دیدبان

آمریکا: فشار حداکثری بر ایران برای تامین امنیت اسرائیل است

آمریکا: فشار حداکثری بر ایران برای تامین امنیت اسرائیل است

دیدبان؛ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: دولت ترامپ یک دیدگاه درباره روند صلح دارد که در تابستان منتشر خواهد شد. مدت زمان زیادی است که جامعه بین المللی و تحلیلگران سیاسی منتظر اعلام پیشنهاد جدید کاخ سفید برای حل و فصل منازعه اسرائیل و فلسطین هستند.

پمپئو  در مراسم هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی مدعی شد: بسته پیشنهادی آمریکا به دنبال ارتقای کیفیت زندگی فلسطینی ها خواهد بود. کاخ سفید یک دیدگاه برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها دارد که تابستان امسال رونمایی خواهد شد. این دیدگاه یک فرصت را فراهم خواهد کرد، گرچه هیچ ضمانتی وجود ندارد ولی ما امیدواریم این دیدگاه بتواند یک آینده درخشان تر را برای مردم فلسطین به ارمغان بیاورد.

اظهارات پمپئو در شرایطی است که دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد بخش اقتصادی طرح خود برای برقراری سازش بین اسرائیل و فلسطین را در نشست بحرین که قرار است ژوئن برگزار شود، منتشر و رونمایی کند.

مقام های دولت ترامپ سعی کرده‌اند تا نگرانی های مربوط به این مساله را که طرح دولت ترامپ صرفا بر مسائل اقتصادی متمرکز شده و هیچ اشاره‌ای به خواسته های سیاسی فلسطینی ها نداشته است، برطرف کند.

جیسون گرین بلات فرستاده ویژه آمریکا در امور سازش و صلح خاورمیانه در این باره توئیت کرد: "برای کسانی که به اشتباه ادعا می کنند دیدگاه ما صرفا صلح اقتصادی است؛ ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که دیدگاه اقتصادی که بیان کرده ایم نمی تواند بدون اجزاء سیاسی وجود داشته باشد و اجزاء سیاسی نیز بدون پیشنهادات اقتصادی موفقیت آمیز نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه در اظهاراتی ضد جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: "ما امنیت اسرائیل را تقویت کرده‌ایم... از طریق اعمال حداکثر فشار علیه بزرگترین تهدید برای ثبات و امنیت خاورمیانه و در واقع ثبات و امنیت اسرائیل یعنی جمهوری اسلامی ایران. "

پمپئو درباره بلندی‌های جولان نیز اظهار داشت: ترامپ به طور شفاف و برجسته حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته است. این مساله کاملا قابل توجه است که نخستین مقام ارشد آمریکایی همراه با نخست وزیر اسرائیل به دیوار غربی رفته است.

وی ضمن تاکید بر حمایت آمریکا از اسرائیل در عرصه بین‌المللی، گفت: واشنگتن به شدت علیه رفتارهای ضد اسرائیلی در سازمان ملل تلاش کرده است و ما به مخالفت خود با این گونه رفتارها و سیاست ها ادامه خواهیم داد. ما به مبارزه خود با یهودستیزی ادامه خواهیم داد، مشکلی که در اکثر مناطق جهان رو به افزایش است، و متاسفانه در اینجا یعنی ایالات متحده.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان