دیدبان
تحلیل کوتا

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن

دیدبان / عربستان از بدو امر سعی داشت به پشتوانه تبلیغات پرحجم رسانه‌ای، مداخله نظامی در یمن را مشروع و خود را منجی حاکمیت قانون جلوه دهد. رسانه‌های مزدور به موازات مزدوران نظامی عربستان در طول جنگ فعال بوده و جنایات آن را توجیه کرده یا برآن سرپوش می‌گذاشتند. اما استیصال محرز این رسانه‌ها در روزهای اخیر نشان می‌دهد که در شرایط جنگی، موفقیت و ناکامی رسانه و قدرت نرم نیز تابع معادلات میدانی و نظامی و متأثر از آن رقم می‌خورد:  

با پیشروی معجزه‌آسای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه جوف و مأرب، رسانه‌های همسو با ائتلاف متجاوز، علاوه بر تخریب وجهه انصارالله، بر دلایل شکست ائتلاف به‌رغم همه برخورداری‌ها نیز تمرکز کرده‌اند. 

متناقض خواندن بسیج نیرو و عملیات نظامی انصارالله با اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی آن در مواجهه با بیماری کرونا، متهم کردن انصارالله به آماده‌سازی هزار موتور سوار انتحاری در عملیات آزادسازی مأرب، بهره‌گیری از ذخایر موشکی یمن برای کشتن شهروندان یمنی و وابستگی انصارالله به ایران، فقط گوشه‌ای از تبلیغات منفی رسانه‌ای بر ضد انصارالله است.

این رسانه‌ها بسته به وابستگی‌های درونی خود، یا کارشکنی شورای جدایی‌طلب انتقالی و تحت حمایت امارات و یا اتکای محض عربستان به منصور هادی به‌عنوان مهره‌ای ضعیف، فاسد، بی‌کفایت و البته بی‌جایگزین را عامل اصلی شکست‌های اخیر قلمداد می‌کنند.

آن‌چه در تحلیل رسانه‌های وابسته به ائتلاف مغفول مانده، دلایل قوت و انسجام کنونی انصارالله و نقش آن در تحقق پیروزی‌های اخیر است که به‌رغم تنگناهای شدید ناشی از جنگ و محاصره به انصارالله امکان  اتخاذ رویکرد تهاجمی، بر هم زدن پیش‌بینی‌های دشمن و تغییر معادلات به‌نفع خود داده است.

هر چند باورِ قدرتمندی انصارالله به‌عنوان عامل نخست موفقیت‌های آن هنوز برای جبهه نظامی-رسانه‌ای ائتلاف متجاوز سخت است، اما به‌نظر می‌رسد عملیات آزادسازی عدن، لحج و شبوه که نظامیان آمریکایی نیز در آن‌جا حضور دارند، محل رونمایی از شگفتانه‌های اصلی انصارالله و تثبیت این باور باشد .
انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

جلسه ستاد مقابله با کرونا