دیدبان

خشم اروپا از تصمیم کرونایی عجیب ترامپ علیه قاره سبز

خشم اروپا از تصمیم کرونایی عجیب ترامپ علیه قاره سبز

پایگاه خبری تحلیلی دیدبان / ممنوعیت یک‌ماهه سفر اروپاییان به آمریکا که از طرف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تصویب شده است خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین سخنرانی خود در مورد شیوع ویروس جدید کرونا اعلام کرد که از بامداد جمعه (23 اسفند ماه) سفر شهروندان 26 کشور اروپایی به آمریکا برای مدت 30 روز ممنوع خواهد بود.

"اورزولا فون‌درلاین"، رئیس کمیسیون اروپایی و "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی این تصمیم ترامپ را به‌عنوان اقدامی یکجانبه و بدون مشورت و هماهنگی با اروپا رد کردند و هشدار دادند که اپیدمی کرونا یک بحران جهانی است و محدود به یک قاره نمی‌شود.

 دو مقام ارشد اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه تأکید کردند که مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا بیشتر به همکاری جمعی نیاز دارد تا تصمیم‌های یک‌جانبه، و کشورهای اروپایی قاطعانه در جهت محدود کردن دامنه شیوع بیماری کووید‌ــ19 اقدام می‌کنند.

ممنوعیت 30روزه ورود به آمریکا شامل 26 کشور اروپایی منطقه پیمان شنگن می‌شود، از این‌ها 22 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و چهار کشور دیگر عبارتند از: نروژ، ایسلند، سوئیس و لیختن‌اشتاین. بریتانیا از کشورهایی است که ممنوعیت یک‌ماهه سفر به آمریکا شامل آنها نمی‌شود.

اعضای پیمان شنگن شامل تمام کشورهای اتحادیه اروپا به‌جز رومانی، بلغارستان، کرواسی و ایرلند، و چهار کشور دیگری است که مشمول ممنوعیت سفر به ایالات متحده شده‌اند.

 

ممنوعیت ورود به ایالات متحده برای تمام کسانی است که در 14 روز قبل از سفر در یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن حضور داشته‌اند و شامل شهروندان آمریکایی نمی‌شود.

فون‌درلاین و میشل اتهامات رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا اقدامات کافی برای مبارزه با ویروس کرونا انجام نداده رد کردند و تأکید کردند که ویروس کرونا یک بحران جهانی است و محدود به یک قاره نمی‌شود و در این شرایط به‌جای اقدامات یکجانبه به همکاری نیاز است. این دو مقام اروپایی همچنین تأکید کردند که اتحادیه اروپا قاطعانه رفتار می‌کند تا شیوع این ویروس را کاهش دهد.

کمیسیون اتحادیه اروپا همچنین در این باره اظهار نظری نکرد که آیا اتحادیه اروپا هم محدودیت‌های مسافرتی از آمریکا را در دستور کار قرار می‌دهد. "اریک مامر"، سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفته است که سیاست خوب به تأمل و مشورت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: "ما عواقب این سیاست آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم و مراحل بعدی را بررسی می‌کنیم."

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی هم درباره عواقب اقتصادی ممنوعیت سفر آمریکا برای اروپاییان هشدار داده و در پیامی توئیتری اعلام کرده است که باید از اختلال اقتصادی جلوگیری شود.

"پیتر بییر"، هماهنگ‌کننده مناسبات دو سوی آتلانتیک در دولت فدرال آلمان هم انتقاد شدیدی به تصمیم کرونایی ترامپ علیه اروپا وارد و این انتقاد را به رئیس جمهور آمریکا وارد کرده که از ویروس کرونا سوء استفاده سیاسی می‌کند. وی ممنوعیت ورود اروپاییان به آمریکا را تصمیمی افراطی از طرف ترامپ دانست.

این مقام آلمانی همچنین این را منطقی ندانست که چرا انگلیس از ممنوعیت سفر به آمریکا معاف شده است در حالی که از نظر جغرافیایی به اروپا تعلق دارد. وی این فرضیه ترامپ را که اروپا به این دلیل که پروازها از چین را به‌موقع متوقف نکرده در شیوع ویروس کرونا مقصر است اطلاعات نادرستی از طرف ترامپ برای منحرف کردن  اذهان از نقاط ضعف سیستم بهداشت و سلامت آمریکا دانست.

وی تأکید کرد که در آمریکا احتمالاً موارد ابتلا به ویروس کرونا بسیار بالا است چرا که مردم این کشور به‌ندرت در معرض تست کرونا قرار می‌گیرند.

"آنجلیکا نیبلر"، رئیس گروه پارلمانی حزب سوسیال مسیحی در پارلمان اروپا هم در انتقاد از این تصمیم ترامپ گفته است که دوستی دو سوی آتلانتیک نیازمند اقداماتی هماهنگ است.

نه‌تنها اتحادیه اروپا بلکه سیاستمداران احزاب مختلف آلمانی هم از این تصمیم ترامپ غافلگیر شده‌اند. آن‌ها این تصمیم ترامپ را غیر قابل درک دانسته و خشم خود را از آن نشان داده‌اند.

"یورگن هاردت"، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان در این باره به روزنامه "دی‌ولت" گفته است: من بر این عقیده‌ام که ممنوعیت سفر برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در آمریکا مناسب نیست. در هر صورت در آمریکا موارد قابل توجهی از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد.

وی همچنین دلیل استثنا قائل شدن انگلیس از این تصمیم ترامپ را قابل درک ندانست.

هاردت در این باره ابراز نگرانی کرد که ترامپ بخواهد با این تصمیم خود بین مردمش یک احساس فریبنده امنیت را ایجاد کند. به‌گفته وی سران کشورها باید در تصمیم‌گیری‌های خود ترس و انتظارات دروغینی را که می‌تواند ایجاد شود در نظر بگیرند.

"یورگن تریتن"، از سیاستمداران بلندپایه حزب سبز آلمان هم این انتقاد را به ترامپ وارد کرده است که اوضاع را درست متوجه نشده و ضرورت همبستگی بین‌المللی را نادیده گرفته است.

وی تأکید کرد که ترامپ از این شرایط استفاده می‌کند تا از آن برای سیاست خود علیه اروپا سوء استفاده کند. به‌گفته این سیاستمدار آلمانی برای ترامپ حتی در سایه این بحران کرونا همچنان این جمله قدیمی مطرح است که اروپا از چین بدتر است.

وی تأکید کرد که ترامپ به‌جای همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با کرونا از این بیماری برای ادامه جنگ اقتصادی خود علیه اروپا استفاده می‌کند.

"الکساندر گراف لامبسدورف"، از سیاستمداران بلندپایه حزب لیبرال دموکرات آلمان هم استثناء قائل شدن برای انگلیس در تصمیم ترامپ علیه مسافران اروپایی را نشانگر این دانست که برای ترامپ یک مسئله سیاسی و نه مسئله‌ای مربوط به سلامت مطرح است.

"نیلز اشمیدت"، سخنگوی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان هم در این باره گفته است که اکنون نیاز به هماهنگی تنگاتنگ و همکاری نزدیک برای اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه بین کشورهای جهان وجود دارد. واقعیت این است که بیماری کرونا هیچ مرزی نمی‌شناسد و مدتهاست که وارد ایالات متحده هم شده است.

"کلاوس ارنست"، سخنگوی سیاست اقتصادی چپ‌ها هم درباره عواقب اقتصادی اظهارات مبهم ترامپ درباره بیماری کرونا هشدار داده گفت: نحوه برخورد رئیس جمهور آمریکا با بیماری کرونا نشان می‌دهد که این خطر نه‌تنها از طرف ویروس کرونا بلکه از سوی عملکرد بد و عجیب مقامات کشورها ناشی می‌شود.

انتهای پیام/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن