دیدبان

اختصاص ۱۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به گردشگران سلامت

اختصاص ۱۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به گردشگران سلامت

دیدبان؛ امروز تفاهم‌نامه خوبی با سازمان میراث فرهنگی در راستای ارائه خدمات سلامت‌محور به گردشگران سلامت به امضا رسید. و ما باید تلاش کنیم در خصوص جذب گردشگران خارجی هم‌افزایی بیشتری ب این سازمان داشته باشیم

وی با اشاره به چگونگی جذب گردشگران سلامت از کشورهای مبدأ در حوزه سازمان میراث فرهنگی، توضیح داد: تدوین بسته‌های ارائه خدمت و همچنین سازوکارهایی برای ارائه خدمات مناسب با کمترین قیمت در حیطه کار وزارت بهداشت است.

نمکی تصریح کرد: ارائه خدمات اقامتی و گردشگری برای این بیماران در حوزه کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و ما باید به نحوی توریست‌ها را مداوا کنیم که احساس کنند بهترین خدمت را دریافت کرده‌ است.

وزیر بهداشت افزود: مدیریت پروتکل درمان و ارائه خدمات سلامت در حوزه گردشگری سلامت از جمله اختیارات وزارت بهداشت است و ما باید بتوانیم به گونه‌ای در زمینه درمان بیماران قدم برداریم تا شاهد کمترین عوارض درمانی باشیم.

وی با بیان اینکه متولی گردشگری سلامت در وزارت بهداشت، معاونت درمان این وزارتخانه است، گفت: ایجاد معاونت گردشگری در وزارت بهداشت کاری بیهوده است به دلیل اینکه سازمانی به نام میراث فرهنگی در کشور وجود دارد که ما امیدواریم بتوانیم در زمینه مدیریت توریسم سلامت کارها را با یکدیگر پیش ببریم.

نمکی تصریح کرد: در مواقعی نیز بیماران برای انجام کارهای بازتوانی و پیشگیری به کشور مراجعه می‌کنند که ما از این ظرفیت نیز باید استفاده لازم را ببریم.

بر اساس این سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی و امضای مشترک آیین نامه تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های تسهیل‌‌گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی به بیماران بین‌الملل با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: یکی از منابع درآمد همه کشورها بحث توریسم است امروز صنعت توریسم به عنوان اصلی‌ترین درآمد کشورهای جهان به خصوص آنهایی که درآمد نفتی و معادن دارند به عنوان درآمد اصلی به شمار می‌رود.

وی افزود: یکی از منابع کشور ما از قدیم مباحث فرهنگی بوده که پس از انقلاب به دلیل عدم ساز و کارهای مناسب در این مورد شاهد غفلت‌هایی بوده‌ایم و در دورانی نیز رشد کرده‌ایم، توریسم فرهنگی ما زیارتی و سیاحتی جنبه‌های مؤثر بوده است.

وزیر بهداشت گفت: در گذشته مقدار زیادی از مشکلات درمانی را در بیرون از کشور حل می‌کردیم و در سال‌های قبل از انقلاب ارز زیادی برای موارد پیچیده درمانی در خارج از کشور صرف می‌شد اما امروز با توسعه که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیماری قابل علاج در دنیا نیست که در کشور نتوانیم برای معالجه آن گام برداریم و خوشبختانه امروز پذیرای بیماران مختلف از جاهای متفاوت جهان هستیم.

نمکی تصریح کرد: امروز بهترین ‌بخش‌های پیوند اعضا در منطقه را داریم که این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که توانستیم توسعه را در زیرساخت‌های نظام درمانی را داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه توریسم سلامت نیازمند شناساندن این قابلیت‌ها به بیماران کشورهای منطقه هستیم گفت: این ساز و کار به خوبی انجام نشده است و طراحی آن از طریق دولت میسر نیست و شرکت‌های توریسم بخش خصوصی باید در این زمینه به ما کمک کنند.

نمکی افزود: این موضوع از قابلیت‌هایی هست که در سازمان میراث فرهنگی باید پیگیری شود و این سازمان باید به ما کمک کند، در برخی از مواقع مشاهده می‌کنیم که افراد غیرحرفه‌ای با امراض غیرصادقانه و شفاف به این عرصه ورود کرده‌اند که عوارضی را برای این صنعت داشته است. متأسفانه برخی با شیوه دلالی کلاهبرداری در این صنعت فعالیت می‌کنند و وجاهت پزشکان را زیر سؤال می‌برند.

وزیر بهداشت گفت: در نشستی که داشتیم قرار شد در شرکت‌هایی که قابلیت را دارند متخصص پزشک حضور پیدا کند، برای مثال قیمت تمام شده برای توریست سلامت اگر در مسیر درست حرکت کند هزینه پایین‌تری دارد و اگر از مسیرهای ناصحیح حرکت کند باید قیمتی چند برابر بپردازد به همین دلیل قیمت تمام شده خدمت بیش از اندازه مورد نیاز برای بیمار تمام می‌شود.

نمکی افزود: این موضوع باعث می‌شود که بیماران به کشورهای دیگر مراجعه کنند و ما نباید تقاضاها را از دست بدهیم، توریسم سلامت همراهانی با خود دارد که نیازمند هتل هستند و همچنین افراد خریدهایی را در کشور انجام می‌دهند. ما باید این موضوع را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: نظام شبکه بهداشتی و درمانی ما الگویی در بین کشورهای شرق مدیترانه است و امروز قابلیت اعزام کارشناس به همه کشورهای منطقه را برای توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی آنها داریم. با مسؤولان کشورهای عراق و پاکستان در زمینه توسعه نظام بهداشتی آنها رایزنی‌های انجام شده است همچنین بحث‌هایی در خصوص بستن قرارداد بین بیمارستان‌های آن کشورها با ایران انجام شده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این راستا در حال دنبال کردن آن هستیم این است که گردشگر با قابلیت‌های واقعی ما آشنا شود نه اینکه برای جذب آنها ویترین‌آرایی کنیم.

نمکی گفت: در همین راستا اولین اقدامی که همکاران ما انجام خواهند داد ۱۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای گردشگری سلامت در نظر گرفته شود. این تخت‌ها باید شرایط متفاوتی نسبت به سایر تخت‌ها داشته باشد. پزشک مسؤول برای این بخش‌ها در نظر گرفته می‌شود. در در صورت بروز تخلف در این مجموعه‌ها پروانه مسؤول فنی لغو خواهد شد. توریسم نباید در یک سفر زمینی خودش را شهروند درجه دو تلقی کند و اگر این اتفاق بیفتد قطعاً موفق نخواهیم شد.

وی تأکید کرد: ما از حقوق توریسم سلامت دفاع خواهیم کرد. در رابطه تعرفه‌ها ضرورتی ندارد که تعرفه درمان آنها مانند بیماران داخلی باشد و برای آنها سوبسید در نظر نخواهیم گرفت و تعرفه‌های جدیدی را برای این که در حق توریسم سلامت اجحاف نشود تعیین خواهد شد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان