دیدبان

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه؛ انتخابات تکرار می‌شود

شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه؛ انتخابات تکرار می‌شود

دیدبان؛ بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی در واکنش به ناتوانی «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه ائتلافی، به انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات رأی دادند. به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، بر اساس مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی که با ۷۴ رأی مثبت در برابر ۴۵ رأی منفی تصویب شد، انتخابات جدید قرار است روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شود.

در تاریخ رژیم صهیونیستی این اولین بار است که حزب پیروز نتوانسته کابینه تشکیل دهد. در پی این رخداد، «بنی گانتز» رهبر نمایندگان احزاب معارض در جلسه پارلمان، نتانیاهو را «شکست‌خورده» توصیف کرد.

نتانیاهو پس از روشن شدن نتیجه رأی‌گیری، با بیان اینکه «تمام تلاشم را برای تشکیل کابینه انجام دادم»، وعده داد در انتخابات پیش رو نیز «کارزاری قدرتمند» ایجاد کرده و بار دیگر به پیروزی برسد.

او «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب راستگرای «اسرائیل بیتنا» را مقصر اصلی ناکامی‌اش در تشکیل کابینه معرفی کرد و گفت لیبرمن اکنون به «سیاستمداری چپگرا» تبدیل شده که «اسرائیل را به انتخابات غیرضروری دیگری کشید.» لیبرمن که از متحدان سابق نتانیاهو به شمار می‌آید، پیوستن به کابینه را به تحقق فهرستی از خواسته‌ها مشروط کرده بود، که نهایتا نتانیاهو نتوانست به آن‌ها عمل کند و روند تشکیل کابینه شکست خورد. نتانیاهو از اسرائیلی‌ها خواست دیگر به لیبرمن رأی ندهند.

تصمیم به برگزاری انتخابات مجدد در حالی اتخاذ شده که صهیونیست‌ها کمتر از دو ماه قبل انتخابات پیش از موعد برگزار کردند و نتانیاهو به عنوان رهبر حزب پیروز، مأمور تشکیل کابینه شد. مهلت قانونی تشکیل کابینه چهارشنبه شب به پایان رسید و اختلافات شدید میان احزاب راستگرا مانع از آن شد که نتانیاهو کابینه ائتلافی تازه‌ای تشکیل دهد.

پیش از این برخی منابع گزارش داده بودند که در صورتی که نتانیاهو نتواند تشکیل کابینه دهد، ممکن است موقعیت وی به عنوان رهبر حزب «لیکود» نیز به خطر بیافتد و این حزب فرد دیگری را برای نخست‌وزیری در نظر بگیرد. از «گیدعون سعر» وزیر سابق امور داخلی رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزینی نتانیاهو یاد شده است.

ابهام در وضعیت «معامله قرن»

تصمیم به برگزاری دوباره انتخابات در فلسطین اشغالی در حالی اتخاذ می‌شود که دولت آمریکا به امید ادامه حضور نتانیاهو در قدرت و استقرار کابینه جدید، قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان از طرح سازش موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند.

حالا اما رژیم صهیونیستی دستکم تا سه ماه دیگر کابینه جدیدی نخواهد داشت و این امر ممکن است رونمایی از این طرح را بار دیگر به تعویق بیاندازد. آمریکا همچنین قرار است به زودی نشستی اقتصادی با موضوع فلسطین در بحرین برگزار کند که از آن به عنوان مقدمه معامله قرن یاد شده است. تحولات این روزهای فلسطین اشغالی می‌تواند این نشست را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

دو روز پیش با آشکار شدن احتمال عدم تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی که برخی رسانه‌ها آن را «مداخله در روند انتخابات» رژیم صهیونیستی و تلاشی برای نجات نتانیاهو توصیف کرده‌اند، گفت امیدوار است که کابینه جدید تشکیل شود تا «ائتلاف میان آمریکا و اسرائیل قدرتمندتر از همیشه» شود.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان