دیدبان

نخست‌وزیر سابق قطر: ایران هیچ آزاری به ما نرسانده است

نخست‌وزیر سابق قطر: ایران هیچ آزاری به ما نرسانده است

دیدبان؛ حمد بن جاسم در گفتگو با روزنامه تلگراف انگلیس گفت: ”۱۵ نفر از ۱۹ تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر را انجام دادند سعودی و دو تن از آن‌ها اماراتی بودند، یک نفر مصری و دیگری لبنانی بود. پس آیا باید بگویم این ۱۵ نفر مورد حمایت دولت‌های عربستان، امارات و مصر بوده‌اند؟ هرچند سفارت ریاض در واشنگتن به حساب این افراد حواله بانکی فرستاد“.

وی در ادامه خاطرنشان کرد بیشتر تروریست‌های داعشی سعودی هستند. بن جاسم درباره بحران خلیج فارس و تحریم قطر از سوی عربستان، امارات، مصر و بحرین که بیش از دو سال به طول انجامیده است نیز گفت: ”این زخم عمیق به ضرر هر دو طرف است. برخی خانواده‌ها بین دو کشور عربستان و قطر تقسیم شده اند و نمی‌توانند همدیگر را ببینند. آن‌ها گمان کردند با این کار می‌توانند قطر را به زانو درآورند ولی ما ثابت کردیم که اشتباه می‌کنند. ملت قطر ثابت کرده است به لطف دولت و امیر خود می‌تواند از تحریم و محاصره اقتصادی و سیاسی عبور کند“.

گفتنی است پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع و با ادعای حمایت دوحه از تروریسم، این کشور را تحریم کردند. دوحه این ادعا‌ها را رد و چهار کشور عربی را به تلاش برای تحمیل دیدگاه‌های خود به مسئولان قطر متهم می‌کند.

حمد بن جاسم گفت عربستان و امارات در پشت حمله خود علیه قطر با ادعای تروریسم پنهان شده اند و در واقع به دنبال اهدافی دیگرند. وی افزود: ”آن‌ها ما را به دروغ به حمایت از تروریسم و مسائلی از این دست متهم می‌کنند در حالی که هیچ سازمان بین المللی این ادعا‌ها را رسما تایید نمی‌کند. آمریکا یا هیچ سازمان اروپایی و غیراروپایی هم ما را به چنین چیزی متهم نکرده است و فقط عربستان و امارات این ادعا را دارند. آن‌ها این کار را می‌کنند“.

وی افزود: کشور‌های تحریم کننده برای مشروعیت بخشی به اتهاماتی که علیه دوحه مطرح می‌کنند هنوز این اتهامات را ثابت نکرده اند؛ چنان که بعد از گذشت دو سال از آغاز فرآیند تحریم هنوز دقیقا نمی‌دانیم اتهام ما چیست.

این مقام سابق قطری درباره ایران نیز گفت: ”در حالی ایران را دشمن معرفی می‌کنیم که تنها گذرگاه زمینی، هوایی و دریایی ما (قطر) به جهان خارج، ایران است و مرزهایمان با کشور‌های عربی بسته شده است. آیا باید با قطع ارتباط با ایران خودکشی کنیم فقط به این دلیل که سعودی‌ها می‌گویند نباید رابطه داشته باشیم؟ علاوه بر این، ایران هیچ آزاری به قطر نرسانده است“.

بن جاسم در نصیحت به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هم گفت: ”او فرصت بزرگی برای تغییر عربستان سعودی به سوی بهتر شدن دارد، اما این اتفاق تا زمانی که در جنوب جزیره العرب آشتی نباشد رخ نمی‌دهد. باید جنگ غیرضروری با یمن پایان یابد“.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان