دیدبان
تحلیل کوتا

رقابت عربستان و روسیه بر سر تولید نفت؛ دلایل و سوابق تاریخی

رقابت عربستان و روسیه بر سر تولید نفت؛ دلایل و سوابق تاریخی

دیدبان / موضوع که دو تولید کننده عمده نفت، دارای استراتژی نفتی متفاوتی باشند، اتفاقی معمول در تحولات ژئوپلیتیک نفت است. عربستان سعودی و روسیه ظرف روزهای اخیر بر سر میزان کاهش تولید نفت با یکدیگر اختلاف شدیدی پیدا کرده‌اند. روسیه به دنبال کاهش بیشتر تولید نفت از سوی عربستان بوده ولی این کشور عربی با چنین درخواستی مخالف است. پس از شکست مذاکرات اخیر اوپک و روسیه در وین اتریش، عربستان اقدام به افزایش تولید و کاهش قیمت نفت کرده است.

دلایل عربستان از تلاش برای افزایش تولید نفت را از چند جهت می‌توان تحلیل و ارزیابی کرد:

۱ درخواست آمریکا از عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت، اشباع بازار و فشار آوردن به بازیگران نفتی رقیب آمریکا یعنی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به دلیل کاهش درآمدهای ارزی را می‌توان یکی از این دلایل برشمرد. لازم به ذکر است که اتخاذ این سیاست از جانب عربستان سعودی مسبوق به سابقه است. چرا که عربستان یک بار در سال ۱۹۸۶ میلادی دست به افزایش بی‌سابقه تولید نفت و کاهش قیمت زد که به سیاست دامپینگ مشهور است.

 بار دیگر عربستان سعودی طی سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به منظور جبران خلاء حضور نفت ایران در بازارهای جهانی و تنگ کردن حلقه تحریم‌ها علیه کشور، دست به انجام سیاست دامپینگ و افزایش کم‌سابقه تولید نفت زد.

۲ دلیل دیگری که می‌توان برای این درخواست عربستان متصور بود، این است که هزینه های جنگ یمن برای سعودی ها به طرز سرسام‌آوری کمرشکن شده و آنها به دنبال این هستند تا به صورت مقطعی هم که شده با افزایش تولید نفت و افزون شدن درآمد نفتی‌شان بتوانند مخارج کمر شکن جنگ یمن را مدیریت کرده تا شاید بعدها راه گریزی برای خروج از این بحران خودساخته بیابند.

۳ دلیل  دیگر این درخواست عربستانی‌ها را می توان در عقب‌افتادگی ناشی از حمله پهپادی نیروهای یمنی به مجتمع آرامکو و به تبع آن کاهش سهم سعودی‌ها در تولید جهانی نفت و تلاش برای جبران این عقب افتادگی جست و جو کرد.

 روسیه با توجه به نقش احتمالی آمریکا، مخالف درخواست عربستان سعودی مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت از سوی روسیه است. این کشور طی ماه‌های اخیر درباره موضوعات مختلف دیگری نیز با آمریکا دچار چالش بوده و به دنبال این است که در رقابت با ایالات متحده حتی یک گام به عقب برندارد. حتی اگر این رقابت به واسطه عربستان سعودی و بر سر میزان تولید نفت باشد.
انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن