دیدبان

روایت استعفای پر حاشیه وزیر آموزش و پرورش

روایت استعفای پر حاشیه وزیر آموزش و پرورش

دیدبان؛ امروز و در دومین روز از تعطیلات عید فطر، خبر «استعفای وزیر آموزش و پرورش» در کانال‌های خبری منتشر شد؛ این خبر در کانال رسمی اعلام نشده بود و دور از باور به نظر می‌آمد اما کنجکاوی خبرنگاران را تحریک کرد که صحت و سقم آن را پیگیری کنند. 

با توجه به شناخت از وزیر آموزش و پرورش که عموماً دغدغه‌هایش را در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام و توئیتر منتشر می‌کرد، اولین جایی که به دنبال پاسخ سؤال استعفای وزیر آموزش و پرورش باید بررسی می‌شد، این صفحات بود.

وزیر آموزش و پرورش ساعاتی قبل از انتشار خبر استعفای خود در کانال‌های غیررسمی، مطلبی را در صفحه اینستاگرام و توئیترش منتشر کرده بود مبنی بر اینکه «در آخرین روز قبل از تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رئیس و همکاران سازمان امور اداری و استخدامی، موضوع اصلاح حقوق همکاران جوانم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بررسی کردیم و با نظر مثبت جناب انصاری امیدوارم به‌زودی نتیجه مورد نظر به‌دست آید».

این توئیت نشان از این داشت که وزیر آموزش و پرورش پیگیر مسائل و مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت است و مسلماً نباید موردی از بحث استعفا مطرح باشد.

اما این موضوع دلیل قانع کننده‌ای برای تکذیب استعفا نبود و مسلماً مسؤولان آموزش و پرورش باید در این خصوص پاسخگو می‌بودند؛ تماس‌های مکرر به مسؤولان پاسخی را در برنداشت و اگر کسی هم پاسخگو بود، عمدتاً عنوان می‌کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد.

در وهله اول، چند نفری در وزارت آموزش و پرورش موضوع استعفا را تکذیب کردند اما همان افراد ساعتی بعد، عنوان کردند که استعفا صحت دارد؛ نکته قابل توجه اینکه این افراد حاضر نبودند اسمی در اخبار از آنها برده شود و در نهایت اخبار تکذیب و تأیید استعفا به نقل از منبع آگاه انتشار یافت و نکته جالب‌تر اینکه در دولت نیز، تأیید خبر استعفا به نقل از منبع آگاه منتشر شده است.

در شرایطی که هیچ منبع موثقی خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش را تأیید نکرده بود برخی کانال‌ها افرادی را به عنوان گزینه‌های سرپرستی وزارت آموزش و پرورش معرفی کردند.

البته انتشار توئیتی از سخنگوی وزارت کشور مبنی بر اینکه «امروز ١٦ خردادماه آخرین مهلت پذیرش استعفاى مقامات براى نامزدى در انتخابات مجلس است؛ پذیرش استعفا ملاک است نَه صرفاً ارائه استعفا» و همزمان با آن انتشار اخباری از منابع آگاه در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه استعفای وزیر آموزش و پرورش به دلیل شخصی بوده است، ماجرای استعفا را به سمت جدیدی هدایت می‌کرد.

در این زمان بود که معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش را تکذیب کرد. در اطلاعیه این معاونت آمده بود: «خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش که توسط برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است، تکذیب می‌شود».

انتشار این اطلاعیه‌، به نوعی خبر اولیه استعفای وزیر را تأیید می‌کرد و از سوی دیگر حاکی از آن بود که رئیس‌جمهور هنوز این استعفا را نپذیرفته است.

اما وزارت آموزش و پرورش در این مدت آن‌قدر با مشکلات متعدد درگیر بوده است که می‌توان هر کدام از این مشکلات را بهانه استعفا عنوان کرد. از جمله این موارد عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان است؛ مسأله‌ای با گلایه‌های متعدد فرهنگیان و تجمع آنها در مقابل وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شد.

در ابتدای امسال یعنی دوم فروردین ماه و در شرایطی که فرهنگیان چشم‌انتظار پرداخت مطالبات خود بودند، علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «سال مالی 97 را در حالی به پایان رساندیم که بخشی از مطالبات سال 96 شامل مطالبات نیروهای حق‌التدریس شاغل، نیروهای خرید خدمات و حق‌الزحمه امتحانات به عنوان آیتم‌های اصلی مطالبات پرسنلی پرداخت نشده است. خوشبختانه توانستیم بخش اصلی اعتبارات این موارد را کسب کنیم و این پول به حساب وزارت آموزش و پرورش واریز شده است؛ از مبلغ 780 میلیارد تومان اعتبار، 430 میلیارد تومان وارد حساب‌های آموزش و پرورش شده است اما به دلیل تعطیلی سیستم‌های ساتنا و پایا نتوانستیم آن را به استان‌ها ابلاغ کنیم».

در همان زمان بود که پیگیری‌های خبرنگاران به این موضوع ختم شد که وزارت آموزش و پرورش دیگر پاسخگوی خبرنگاران در خصوص مطالبات فرهنگیان نیست و از طریق پرتال وزارت آموزش و پرورش و پیامک به فرهنگیان اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اینکه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در احترام به خواسته فرهنگیان قصد دارد در سال‌جاری هیچ‌گونه مصاحبه‌ای را در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات پرسنلی فرهنگیان در رسانه‌ها به انجام نرساند، اخبار تکمیلی از طریق همین سایت یا سایر مجاری رسمی وزارت آموزش و پرورش به استحضار فرهنگیان کشور خواهد رسید».

گلایه‌ها به وزارت آموزش و پرورش تنها مختص به فرهنگیان شاغل و رسمی آموزش و پرورش نیست بلکه معلمان حق‌التدریس، معلمان طرح خرید خدمات، معلمان بازنشسته و مربیان پیش‌دبستانی و سربازمعلمان نیز در صف گلایه از آموزش و پرورش قرار دارند و البته گلایه‌ها تنها محدود به مطالبات هم نیست ؛ مسائل چون رتبه‌بندی، انتصابات سیاسی و جای خالی پرورش در آموزش و پرورش از جمله گلایه‌های فرهنگیان است.

البته به نظر می‌رسد، وزارت آموزش و پرورش از اعلام اینگونه استعفا و عدم پاسخگویی مناسب به این جریان، اهداف پشت پرده‌ای دارد که باید منتظر جزئیات آن طی ساعات و روزهای آینده بود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان