دیدبان

راهکارهای تضعیف قدرت روسیه

راهکارهای تضعیف قدرت روسیه

دیدبان؛ موسسه رند در گزارش اخیری که در سایت خود قرار داده است به بررسی راه‌های ممکن برای تضعیف جایگاه روسیه در داخل و خارج از مرزهایش پرداخته است. این راهکارها همگی غیر خشونت‌آمیز هستند اما هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی زیادی را برای روسیه تحمیل می‌کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه در دوره کنونی با مشکلات اقتصادی و سیاسی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند که هر یک موجب کاهش قدرت منطقه‌ای و جهانی این کشور می‌شود. کاهش قیمت جهانی گاز و نفت، تحریم‌های اقتصادی، جمعیت پیر و افزایش استبداد پوتین در سیاست داخلی، مهم‌ترین عواملی هستند که زندگی را برای مردم روسیه سخت‌تر کرده‌اند و باعث کاهش نسبی مشروعیت نظام سیاسی روسیه شده‌اند. حتی برخی معتقدند چنین نگرانی‌هایی ممکن است در آینده تمایل مردم روسیه به تغییر رژیم و ایجاد یک نظام متمایل به غرب را افزایش دهد.

این گزارش که توسط متخصصان رند نگاشته شده است، ادعا دارد که با بررسی حوزه‌های مختلف اقتصادی، ژئوپلیتیک، ایدئولوژیک، اطلاعاتی و نظامی، به نتیجه‌ای دست‌یافته است که بر اساس آن دولت ایالات‌متحده می‌تواند همانند دوره جنگ سرد، سیستم سیاسی و اقتصادی روسیه را سست کرده و موجب کوتاه آمدن این کشور در بسیاری از مواضع جهانی‌اش بشود. نویسندگان این گزارش، هر یک از اقدامات ممکن برای هر حوزه را موردبررسی قرار داده و امکان موفقیت و همچنین ریسک موجود برای ایالات‌متحده را سنجیده‌اند. نتیجه بررسی هر از این اقدامات به شرح زیر است:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه اقتصادی:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه ژئوپلیتیک:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه ایدئولوژیک:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه هوا و فضا:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه دریایی:

اقدامات هزینه‌زا برای روسیه در حوزه زمینی و چنددامنه‌ای:

نویسندگان این گزارش در پایان فهرستی از به‌صرفه‌ترین و تأثیرگذارترین راهکارهای فوق را پیشنهاد می‌دهند که سیاست‌گذاران ایالات‌متحده با اجرای آن بتوانند قدرت روسیه را در منطقه و جهان تضعیف کنند. این بسته پیشنهادی به شرح زیر است:

ترجمه و تلخیص: مصطفی غفاری

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»