دیدبان

دارایی‌های آسانژ در سفارت اکوادور به آمریکا تحویل داده می‌شود

دارایی‌های آسانژ در سفارت اکوادور به آمریکا تحویل داده می‌شود

دیدبان؛ بنابر اعلام ویکی‌لیکس، دارایی‌های جولیان آسانژ که مربوط به دوران پناهندگی او در سفارت اکوادور در لندن است و شامل دو دستخط وی، اسناد حقوقی، مدارک پزشکی، تجهیزات الکترونیک، کارت‌های حافظه و دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات است امروز (دوشنبه) به دادستان‌های آمریکا تحویل داده می‌شود.

ویکی‌لیکس در این خصوص اعلام کرد مقامات سازمان ملل و وکلای آسانژ از حضور در آنجا که «تصرف غیرقانونی اموال» بنا به درخواست مقامات آمریکایی صورت می‌گیرد منع شده‌اند.

کریستین هرانسون، سردبیر ویکی‌لیکس، گفت «دوشنبه، اکوادور در سفارتش در لندن یک نمایش عروسکی برای رؤسای خود در واشنگتن به راه خواهد انداخت. دولت ترامپ متحدانش را ترغیب می‌کند مانند غرب وحشی رفتار کنند».

بالتازار گارزون، هماهنگ‌کننده حقوقی بین المللی برای دفاع از آسانژ و ویکی‌لیکس، نیز در این خصوص گفت: «بسیار نگران‌کننده است که اکوادور به جستجو و تصرف دارایی‌ها، اسناد، اطلاعات و دیگر چیزهایی که برای دفاع از جولیان آسانژ نیاز هستند ادامه می‌دهد. اکوادور خودسرانه آن‌ها را غصب کرده است. این موارد می‌تواند به عوامل سیاسی که به دنبال آزار و شکنجه آسانژ هستند، مانند آمریکا، تحویل داده شود».

این مقام بین‌المللی در ادامه افزود: «این یک حمله بی‌سابقه به حق دفاع، آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است که از حقوق بشر و فساد سوء استفاده بزرگی می‌کند. ما از نهاد‌های محافظت بین‌المللی می‌خواهیم مداخله و این اقدامات را متوقف کنند».

کارلوس پوودا، وکیل اهل اکوادور آسانژ، در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت گروه وکلای مدافع آسانژ دادخواستی را علیه این اقدام مقامات اکوادور تنظیم خواهند کرد.

آسانژ سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا به سوئد تحویل داده نشود. سوئد به اتهامات آزار جنسی و تجاوز برای آسانژ حکم پیگرد صادر کرده بود. آسانژ با رد کردن این اتهامات، آن‌ها را سیاسی خواند. مهم‌ترین نگرانی آسانژ این بود که سوئد احتمالا وی را به آمریکا تحویل دهد. بنیانگذار ویکی‌لیکس در آمریکا به سبب انتشار اسناد طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه ممکن است با مجازات سی و پنج سال زندان یا اعدام مواجه شود.

سوئد هفته گذشته تحقیقات درباره اتهام تجاوز علیه آسانژ را آغاز کرد. این تحقیقات در سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود، اما در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه آسانژ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد، متوقف شد. آسانژ که همواره اتهام تجاوز را انکار کرده، ماه گذشته، پس از گذشت ۷ سال پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن، بازداشت شد. دستگیری آسانژ پس از آن روی داد که لنین مورنو، رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد پناهندگی او را لغو کرده است.

آسانژ در حال حاضر، حکم ۵۰ هفته زندان را به جرم نقض شرایط وثیقه در انگلیس سپری می‌کند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان