دیدبان

ترامپ: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم

ترامپ: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم

دیدبان؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» که یک هفته گذشته انجام شده اما بتازگی منتشر شده، به نوعی از مواضع جنگ‌طلبانه برخی مسئولان دولتش علیه ایران عقب‌نشینی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به پرهزینه بودن جنگ و تلاش وی برای دوری از وقوع جنگ با ایران گفت: «با وجود تمام چیزهایی که در حال رخ دادن است، من کسی نیستم اعتقادی (به جنگ) داشته باشد. می‌دانید، من کسی نیستم که خواستار جنگ باشم زیرا جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند، جنگ مهم‌تر از همه، به کشته شدن مردم منجر می‌شود».

ترامپ علی‌رغم تأکید بر عدم تمایل برای ورود به تقابل نظامی با ایران گفت: «من به ایران اجازه داشتن تسلیحات هسته‌ای را نمی‌دهم. خواستار جنگ نیستم اما با اوضاعی همچون ایران روبه‌رو هستید. شما نمی‌توانید به آنها اجازه داشتن تسلیحات بدهید. شما نمی‌توانید اجازه وقوع چنین چیزی را بدهید».

ترامپ در مصاحبه خود بار دیگر ایران را معضل تلقی کرد و گفت: «ایران سال‌هاست که [برای آمریکا] معضل شده است... توافق (هسته‌ای، باراک) اوباما با ایران نمایشی وحشتناک بود، زیرا این توافق تأکید داشت که پنج سال دیگر مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باز است و ما نمی‌خواهیم کشوری چنین امکانی داشته باشد».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به بازگشت برخی از اموال بلوکه شده ایران طبق برجام مدعی شد: «طبق برجام، 1.8 میلیارد دلار پول نقد به ایران داده شد که مبلغ بسیار هنگفتی بود و یک توافق وحشتناک با ایران حاصل شد و ما حتی اجازه بازدید از مهم‌ترین سایت‌های این کشور از جمله سایت نظامی و اقداماتی که انجام می‌دهند را پیدا نکردیم».

 وی در پاسخ به سؤال مجری شبکه فاکس درباره وعده انتخاباتی 2016 ترامپ برای «عدم ورود به جنگ‌های احمقانه»، گفت: «من نمی خواهم آنها سلاح داشته باشند، (و می‌خواهم که) نتوانند ما را تهدید کنند. اما من کسی نیستم که خواهان جنگ (با ایران) باشم».

وی بار دیگر خواستار مذاکره با ایران شد و علی‌رغم تأکید بر عدم تمایل برای ورود به تقابل نظامی با ایران گفت: «من توافق هسته‌ای ایران را پایان دادم و در واقع، باید به شما بگویم که فکر نمی‌کردم تحریم‌ها تا این اندازه مؤثر باشد. در مجموع، اقتصاد این کشور ویران شده است».

بسیاری از دموکرات‌ها از تصمیم سال 2018 ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده‌اند و بسیاری از نامزدهای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات، مجدداً به برجام بازمی‌گردند.

یکی از نامزدهای دموکرات‌ها که وعده بازگشت به برجام را داده است، شهردار «پیت بوتیجیج» بوده است که روز پنجشنبه هفته گذشته از راهبرد ترامپ در قبال ایران به شدت انتقاد کرد.

 رئیس جمهور آمریکا همچنین قبل از پخش این مصاحبه، در توئیتر خود خطاب به ایران نوشته بود: «اگر ایران می‌خواهد بجنگند این رسما پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید».

«کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت این توئیت ترامپ را تهدیدی بچگانه خوانده و در حساب توئیتری خود پاسخ داد، «بچه کلاس چهارم من اگر فرمانده کل قوا بود همین چیزها را [در توییترش] می‌نوشت...»

طبق این گزارش، ترامپ در ادامه مصاحبه خود در واکنش به انتقادات «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشرو دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از رویکرد ترامپ در قبال چین گفت:‌ «او می‌گوید که چین رقیب ما نیست. چین رقیب بزرگ ما است. آنها می‌خواهند کنترل جهان را برعهده بگیرند. آنها چین 2020 را دارند، همانطور که می‌دانید آنها چین 2025 را دارند».

«ساخت چین ۲۰۲۵» برنامه‌ی جامعی برای ارتقای صنایع در کشور چین است که از برنامه «صنعت ۴.۰» آلمان الهام گرفته شده است که اولین بار در سال ۲۰۱۱ مورد توجه قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید.

بنا بر گزارش‌ها، کشورهای صنعتی پیشتاز غربی از جمله آلمان به شکل قابل فهمی دراین باره  [رشد اقتصادی چین] گوش به زنگ [و آماده] شده‌اند.  (جزئیات بیشتر)

ترامپ در ادامه مصاحبه خود مدعی شد که طرز نگاه متفاوت بایدن به چین به واسطه ارتباطات جنجالی خانواده وی با دولت چین است و خواستار تحقیق درباره ارتباط بایدن با دولت چین شد. وی گفت: «اما بایدن می‌گوید که آنها رقیب نیستند، ولی (خانواده بایدن) پول زیادی از چین می‌گیرند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد که ارتباطات مالی خانواده بایدن با چین و دریافت میلیاردها دلار از پکن یک بی‌آبرویی بوده است.

معاون اوباما از رویکرد تجاری ترامپ در قبال چین انتقاد کرده است و تأکید دارد که این رویکرد به اقتصاد آمریکا لطمه وارد می‌کند.

ترامپ در حین مصاحبه خود از تعین تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین دفاع کرد و مدعی شد که «چین کاملاً در حال نابود شدن است» و تصریح کرد که اقتصاد مزیتی برای چشم‌انداز انتخاباتی وی است.

وی توضیح داد: «من در حال حاضر تعداد آرای زیادی (برای انتخابات 2020 آمریکا) دارم. منظورم این است که تعداد آرای من به این واسطه زیاد است که اقتصاد (آمریکا) بسیار خوب است و من اقدامات زیادی در زمینه اقتصاد انجام دادم».

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان