دیدبان

ترامپ: ایرانی‌ها دیگر مرگ بر آمریکا نمی‌گویند

ترامپ: ایرانی‌ها دیگر مرگ بر آمریکا نمی‌گویند

دیدبان؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در سخنانی در جمع هوادارانش در ایالت «آیووا» مدعی شد ایرانی‌ها دیگر شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهند. 

او بار دیگر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» را «توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران» خواند و یادآوری کرد که آمریکا را از این توافق خارج کرده است. او بار دیگر مدعی شد دولت قبلی آمریکا در چارچوب این توافق ۱.۸ میلیارد دلار به ایران پول نقد تحویل داده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من آمریکا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج کردم و این کار چه تفاوتی [در رفتار ایران] ایجاد کرده است. دولت قبل ۱۵۰ میلیارد دلار پول و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران داد.»

وی اضافه کرد: «فکرش را بکنید: ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد که با هواپیما انتقال داده شد. مقادیر هنگفت پول. هیچ‌کس هنوز ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد را ندیده.»

پیش از این، کارشناسان این نکته را گوشزد کرده‌اند مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار (که ترامپ معمولاً به اشتباه آن را ۱.۸ میلیار دلار ذکر می‌کند) در واقع پولی نیست که آمریکا به ایران به عنوان پیش‌کش داده باشد، بلکه پول خود ایران است که آمریکا از پرداخت آن امتناع کرده بود.

دولت آمریکا دی‌ماه سال ۱۳۹۴ اعلام کرد با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی موافقت کرده است.

ماجرای ۱.۷ میلیارد دلار 

ایران و آمریکا سال ۱۳۵۷، در بحبوحه تحولات انقلاب اسلامی توافق کرده بودند تمامی پرداخت‌های مربوط به قراردادهای تسلیحاتی فیمابین را متوقف و بسیاری از خریدهای باقی‌مانده را لغو کنند.

در این توافق همچنین مقر شده بود وجه هزینه‌نشده مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک حساب بانکی که سود به آن تعلق می‌گیرد قرار داده شود.  

دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در همان سال پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) تمامی دارایی‌های ایران در آمریکا را مسدود کرد.

ایران در سال ۱۹۸۲ شکایتی را علیه آمریکا در ارتباط با وجه امانی مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک دادگاه بین‌المللی مطرح کرد تا مناقشات مالی و بازرگانی سردرگم میان دو طرف در ارتباط با قراردادهای خرید سلاح حل و فصل شود. 

بخشی از بدهی‌های دولت آمریکا به ایران بابت لغو یک قرارداد تسلیحاتی ایران از آمریکا در دهه ۱۹۷۰ بود که مبلغ اصلی آن چهارصد میلیون دلار بود. دولت آمریکا پس از حدود ۳۷ سال از گذشت این پرونده مالی سال ۲۰۱۶ موافقت کرده بود که اصل این پول به همراه سود بانکی آن را که جمعا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود به ایران پرداخت کند.

اخیراً جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در فصل هجدهم کتاب خود که به موضوع ایران و مذاکرات با این کشور اختصاص دارد درباره پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران توضیح داده و تصریح کرده در صورتی که این مبلغ پرداخت به ایران پرداخت نمی‌شد ممکن بود واشنگتن به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم شود.

ادعای ترامپ درباره شعار مرگ بر آمریکا 

ترامپ در سخنانش بامداد چهارشنبه درباره خروج از برجام گفت: «ما این توافق را خاتمه دادیم. آنها (ایرانی‌ها) وقتی داشتند این توافق را امضا می‌کردند فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دادند. یادتان می‌آید؟ [می‌گفتند] مرگ بر آمریکا!»

وی در ادامه سخنان خود  تصریح کرد: «شما چطور توافق امضا می‌کنید وقتی فریاد می‌زنند مرگ بر آمریکا؟ الان دیگر اینطور صحبت نمی‌کنند. دیگر اینطوری صحبت نمی‌کنند. بهتر است اینطوری صحبت نکنند.»

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند. 

تصمیم ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی به مخالفت با آن برخاسته‌ است. 

دولت آمریکا ادعا می‌کند هدف از تحریم‌ها اعمال فشار بر حکومت ایران است، اما ترامپ ساعاتی قبل‌تر، هنگام سوار شدن به هواپیما برای عزیمت به ایالت آیووا اعتراف کرد که هدف اصلی تحریم‌ها نشانه گرفتن معیشت مردم ایران است. 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان