دیدبان

آغاز دور جدید مذاکرات برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان

آغاز دور جدید مذاکرات برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان

دیدبان؛ شب گذشته رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان در ساختمان اصلی وزارت نیرو در تهران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

اردکانیان در این دیدار بر ضرورت توسعه روابط میان ایران و تاجیکستان تأکید کرد و گفت: روابط دو کشور دارای ارتباطی راهبردی است و توسعه، ترقی، آسایش و آرامش هر دو کشور به یکدیگر وابسته است.

وی با تأکید بر اینکه سفر وزیر امور خارجه تاجیکستان به ایران نقش مهمی در سرعت بخشیدن به همکاری‌های اقتصادی دو طرف خواهد داشت، ادامه داد: با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور و ظرفیت مناسب شرکت‌های ایرانی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دولت تاجیکستان انتظار می‌رود هرچه زودتر دستگاه‌های اجرایی ایران و تاجیکستان تمامی ظرفیت خود را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه به‌کار بگیرند.

اردکانیان با بیان اینکه ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری در بخش آب و برق با تمامی کشورهای همسایه وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر ایران با تمامی کشورهای دارای مرز زمینی، تبادل انرژی دارد و درصددیم سیستم برق ایران را از طریق کشور آذربایجان و یا ارمنستان و گرجستان به روسیه سنکرون کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاجیکستان، روسیه، افغانستان، ارمنستان و... به‌عهده وزارت نیرو است و این وزارتخانه نه‌تنها در بخش آب و برق بلکه در سایر فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی ارتباط مستقیمی با همسایگان دارد.

وزیر نیرو خطاب به وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: حدود 15 درصد ظرفیت کل نیروگاه‌های برقابی دنیا در تاجیکستان واقع شده است اگر این ظرفیت عملیاتی شود مطمئناً نقش مهمی در توسعه منطقه خواهد داشت، از این رو ایران آمادگی دارد تا راه ترانزیت انرژی را در اختیار تاجیکستان قرار بدهد و زیرساخت اصلی فعالیت‌های اقتصادی در منطقه را فراهم کند.

در این نشست سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان بر لزوم تحکیم و گسترش همکاری‌های دو کشور تأکید کرد و گفت: ما ایران را مانند کشور دوم خود می‌دانیم و هیچ‌گاه رشته روابط میان این دو کشور قطع نخواهد شد.

وی با ابراز رضایت از فعالیت‌ شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مهم بخش انرژی تاجیکستان، گفت: هم‌اکنون شرکت‌های مهم ایرانی سهم بسیار مناسبی در حوزه انرژی تاجیکستان دارند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته همکاری‌های بخش انرژی دو کشور در آینده تقویت خواهد شد.

مهرالدین ادامه داد: در چندماه آینده اجلاس سیزدهم کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در تهران برگزار خواهد شد که امیدواریم این نشست در جهت توسعه بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه بسیار اثرگذار باشد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان تأکید کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ترانزیتی و اقتصادی ما به‌علت دسترسی نداشتن به دریا است از این رو درصددیم تا از امکانات بندر چابهار برای رفع مشکلات موجود در این بخش استفاده بیشتری کنیم.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان