دیدبان
گزارش کوتاه

ناتو و دوراهی مواجهه با چین

ناتو و دوراهی مواجهه با چین

پایگاه خبری تحلیلی دیدبان / پایگاه اینترنتی دیفنس نیوز به بررسی دوگانگی برداشت نسبت به چین میان اعضای ناتو پرداخته است. در ادامه این گزارش بررسی می‌شود.

این گزارش در ابتدا می‌نویسد: «مقامات رسمی و تحلیلگران امور ناتو معتقدند که چین خطر بالقوه‌ای برای ناتو است. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اوایل ماه نوامبر 2018 در واشنگتن هشدار داد که اتحادیه باید پیشرفت چین را ازنظر فرصت‌ها و چالش‌ها و این‌که چه معنایی برای امنیت ناتو می‌تواند داشته باشد، درک کند.»

آلکساندر ورشبو معاون دبیر کل پیشین ناتو و سفیر سابق آمریکا در این پیمان می‌گوید: «من فکر می‌کنم ناتو در تلاش است تا برای حل این چالش گام بردارد، اما برخی متحدین نمی‌خواهند ناتو را جهانی جلوه دهند و قبول نمی‌کنند که چین یک تهدید مستقیم نظامی برای ناتو است.»

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم آنچه ناتو انجام می‌دهد و سال گذشته هم انجام داد، این است که تلاش می‌کند تا به‌وسیله تبادل اطلاعات بیشتر، بحث و گفت‌وگوهای بیشتر در بین کشورها، این تهدید را بهتر درک کند و سعی در نوعی افزایش آگاهی خود نسبت به ماهیت تهدید چینی‌ها داشته باشد.»

گزارش جاری معتقد است: «این بدان معناست که اگر یک کشور تصمیم بگیرد که چین را به‌عنوان یک تهدید تلقی کند، باید چنین تصمیمی را با درنظرداشتن ارزش روابط اقتصادی خویش با پکن متوازن کند.»

این موضوع توسط یک فرمانده عالی ایتالیایی به نام پائولو روگیرو مطرح ‌شده است. او معتقد است: ناتو باید شرایط بسیاری از اعضای خود را نیز در نظر بگیرد. همه اعضا در ناتو به‌نوعی با چین رابطه دارند.

چین تبدیل به یک مسئله غامض و غیرقابل ‌چشم‌پوشی برای ناتو شده است. از یک‌سو ناتو به چین به‌عنوان یک تهدید بالقوه می‌نگرد که در حال به چالش کشیدن دنیای غرب است و از سوی دیگر بسیاری از کشورهای غربی و حتی اعضای ناتو مراودات تجاری بسیار بالایی با چین دارند.

به‌گونه‌ای که چین امروزه در حال سرمایه‌گذاری وسیعی در بخش فناوری آی تی و صنایع بسیاری از اعضای اروپایی ناتو می‌باشد و همین امر تبدیل به یک اهرم فشار برای چین در مقابل این کشورها شده است.

انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن