دیدبان

گاف «نجومی» ترامپ؟

گاف «نجومی» ترامپ؟

دیدبان؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه شب پیام عجیبی در توئیتر منتشر کرد که عده‌ای آن را به عنوان یک گاف در زمینه علم نجوم تفسیر کردند. او در توئیتر نوشت: «با این همه پولی که هزینه می‌کنیم ناسا نباید درباره رفتن به ماه صحبت کند، ما این کار را ۵۰ سال پیش انجام داده‌ایم. آنها باید تمرکزشان را روی کارهای بزرگتری قرار دهند که ما انجام می‌دهیم، از جمله مریخ (که ماه هم بخشی از آن است) مسائل دفاعی و علوم.»

واکنش تمسخرآمیز کاربران

عده‌ای از کاربران پای این پست ترامپ او را به باد سخره گرفته‌ و نوشته‌اند که او ماه را بخشی از مریخ می‌داند.

«نیک جک پاپاس»، نویسنده طنزپرداز آمریکایی نوشت: «عالی! ترامپ اول آمریکا را به باد داد حالا هم ماه را به مریخ داد.»

یک کاربر دیگر به نام Wonkwtte هم با انتشار تصویری از منظومه شمسی به ترامپ یادآور شده که ماه، جزء مریخ نیست. 

کاربری دیگر به نام «جان کوتس» نوشته است: «ماه در آسمان است. اسمش ماه است. جزئی از مریخ نیست.» کاربر دیگری نوشته است: «وضعیت زوال عقلش بدتر شده.»

کاربر دیگر با انتشار تصویر متحرکی از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است: «صبر کنید، ماه جزء مریخ است؟ روزی که این را درس دادند من سر کلاس علوم غایب بودم؟»

یک نفر دیگر نوشته است: «مریخ به ماه ملحق شد. احتمالاً باید برای پس گرفتنش مبارزه کنیم.» و یک نفر دیگر در پاسخ به او نوشته است: «خوب است، چون نیروی فضایی هم داریم.» (اشاره به تشکیل نیروی فضایی آمریکا.

یکی از کاربران نوشته «سالاد کلمات جالبی بود، قربان!» و دیگر نوشته: «تن یوهانس کپلر (ستاره‌شناس آلمانی) در گور لرزید!»

توئیت ترامپ از زاویه‌ای دیگر

با وجود این، عده‌ای دیگر از منظر دیگری به این قضیه نگاه کرده‌اند. کسانی که به نوع گفتار و نوشتار ترامپ آشنا هستند می‌دانند که او به جهت آنکه فاقد ذهنی منسجم و منظم است معمولاً برای بیان افکارش به صورت رشته‌ای از ایده‌های دارای  ارتباطات معنایی قوی و منسجم تلاشی نمی‌کند، لذا اکثر مواقع، اگر ارتباط اندکی هم بین رشته افکار مطرح شده در گفتار او موجود باشد درک آن مستلزم دقت زیاد از سوی مخاطب و استفاده از دانش زمینه‌ای قبلی است.

علاوه بر این، سبک واکنش ترامپ به مسائل معمولاً سبک تأملی نیست و از روی برخی پیام‌های او در توئیتر (و یا گفته‌هایش در جلسات) می‌توان استنباط کرد که او هر ایده‌ای که به ذهنش خطور می‌کند را به صورت تکانشی و به همان صورت که به ذهنش می‌رسد، می‌نویسد (یا می‌گوید) و به همین سبب زیاد دیده شده که او از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرد. 

درباره این توئیت ترامپ هم این احتمال مطرح شده که منظور او در واقع این نبوده که ماه بخشی از مریخ است، بلکه او به سبب خصیصه‌هایی که در بالا ذکر شد منظورش را طوری نوشته که باعث برداشت‌های اشتباه شده است.

در همین راستا، یک کاربر به نام «Eugene Gu, MD» در توئیترش نوشت: «ماه بخشی از مریخ نیست. مارس خودش قمرهای مخصوص خودش را دارد. نام آنها فوبوس و  دیموس است. اما قَمَری که ترامپ به آن اشاره می‌کند آنی است که به دور زمین می‌چرخد و هیچ ارتباطی با مریخ ندارد، جز اینکه بخشی از منظومه شمسی ما است.»

وی در ادامه نوشت: «بسیار محتمل است که منظور ترامپ آن چیزی نبوده که گفته. فکر نمی‌کنم اینقدر احمق باشد که فکر کند قمر زمین بخشی از مریخ است. این واقعیت که او هنگام نوشتن و گفتار بسیار غیرمنجسم است چیزی است که باید به آن توجه کنیم؛ صحبت‌های او ممکن است خیلی راحت اشتباه تفسیر شوند و آدم را گیج کنند.»

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: «تصور کنید او هنگام انجام مذاکرات سخت با رهبران دنیا با مترجم‌ها چطور صحبت می‌کند. اگر حرف‌های ترامپ به زبان انگلیسی اینقدر غیرمنسجم و گیج‌کننده باشد، تصور کنید در جاهای دیگر چه اتفاقی می‌افتد. هراس‌آور و بسیار خطرناک است.»

با این توضیحات، این احتمال وجود دارد که منظور ترامپ این بوده باشد که دانشمندان ناسا بایستی بررسی‌هایی که روی ماه انجام می‌دهند را هم به عنوان بخشی از پروژه‌های گسترده‌ای که در ارتباط با مریخ وجود دارد، ادامه دهند. 

پایگاه خبری «ووکس» هم با این کاربر هم‌نظر است و در توضیحی مفصل‌تر در همین راستا نوشته است: «احتمالاً ترامپ به طرح ناسا برای ایجاد منابع ماندگار روی ماه و اطراف آن اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، منظور این است که هر چیزی که ما برای یک مأموریت مربوط به ماه ایجاد می‌کنیم بایستی در خدمت مأموریت‌های آینده ما برای مریخ یا فراتر از آن در منظومه شمسی باشد. این طرحی بوده که از مدت‌ها قبل مطرح بوده است: ایجاد یک ایستگاه انسانی دائمی در اطراف ماه تا بتوان از طریق آن آماده انجام سفرهای طولانی‌تر یا سخت‌تر به سمت مریخ و فراسوی آن شد.»

البته با در نظر گرفتن این واقعیت که ترامپ معمولاً اهمیتی برای مستند بودن باورهایش به حقایق علمی و واقعیت‌های میدانی قائل نیست، این احتمال که او واقعاً فکر کند ماه بخشی از مریخ است را هم نباید کاملاً منتفی دانست.

باز هم فاکس‌نیوز!

اما از همه اینها گذشته علت توئیت ترامپ چه بوده است؟ طبق معمول ظاهراً او این بار هم در حال دیدن گزارشی از شبکه مورد علاقه‌اش فاکس‌نیوز بوده و این پیام را در واکنش به سخنان کارشناس این شبکه منتشر کرده است.  

طبق توضیحات کاربری به نام «میتور گرتز» ماجرا از این قرار است که شبکه فاکس‌بیزنس در حال پخش گزارشی بوده که کارشناس برنامه در آن گفته است: «ناسا یکبار دیگر تمرکزش را روی ماه قرار داده، ولی مگر ما این مأموریت درباره ماه را چند دهه پیش انجام ندادیم؟» 

سخنان کارشناس فاکس‌نیوز ساعت ۱۲:۲۶ بعد از ظهر به وقت واشنگتن بیان شده و حدود یک ساعت بعد یعنی ساعت ۰۱:۳۸ بعد از ظهر ترامپ درباره آن توئیت کرده است. 

گرتز نوشته که بخش جنجالی توئیت ترامپ ارتباطی به گزارش فاکس‌نیوز ندارد. او هم تأیید کرده که منظور ترامپ اشاره به این دیدگاه در ناسا است که رفتن به ماه کمک خواهد کرد که بعداً به مریخ برویم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان