دیدبان
تحلیل کوتاه

پرونده‌سازی جدید علیه ایران در آمریکای لاتین

 پرونده‌سازی جدید علیه ایران در آمریکای لاتین

پایگاه خبری تحلیلی دیدبان / نشریه فارین‌پالیسی طی یادداشتی مورخ 16 اسفند 1398 احتمال ضربه ایران به منافع ایالات متحده در آمریکای لاتین در راستای انتقام ترور سردار سلیمانی را مطرح کرده است. به نظر نویسندگان، واکنش ایران به این ترور محدود به عراق نخواهد بود و نیروهای نیابتی ایران در دیگر مناطق دارای اهمیت ژئوپلتیک می‌توانند به آمریکا حمله کنند.

 یادداشت ضمن اتهام‌زنی به ایران و حزب‌الله لبنان به عنوان عامل انفجار مرکز آمیا واقع در بوینس‌آیرس در 27 تیر 1373، آن را انتقام ترور سید عباس موسوی، دبیرکل پیشین حزب‌الله در 27 بهمن 1370 قلمداد کرده است.

این مقاله با اشاره به اتهام‌های آمریکا مبنی بر فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا، آن را مستمسکی جهت طرح احتمال ضربه نظامی ایران به منافع آمریکا در دولت‌های آمریکای لاتین قرار داده است. نویسندگان مدعی‌اند برخی گروه‌های چپ‌گرای کمونیست مانند کبراچو در آرژانتین نیز از ابزارهای احتمالی انتقام خشونت‌آمیز ایران از آمریکا خواهند بود.

با توجه به سابقه پرونده‌سازی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، این گزارش نه یک هشدار بلکه نوعی پیش‌بینی با قابلیت تحقق‌پذیری بالا است. دستگاه دیپلماسی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی می‌بایست این هشدار را جدی بگیرند که این احتمال وجود دارد به بهانه انتقام ترور سردار سلیمانی، جنایتی تروریستی در آمریکای لاتین به ایران نسبت داده شود.

این رخداد ممکن است در یکی از دولت‌های آرژانتین، پاراگوئه، هندوراس و کلمبیا که طی سال جاری حزب‌الله را در لیست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی قرار داده‌اند و یا مهم‌تر از آن‌ها در برزیل رخ دهد تا این دولت نیز چنین اقدامی را علیه حزب‌الله انجام دهد.

این موضوع ضمن تشدید فشارهای بین‌المللی بر حزب‌الله لبنان بالاخص در شرایطی که پیشروی‌های میدانی جبهه مقاومت در شمال سوریه ادامه دارد، می‌تواند یک پرونده حقوق بشری جدید علیه ایران در مجامع بین‌المللی بگشاید و کمپین فشار بر ایران را تقویت کند.

انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن