دیدبان

عربستان، سران عرب را به نشست فوق‌العاده در مکه دعوت کرد

عربستان، سران عرب را به نشست فوق‌العاده در مکه دعوت کرد

دیدبان؛ وزارت خارجه عربستان بامداد یکشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد، شاه این کشور از سران دولت‌های عربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواسته روز ۳۰ می (۹ خرداد) با هدف بررسی مسئله عملیات علیه تأسیسات نفتی این کشور و حادثه بندر «فجیره» امارات عربی متحده، در شهر مکه مکرمه گرد هم آیند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» عربی، در بخشی از بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به نقل از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی آمده است: «این دو نشست به دنبال مشورت و هماهنگی با کشورهای برادر برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه است.»

این بیانیه می‌افزاید: «حملاتی که دو پایگاه نفتی در پادشاهی سعودی و کشتی‌های تجاری در آب‌های سرزمینی امارات عربی متحده را هدف قرار داد، برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تبعاتی جدی به همراه دارد.»

هفته گذشته وزارت خارجه امارات ادعا کرد چهار نفت‌کش اماراتی، سعودی و نروژی در نزدیکی بندر فجیره این کشور هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما رسانه‌های سعودی و غربی در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با استناد به این حادثه و همچنین عملیات پهپادی تلافی‌جویانه انقلابیون یمن در عمق عربستان سعودی، فضایی ضدایرانی ترسیم کنند.

بنا بر اعلام امارات، این کشور به همراه عربستان سعودی و نروژ نامه‌ای را در خصوص حادثه فجیره به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرده‌اند. دو روز پیش نشریه «عرب نیوز» وابسته به خاندان حاکم عربستان سعودی، با نسبت دادن این حوادث به ایران، آمریکا را به حمله نظامی به ایران تشویق کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از چند هفته پیش هشدار داده بود که گروهی که او آن‌ را «تیم ب» می‌خواند، به دنبال ایجاد یک «حادثه» با هدف تنش‌آفرینی و ایجاد تقابل با ایران هستند. ظریف «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی را تیم ب می‌خواند.

با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته توسط این افراد، رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از بیم تبعات «ویرانگر» (+) درگیری با ایران و همچنین نگرانی از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰، تأکید کرده که خواهان تقابل نظامی با جمهوری اسلامی ایران نیست. 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان