دیدبان

تغییر لحن آمریکا در قبال ایران: اصلاً به دنبال صدمه زدن یا تغییر حکومت نیستیم

تغییر لحن آمریکا در قبال ایران: اصلاً به دنبال صدمه زدن یا تغییر حکومت نیستیم

دیدبان؛ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن برخلاف لفاظی‌های اخیر خود مدعی شد که واشنگتن به دنبال صدمه زدن به ایران یا تغییر حکومت در این کشور نیست. دونالد ترامپ در این نشست خبری با بیان اینکه ایرانی‌های زیادی را می‌شناسد که شخصیت‌های بسیار بزرگی هستند، با ادبیات فریبنده‌ای شبیه به آنچه که پیشتر درمورد کره شمالی به کار برده بود، گفت: «به نظرم ایران پتانسیل اقتصادی عظیمی دارد. ما ابدا به دنبال صدمه زدن به ایران نیستیم. به دنبال این هستیم که ایران به عرصه بین‌المللی بازگردد».

وی اضافه کرد: «ایران می‌تواند به یک کشور بزرگ تبدیل شود؛ البته با همین حکومتی که اکنون دارند. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم»!

این اظهاراتِ ترامپ در حالی مطرح می‌شود که وی همانند روسای‌جمهور پیشین آمریکا، از ابتدای حضور در کاخ سفید از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به مردم ایران و براندازی جمهوری اسلامی دریغ نکرده و بیان چنین جملاتی اعترافی ضمنی به شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران به شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در نشست خبری مشترک خود با شینزو آبه بار دیگر به بیان توهمات خود درباره ایران و اثرگذاری سیاست خارجی دولت خود پرداخت و گفت: «ببینید از زمانی که توافق هسته‌ای را نابود کردم چه اتفاقی افتاده است؛ هنگامیکه من که رئیس‌جمهور شدم، ایران یک کشور تروریست بود اما اکنون در حال عقب‌نشینی از منطقه است».

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، نیز در این نشست خبری با بیان اینکه توکیو پیشتر موضع خود را در قبال برجام اعلام کرده است، گفت: صلح و ثبات در خاورمیانه برای ژاپن، آمریکا و تمام جهان مهم است و ژاپن هرکاری که بتواند برای ارتقا صلح و ثبات در منطقه انجام خواهد داد.

آبه همچنین تاکید کرد که ژاپن همکاری نزدیکی با آمریکا خواهد داشت تا تنش‌های موجود [میان تهران و واشنگتن] را کاهش دهد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان