دیدبان
به بهانه پنجمین سالروز صدور فتوای جهاد کفایی؛

بررسی نقش سرنوشت‌ساز مرجعیت عراق در تحقق پیروزی بر تروریسم

بررسی نقش سرنوشت‌ساز مرجعیت عراق در تحقق پیروزی بر تروریسم

دیدبان؛ فرا رسیدن پنجمین سالروز صدور فتوای تاریخی «جهاد کفایی» توسط آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق، یادآور نقطه عطف تحقق دستاوردها و پیروزی‌های تاریخی و ارزشمندی است که در سایه صدور چنین فتوایی محقق شدند.

در همین ارتباط، دفتر آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی عراق به مناسبت پنجمین سال صدور فتوای تشکیل حشد شعبی و جهاد کفایی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است: «اگر عراقی‌ها با هم متحد نمی‌شدند و صفوف خود را یکپارچه نمی‌کردند و گروه‌های سیاسی هم اختلافات خود را کنار نمی‌گذاشتند و نیز اگر همکاری کشورهای دوست و برادر نبود، پیروزی بر داعش محقق نمی‌شد».

«احمد الصافی» نماینده آیت الله سیستانی بیانیه دفتر مرجع عالی دینی را در خلال خطبه‌های نماز جمعه دیروز در کربلای معلی قرائت کرد که در این پیام آمده است: در روز سیزدهم ژوئن ۲۰۱۴ یعنی پنج سال پیش، از این مکان مقدس، ندای مرجعیت عالی دینی و فتوای مشهور ایشان مبنی بر وجود دفاع کفایی صادر شد و خواستار آن شد که عراقی‌هایی که قادر به حمل سلاح هستند به نیروهای امنیتی برای دفاع از عراق و ملت و مقدساتش در برابر هجمه تروریست‌های داعشی بپیوندند، داعشی‌هایی که بخش‌های وسیعی از استان‌ها را اشغال کردند و بغداد پایتخت و برخی استان‌های دیگر را هم تهدید کردند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردان شجاع و قهرمان عراق اعم از پیر و جوان و از طیف‌های مختلف پس از این دعوت (فتوا) با شور حماسی و عزم غیر قابل توصیف به میادین نبرد شتافتند و وارد دهها نبرد سخت به مدت بیش از سه سال با عزم و اراده راسخ شدند که طی آن دهها هزار شهید و دهها هزار مجروح و مصدوم برای نجات وطن عزیز و در راستای فداکاری برای عتبات مقدسه تقدیم کردند تا اینکه خداوند بر آنها منت نهاد و پیروزی را نصیب آنها کرد و سرزمین را از چنگال تروریسم نجات داد».

واقعیت آن است که فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی در برهه‌ای حساس از تاریخ عراق موجب شد تا این کشور بار دیگر روی صلح و ثبات را به خود ببیند. در سایه این فتوای تاریخی بود که ده‌ها هزار نفر از جوانان عراقی برای دفاع از خاک خود در برابر پدیده تروریسم، به صورت داوطلبانه عازم میادین نبرد شدند و بزرگترین پیروزی‌ها را به نیابت از دیگر کشورها در این عرصه محقق ساختند.

به دنبال صدور این فتوای تاریخی بود که گروهی تحت عنوان «حشد شعبی» متشکل از داوطلبان مردمی مبارزه با تروریسم تشکیل شد و در پی آن ضربات سخت و هولناکی بر پیکره تکفیری‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها وارد شد. تشکیل این گروه در واقع، تمامی توطئه‌ها برای نابودی عراق و تسلط بر جای جایِ آن را خنثی کرد. امروز نیز حشد شعبی به عنوان یکی از گروه‌های ضامن صلح، امنیت و ثبات عراق جزئی از ساختار رسمی نیروهای مسلح این کشور شناخته می‌شود و این، تنها یکی از دستاوردهای ماندگار فتوای مرجعیت دینی عراق محسوب می‌شود.

زمانی که تکفیریهای داعش با حمایت‌های منطقه و بین المللی به دنبال تسخیر تمامی مناطق استراتژیک عراق بودند و از قضاء شهر موصل را نیز تحت اشغال خود درآورده بودند، صدور فتوای تاریخی جهاد کفایی در ژوئن سال ۲۰۱۴ توسط مرجعیت دینی عراق در واقع خط پایانی بر پیشروی‌های تکفیری‌ها بود و روند تسلط آنها بر مناطق مختلف عراق را به یکباره متوقف ساخت. این فتوای تاریخی علاوه بر تحقق دستاوردهای میدانی و ملموس، فشار روانی فراوانی را نیز به تکفیری‌ها تحمیل کرد به گونه‌ای که آنها دیگر نتوانستند همچون روزهای اولیه یورش وحشیانه به عراق، به کار خود ادامه دهند.

درهمین ارتباط، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در سخنانی تأکید می‌کند: «فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی سرآغاز واکنش قاطعانه در مبارزه با گروه تروریستی داعش بود و میلیون‌ها عراقی که به فتوای مرجعیت لبیک گفتند سدی مستحکم برای حفاظت از عراق تشکیل دادند».

عبدالمهدی اظهار داشت: «این فتوا که تاریخ با حروفی از جنس طلا آن را جاودانه خواهد کرد نقطه عطفی مهم در مقابله با حمله گسترده گروه تروریستی داعش و اشغال سه استان عزیز و مساحت‌های گسترده‌ای از خاک عراق توسط این گروه تروریستی بود. این فتوا در حالی صادر شد که داعش در شرف نزدیک شدن به بغداد و تهدید علیه شهرهای مقدس بود».

از سوی دیگر، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی در خصوص این مسأله می‌گوید: «از حرم مطهر حسینی (ع) ندای حق به صدا درآمد تا کشور را از نقشه‌ای شوم که تروریسم داعشی در پی اجرای آن در عراق و کشاندنش به سرتاسر منطقه و سپس جهان بود نجات داد و به جهان این حقیقت بزرگ را فهماند که این فتوا نقشه‌ای ویرانگر را نقش بر آب کرد و ورق را برگرداند و ابتکار عمل را به دست عراقی‌ها داد و آنان را به تحقق پیروزی‌های پی در پی و آزادسازی مناطق به یغمارفته در چنگ تروریسم کور واداشت».

در همین حال، «هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر» عراق نیز نقش فتوای تاریخی جهاد کفایی آیت الله سیستانی در غلبه بر تروریسمِ داعشی را مهم می‌داند و می‌گوید: «اگر فتوای تاریخی آیت الله سیستانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق نبود، این کشور بدون شک به دنبال هجمه تکفیری‌ها سقوط می کرد».

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که فتوای تاریخی «جهاد کفایی» در رو ژوئن ۲۰۱۴ ضربات جبران ناپذیری را به تکفیری‌های داعش تحمیل کرد. این فتوا همچنین نقش مهم و سرنوشت سازی در متحد ساختن صفوف مختلف عراقی‌ها داشت و از شیعیان و اهل تسنن تا مسیحیان و ایزدی‌ها را دوشادوش یکدیگر در نبرد با تکفیری‌ها قرار داد. امروز تمامی اقشار عراق از شیعه و سنی تا مسیحیان و ایزدی‌ها جملگی بر این باورند که اگر فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی نبود، امروز داعشی ها همچنان به در عراق جولان می‌دادند و تهدیدی برای تمامی کشورهای منطقه محسوب می‌شدند.

اکنون که پنجمین سالروز صدور جهاد کفایی مرجعیت دینی عراق فرا رسیده، بیش از پیش اهمیت این فتوای تاریخی آشکار شده است. این مسأله نشان می‌دهد که مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق پشتوانه بزرگی برای حفظ صلح، ثبات و امنیت این کشور محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که در بزنگاه‌های حساس و سرنوشت ساز، عراق را در برابر تهدیدات به سمت پیروزی هدایت می‌کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان