دیدبان

ترامپ به سوء استفاده از حق عفو برای بخشش جنایتکاران جنگی متهم شد

ترامپ به سوء استفاده از حق عفو برای بخشش جنایتکاران جنگی متهم شد

دیدبان؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه متهم شد قصد دارد با سوء استفاده از حق عفو خود نظامیان زیادی را که به جنایت جنگی متهم هستند، عفو کند.

او که احتمالا قصد دارد در پایان این هفته شمار زیادی نظامی را که برای ارتکاب جنایت جنگی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، عفو کند، با اتهام به سوء استفاده از حق عفوی که قانون اساسی به وی اعطا کرده، مواجه شده است.

پیت باتیگیگ، نامزد انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها اعلام کرد این عفو‌ها در صورتی که محقق شود، «منزجر کننده» خواهد بود.

این نظامی سابق ۳۷ ساله که در افغانستان خدمت کرده است، افزود این اقدام «توهین به نظریه نظم و انضباط و توهین به قوانین جنگی خواهد بود که وقتی ما جان خود را برای دفاع از کشور به خطر می‌اندازیم، به آن‌ها باور داریم».

به گفته مقاماتی که مطبوعات به ویژه نیویورک تایمز به طور ناشناس از آن‌ها نقل قول کرده است، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در پایان هفته در روز یادبود که خاطره نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ گرامی داشته می‌شود، نظامیان بسیاری را عفو کند.

در میان نظامیانی که ترامپ احتمالا قصد دارد آن‌ها را عفو کند، ادوارد گالانگر، یک نظامی نیرو‌های زبده ۳۹ ساله وجود دارد که به کشتن یک زندانی زخمی حدود ۱۵ ساله با کارد متهم است. این نظامی متهم است در زمانی که یک پزشک در حال مراقبت از این زخمی بوده، وی را کشته است.

این نظامی که عضو تفنگداران دریایی آمریکا بوده است، همچنین به کشتن یک دختر جوان و یک مرد سال‌خورده با تفنگ تک‌تیرانداز و به رگبار بستن مناطق مسکونی با مسلسل سنگین متهم است. محاکمه وی قرار است ۲۸ ماه مه در برابر دادگاه نظامی در پایگاه دریایی سان دیگو واقع در کالیفرنیا برگزار شود. 

ترامپ گفت این اقدام چالش‌انگیز خواهد بود، اما توجیه‌پذیر است زیرا با آن‌ها به طرزی «غیرمنصفانه» رفتار شده است. وی در گفتگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت هنوز درباره این پرونده‌ها تصمیم نگرفته و ممکن است تا بعد از برگزاری محاکمه افراد متهم به جنایات جنگی صبر کند و بعد درباره عفو آن‌ها تصمیم بگیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «برخی از این سربازان کسانی هستند که مدت‌های طولانی و به سختی جنگیده اند. می‌دانید ما به آن‌ها یاد می‌دهیم چگونه رزمندگانی بزرگ باشند و بعد وقتی آن‌ها مدتی می‌جنگند بسیار با آن‌ها رفتاری غیرمنصفانه می‌شود».

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۸ مه گزارش داد ترامپ خواستار برگزاری تشریفات اداری عفو احتمالی این افراد پیش از دوشنبه شده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان