دیدبان

رادیو بین‌المللی چین: آمریکا به عاملی برای ایجاد مشکلات جهانی تبدیل شده است

رادیو بین‌المللی چین: آمریکا به عاملی برای ایجاد مشکلات جهانی تبدیل شده است

دیدبان؛ رادیو بین‌المللی چین در تحلیلی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: آمریکا به بزرگ‌ترین عامل ایجاد بی‌ثباتی در جهان تبدیل شده است که در اداره امور جهانی نقص ایجاد می‌کند و اقدامات آن به تشدید بی‌اعتمادی، تضعیف صلح و تضعیف توسعه جهانی منجر می‌شوند.

در این تحلیل آمده است: آمریکا بر حسب عادت در مواجهه با رقبا و در هنگام انتقاد از آن‌ها اتهامات بی‌اساس ضد آن‌ها مطرح می‌کند. این همان روندی است که آمریکا اخیرا در قبال چین هم اتخاذ کرده است. درست قبل از شروع دور یازدهم مذاکرات مشورتی میان دو کشور آمریکا به شیوه‌ای ناگهانی اعلام کرد از این مذاکرات عقب‌نشینی کرده است و بعد هم از همین ادعا به عنوان بهانه‌ای برای افزایش ۱۰ الی ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های وارداتی از چین استفاده کرد و ۲۰۰ میلیارد دلار تعرفه گمرکی اضافی بر کالا‌های چینی اعمال کرد. اما مذاکرات در حالت عادی و قبل از دستیابی به توافقات نهایی ادامه داشت.

با توجه به آن که بعد از آن مذاکرات هم هیچ توافقی حاصل نشد چگونه آمریکا قبل از پایان مذاکرات چین را به عقب‌نشینی از مذاکرات متهم کرده بود؟ واقعیت این است که این طرف آمریکایی است که در مذاکرات از ثبات برخوردار نیست و این مسئله در بیانات و مواضع مقام‌های واشنگتن هم کاملا مشخص است. روز نوزدهم ماه مه سال گذشته چین و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند قصد دارند با هدف جلوگیری از جنگ تجاری توافقی را امضا کنند. اما ده روز بعد از این اعلام کاخ سفید ناگهان به همه قول و قرار‌ها در این خصوص پشت کرد و اعلام کرد که تعرفه‌های گمرکی بر کالا‌های چینی را حدود ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

در ماه دسامبر سال گذشته هم دو طرف درباره میزان خرید‌های چین از آمریکا به توافق دست یافتند، اما واشنگتن بعد از آن به درخواست‌های زیاده‌خواهانه خود ادامه داد و در نهایت هم بار دیگر از ابزار افزایش تعرفه‌های گمرکی در برابر چین استفاده کرد که این اقدام آمریکا موانعی را در مذاکرات تجاری دو طرف ایجاد کرد.

سیاستمداران آمریکایی با هدف جلوگیری از توسعه چین و مقابله با کاهش برتری آمریکا در جهان تلاش‌های گسترده‌ای را برای تخریب چین انجام می‌دهند و در این راستا چین را به تهاجم اقتصادی، سرقت اطلاعات حساس و تلاش برای دستیابی به برتری جهانی متهم می‌کنند. همه این اتهامات بی‌اساس با هدف مخفی نگه داشتن این واقعیت انجام می‌شوند که آمریکا مهم‌ترین عامل ایجاد عدم توازن در جهان است.

جهان شاهد تغییراتی کاملا بی‌سابقه است و بشر با فرصت‌های جدیدی در بخش انقلاب فن‌آوری و تحول صنعتی مواجه است. در عین حال شاهد بحرانی است که ناشی از تحولات قابل پیش‌بینی و تحولات و حوادث غیرقابل پیش‌بینی است. جامعه بین‌المللی با چالش‌هایی مواجه است که ناشی از نقص در حاکمیت، نبود اعتماد، نبود صلح و نبود توسعه هستند. آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی تقریبا هیچ تلاشی را برای رفع این مشکلات انجام نمی‌دهد. در نقطه مقابل و به شکلی عجیب خود آمریکا به عاملی برای ایجاد این مشکلات و تشدید آن‌ها تبدیل شده است.

برای اثبات این ادعا می‌توان به شعار واشنگتن مبنی بر «نخست آمریکا» اشاره کرد که در این چارچوب آمریکا منافع خود را برتر و فراتر از مقررات بین‌المللی می‌داند و از مجموعه‌ای توافقات و پیمان‌های بین‌المللی خارج شده است. آمریکا با این اقدامات و مواضع ضربات سنگینی را به سیستم‌های چندجانبه وارد کرده و نقص‌های زیادی را در حاکمیت جهانی ایجاد کرده است.

در سال ۲۰۱۷ نتایج یک بررسی درباره اختلافات در سازمان تجارت جهانی نشان داد که آمریکا بزرگ‌ترین نقض کننده مقررات سازمان تجارت جهانی است. دو سوم از موارد نقض مقررات سازمان تجارت جهانی توسط آمریکا انجام شده اند. پرفسور جِیمز لائورنسون استاد دانشگاه سیدنی هم گفته است دولت آمریکا با نقض مقررات سازمان تجارت جهانی مسیر خطرناکی را طی می‌کند و اقدامات آمریکا در این خصوص جامعه جهانی را با عواقب خطرناکی مواجه خواهند کرد.

آمریکا با اتخاذ رویکرد مجموعه صفر که با رقابت مخالف است به شدت به بنیان اعتماد و همکاری در جامعه بین‌المللی ضربه زده است و اقدامات آمریکا مانند ساخت دیوار مرزی با مکزیک و تشدید خصومت در منطقه خاورمیانه و خروج از پیمان‌های مهم مانند پیمان تغییرات جوی و تشدید تنش‌های تجاری و اقتصادی و تشدید تنش‌های ژئوپولتیک در این چارچوب قابل ارزیابی هستند.

آمریکا در بخش قدرت‌نمایی هم خوب است. این رویکرد آمریکا به تضعیف صلح در جهان منجر شده است. از جمله اقدامات آمریکا در این خصوص می‌توان اعزام نیرو به سوریه بدون مجوز سازمان ملل، استقرار نیروی نظامی در منطقه خلیج (فارس) برای تقابل با ایران و ورود کشتی‌های آن به مناطق آبی مورد اختلاف اشاره کرد. بودجه نظامی آمریکا از مرز ۶۰۰ میلیادر دلار گذشته است و قرار است در سال مالی ۲۰۲۰ بودجه نظامی آمریکا حدود ۷۵۰ میلیارد دلار باشد که بسیار بیشتر از بودجه نظامی دیگر کشور‌های توسعه یافته است. با توجه به افزایش بودجه بی‌سابقه آمریکا بود که جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا، گفت این کشور بیش از هر کشور دیگری در طول تاریخ جنگ‌طلب است.

دولت آمریکا برای حفظ برتری اقتصادی و فن‌آوری خود هم رقیبان و شرکای اصلی خود را با ابزار تعرفه‌های گمرکی سرکوب می‌کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان