دیدبان
تحلیل کوتاه

مقابله ایران با ادعاهای جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مقابله ایران با ادعاهای جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پایگاه خبری تحلیلی دیدبان / مدیر کل بین‌المللی انرژی اتمی 13 اسفند 1398 ایران را متهم به فعالیت مشکوک هسته‌ای در سه نقطه اعلام‌نشده کرده و خواستار دسترسی به آن‌ها شد. برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند دو مورد آن، یکی در نزدیکی مرز افغانستان در دشت لوت و دیگری در تورقوزآباد تهران است و سابقه فعالیت هسته‌ای در این مکان‌ها به اوایل دهه 1380 بازمی‌گردد.

 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی احتمال اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد و سخنگوی وزارت خارجه چین نیز خواستار بی‌طرفی آژانس در قبال ایران شد. ولی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم‌راستا با پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، خواستار دسترسی آژانس به این مناطق شد. حال آن‌که سازمان انرژی اتمی کشورمان طی یادداشت رسمی با استناد به بند C ماده 4 پروتکل الحاقی، دلایل مطرح‌شده از سوی آژانس را غیرمستند عنوان و این درخواست را رد کرد.

با وجود گذشت یک سال از ادعای نتانیاهو درباره تورقوزآباد، اینکه اکنون آژانس پس از گام پنجم کاهش تعهدات، آن ادعا را تکرار کرده، نشان‌گر رویکرد سیاسی آژانس با هدف فشار بر ایران جهت عقب‌نشینی از راهبرد مقاومت فعال است. بدین ترتیب که موقعیت برتر ایران در مواضع دیپلماتیک و افکار عمومی را با اتهام پنهان‌کاری و دروغ‌گویی، خدشه‌دار کنند. تاکتیک مقابله‌ای ایران می‌تواند شامل سه اقدام باشد:

تأکید بر عدم تعهد رژیم صهیونیستی به ان‌پی‌تی و پنهان‌کاری در قبال تسلیحات هسته‌ای‌اش، با این هدف که صلاحیت تعیین تکلیف برای برنامه هسته‌ای ایران را نخواهد داشت و ایران هرگز به استناداتی که بر مبنای جعلیات این رژیم بنا شده باشد، وقعی نخواهد گذاشت.

اعلام اینکه پذیرش پروتکل الحاقی ذیل تعهدات برجامی معنا می‌یابد و با تداوم بدعهدی آمریکا و دولت‌های اروپایی، تحدید نظارت‌های متعهدشده در پروتکل الحاقی به عنوان واکنش ایران محتمل است. بنابراین نظارت‌های حقوقی آژانس متمایز از موازنه نیروها و استراتژی سیاسی قدرت‌های غربی محسوب نمی‌شود.

تسریع در عملیاتی‌شدن گام پنجم و افزایش سطح و حجم اورانیوم غنی‌شده در مقابل چشم ناظران آژانس در مراکز رسمی، به هدف ارسال این پیام که ایران اگر بخواهد فعالیت غنی‌سازی فراتر از برجام و پروتکل الحاقی داشته باشد و حتی به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک شود، این کار را علناً و اعلام‌شده انجام خواهد داد و نیازی به پنهان‌کاری نمی‌بیند.

این اقدام‌ها می‌تواند بدیل مناسبی برای ادعاهای جعلی آژانس بوده و نشان دهد ایران از موضع اقتدار با این موارد برخورد می‌کند.

انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن