دیدبان

دیدار، گفتگو و نشست خبری ماس و ظریف

دیدار، گفتگو و نشست خبری ماس و ظریف

دیدبان؛ «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در صدر هیئتی دیپلماتیک، صبح امروز (دوشنبه) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزرای خارجه ایران و آلمان پس از گفتگو با یکدیگر در نشست خبری حاضر و پاسخگوی سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی شدند.

ظریف: ایران موظف است علاوه بر تعهدات بین المللی به حقوق مردمش هم پایبند باشد/ ماس: نمی‌توانیم در خصوص برجام معجزه کنیم

در این نشست ظریف تصریح کرد: گفتگوهای جدی و نسبتا صریح داشتیم، ما آلمان و اتحادیه اروپا هدف مشترک حفظ برجام و  جلوگیری از تنش در منطقه و برخورداری مردم ایران از آن را داریم.

وی تاکید کرد: ایالات متحده علیه ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده که این امر برای ایران و منطقه بسیار خطرناک است، اقدامات ایالات متحده پس از خروج از برجام هدف گرفتن مردم ایران است که قرار بود بیشترین بهره را از برجام ببرند.ایران ثابت کرده به تعهدات خود پایبند است و گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را  ثابت می‌کند.اما ایران موظف است همان قدر که به تعهدات بین المللی پایبند است به حقوق مردمش هم پایبند باشد،از آن جمله حقوقی است که در بند ۳۶ برجام هم به آن اشاره شده و اقدامات ما هم طبق آن است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همچنین این آمادگی را داریم که این اقدامات را ادامه یا متوقف کنیم یا اینکه به حالت قبل از برجام بازگردیم، که موارد مذکور را  براساس اقدام طرف‌های برجامی خود انجام می‌دهیم.

ظریف در ادامه افزود:  امروز درمورد مسائل منطقه و بین المللی گفت گو کردیم و دیدگاه های خود را با صراحت اعلام کردیم، امیدواریم تلاش های دوستان ما در آلمان و سایر شرکای برجامی ما به نتیجه برسد حتما در این راستا با آنها همکاری خواهیم کرد.

ظریف: ایران موظف است علاوه بر تعهدات بین المللی به حقوق مردمش هم پایبند باشد/ ماس: نمی‌توانیم در خصوص برجام معجزه کنیم

هایوکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در این نشست گفت: ادامه این گفت و گو ها در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد، شرایط حساسی داریم و فکر نمی کنم افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی به نفع کسی باشد و باید از آن جلوگیری کنیم. با تماسی که با تمام  طرفین  خود در سفرهای چند روز  پیش خود داشتم به این نتیجه رسیدم که  هیچ کس خواهان درگیری نیست و من این پیام را به ایران آوردم.
وی در ادامه در خصوص برجام افزود: صحبت های صریحی در مورد برجام داشتیم، از برجام حمایت می‌کنیم ولی نمی توانیم معجزه کنیم ولی تلاش به پابرجایی آن داریم و برای اجرای اینستکس تلاش می‌کنیم. همچنین درمورد موضوعات منطقه ای از جمله  سوریه و یمن صحبت کردیم از تلاش های سازمان ملل در این راستا باید حمایت شود، ایران نفوذ زیادی در منطقه دارد و باید برای پیدا کردن راه حل سیاسی تلاش شود.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رژیم صهیونیستی گفت: مشکل خاورمیانه جنایات رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و حمایت از آن است، مشکل آن است که برخلاف قوانین بین الملل اشغال قدس و بلندی های جولان به رسمیت شناخته شده است.مشکل منطقه ما این است که ایالات متحده تلاش کرده از طریق معامله قرن حقوق ملت فلسطین را زیر پا بگذارد، باید از رژیمی که داری سلاح هسته‌ای است سوال کنید، مقام اسرائیلی کنار محل ساخت سلاح هسته ای اعلام می کند ایران را باید نابود کرد.البته هیچ کس نمی تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی ببیند، ما اغاز گر هیج جنگی نبوده ایم و نیستیم ولی اگر کسی بخواهد جنگی را شروع کند پایان بخش آن نخواهد بود.

وی افزود: جامعه ما اصول اخلاقی دارد که مردم ما براساس آن به حیات خود ادامه می دهند مقرارت قانونی ما بر رفتار افراد در امکان عمومی استوار است و رعایت قانون و اخلاق عمومی الزامی است.

وزیر امور خارجه آلمان در این باره تصریح کرد: دوستی آلمان و اسرائیل جز قوانین حکومتی ما بوده و درسی است که تاریخ به ما داده بنابراین قابل تغییر نیست و اینکه در تهران هستم هم این اصل را تغییر نمی دهد.

ماس در خصوص برجام نیز گفت: ایران خواهان دریافت حقوق خود درچارچوب برجام است و اینکه بتواند از منافع آن استفاده کند. اما  خروج امریکا از برجام امکان بهرمندی اقتصادی ایران را  در خلال برجام نداد ما در اتحادیه اروپا، حقوق ایران را برای استفاده از منافع برجام به رسمیت شناخته ایم و تلاش می کنیم در قالب برجام آن را محقق کنیم.

ظریف در ادامه بیان داشت: من توجه دوستان ایرانی را به بند های ۲ و ۳ ضمیم برجام جلب کردم، و بیانیه های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و توافقات پیرامونی آن را ارائه کردم، در مورد بحث هایی که امریکا و اروپا مطرح می کنند مهم این است که این توافق حاصل دوسال مذاکره فشرده و ۱۲ سال رایزنی دیپلماتیک بوده است.اما این سوال مطرح می شود که  آیا آمریکا این توافق را اجرا کرده که خواستار مذاکره دیگری است .

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: نکته دوم این است که چه کسی باعث بی ثباتی در منطقه لست؟آیا ما به صدام حسین  اسلحه دادیم، از القاعده حمایت کرده، نخست وزیر لبنان را اسیر کرده و یمن را بمب باران می‌کنیم.ایا ما از النصره و داعش حمایت می کنیم یا اینکه سلاح هایی ِآمریکایی در اختیار انهاست و امریکا از انها حمایت می کند؟ایا ما جولان و مناطق اشغالی را به دیگران بخشیده ایم و در لیبی و سودان شر به پا می کنیم؟ بنابراین اگر قرار است درمورد رفتار تشنج آمیز در منطقه صحبت شود دیگران باید پاسخ بدهند.تفاوت ما با دیگران این است که هفت هزار سال است در این منطقه هستیم اما دیگران از کجا آمدند؟

ماس وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت: در سفرهای چند روز گذشته دیدم درکنار تاثیرگذاری های خارجی، کشورهای منطقه هم باید با هم گفت و گو کنند تاثیر گذاری فقط از خارج نبوده و کشورهای منطقه هم باید رایزنی کنند در جلسه امروز راهکارهایی ارائه شد که اجرایی خواهند شد.در این میان اتحادیه اروپا سعی می کند پس از خروج آمریکا تعهدات را اجرا کند البته این قانون را  که اگر یک طرف به تعهداتش عمل نکرد طرف دیگر هم عمل نخواهد کرد را نمی پذیریم.

ظریف همچنین در خصوص جنگ اقتصادی آمریکا گفت: اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی آمریکا با ما است و خود ترامپ هم این جنگ اقتصادی را اعلام کرده است.تنها راه توقف تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است،نمی شود توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی در جریان باشد و کسانی که آن را به راه انداختند در مان باشند.آلمان و اتحادیه می توانند در توقف آن نقش مهمی داشته باشند و از آن حمایت می کنیم.

ظریف: ایران موظف است علاوه بر تعهدات بین المللی به حقوق مردمش هم پایبند باشد/ ماس: نمی‌توانیم در خصوص برجام معجزه کنیم

ماس در خصوص جنگ های منطقه خاورمیانه گفت: هم اکنون  در سوریه و یمن جنگ است ایران در این جنگ نیست و ما تلاش می کنیم همینطور باقی بماند و همه کشورهای منطقه و خارج آن باید برای خاموش شدن آتش این جنگ ها تلاش کنند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان