاحیه المپیک 2012 میلادی لندن پس از آن که ملکه جیمز باند را احضار می کند، با اسکورت او و بوسیله هلی کوپتر به ورزشگاه محل افتتاحیه می رود. ملکه و جیمز باند با چتر نجات از هلی کوپتر می پرند و پس از چند ثانیه ملکه با اسکورت جیمز باند برای افتتاح مراسم المپیک پشت میکروفون ظاهر می شود.

دنی بویل کارگردان مراسم افتتاحیه به دعوت ملکه به عنوان اولین کارگردان توانست درکاخ باکینگهام که اقامتگاه اصلی خاندان سلطنتی است، فیلم بسازد. حتی در این مورد نیز سیاستمدارانِ روباه پیر از امریکایی ها جلوترند، حضوری که ملکه انگستان در مهمترین رویداد ورزشی جهان داشت را بانوان اول ایالات متحده هرگز نمی توانند تکرار کنند و باید به همان اهدای جوایز سینمایی بسنده باشند.











باید توجه داشت ملکه مراسمی را افتتاح کرد که در آن تاریخ تمدن غرب بویژه انگلستان از گذشته های دور تا کنون با ظرافتی مثال زدنی و به بهترین و چشم نواز ترین صورت برای جهانیان به نمایش درآمد. در واقع پیچیدگی های مراسم و در واقع شوی افتتاحیه که یک بیانیه ی کامل سیاسی، اجتماعی، فلسفی و ... بود، حضور ملکه برای افتتاح آن را اجتناب ناپذیر کرده و ضروری می نمود

اهدای جایزه بفتا نیز برای یادآوری ِ دوباره ی این مراسم بود، بفتای امسال نیز مانند سایر جوایز هنری و به خصوص سینمایی، جایزه ای سیاسی بود، حتی جایزه ی افتخاری ِآن. سیاسی بودنِ جایزه ی اهداء شده به ملکه را بی رغبتیِ وی نشان می دهد، ملکه در مراسم سخنرانی و یا صحبتی نمی کند و پس از دریافت جایزه تنها یک لبخند زده و بلافاصله آن را به یکی از مأمورانش می دهد.








نکته ای که در پایان می توان به آن اشاره کرد این است که مردم بسیاری از نقاط جهان به مستعمره بودن ذهن ها و قلوبشان توجهی ندارند. ملکه الیزابت را ملکه سلطنتی مشروطه  16 کشور مستقل می دانند، 16 کشور همسود! در اینجا استعمار علنی است، کشورهایی که مستعمره اند اما نام همسود به خود گرفته اند! اما شکل دیگری از استعمار وجود دارد که مخفی است. استعماری که می شد آن را در 5 اکتبر 2012 مشاهده کرد. در این استعمار نرم باز هم ملکه بانوی اول است. در واقع بیشتر انسان ها همانطور که جیمز باند را به عنوان یک نماد فرهنگی پذیرفته اند، با نظام پادشاهی نیز کوچکترین مشکلی ندارند


انسان نیاز به پرستش دارد، نیاز به یک حقیقت باشکوه و پر ابهت که آن را ستایش کند. انسان غربی این اصالت را در یک ملکه و یا پادشاه جستجو می کند. ملکه الیزابت سمبل اصالت و شکوهی است که انسان غربی به دنبال آن است، البته شکوهی دروغین و مبتنی بر مولفه های زندگی مادی. بشر غربی و غرب دوستان داخلی در حالی با حکومت یک فرد عادلِ شجاعِ عالمِ مدبّرِ مدیر مخالفت کرده و آن را دیکتاتوری می نامند که خود برای یک خانم مسن انگلیسی احترامی بالاتر از انبیاء و اولیای الهی قائل اند. کافی است القاب ذکر شده برای پیامبران و ملکه الیزابت دوم در سایت ویکی پدیا به عنوان بزرگترین دانشنامه ی آنلاین بشر، را با یکدیگر مقایسه کنیم.






در این دانشنامه در حالی زندگی نامه بنیانگذاران آئین های شرقی به شکلی دقیق و بدون ابهام آورده می شود که حتی برای تولد پیامبری چون حضرت عیسی علیه السلام نیز از عبارت "باور دارند" برای ایجاد تردید در مخاطب استفاده می شود.

این انتخاب بشر غربی است، اصالت را در یک خانم مسن انگلیسی با آداب معاشرت انگلیسی ببیند، مسحور Bond girl شود، برای افتتاح المپیک به انتظار آمدن باندِ خیالی و خود ساخته بنشیند، اما پیامبران الهی را تنها باور ابراهیمیان دانسته و حکومت شان را دیکتاتوری بنامد. نتیجه آن که به کمک فحشای گسترش یافته توسط باند و دیگر اسطوره ها و قهرمانان خیالی روز به روز خود، خانواده و جامعه اش در باتلاقی از جهالت و پلیدی فرو خواهند رفت در حالی که چشم به شکوه ملکه و جذابیت Bond girl دارند.




منبع: مشرق

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران