دیدبان
سابقه در معرض آرای مردم بودن:

سابقه شکست ها و پیروزی های اصول گرایان این دوره

سابقه شکست ها و پیروزی های اصول گرایان این دوره

ديدبان: نامزدهاي اصولگرايي كه اين بار براي انتخابات رياست جمهوري خود را در معرض رأي عمومي قرار داده‌اند، پيش از اين نيز در انتخابات مختلف چنين كرده‌اند؛ برخي با اقبال مردم روبه‌رو شده و برخي نيز نتوانسته‌اند اعتماد مردم را جلب كنند. در يادداشت ذيل نگاهي خواهيم داشت به حضور نامزدهاي اصولگرا   محمدباقر قاليباف، غلامعلي حدادعادل، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، علي اكبر ولايتي و محسن رضايي در انتخابات مختلف.

غلامعلي حداد عادل

ديگر اصولگراي حاضر در صحنه انتخابات رياست جمهوري، پيش‌تر نيز چندين بار خود را در معرض آراء عمومي قرار داده است؛ حداد عادل تنها نامزدي است كه در تمامي دوره‌هايي كه براي انتخابات، نامزد شده است، توانسته است با اقبال عمومي رو به رو شود.

حداد عادل براي نخستين بار براي انتخابات مجلس ششم نامزد شد؛ در اين دوره كه اصلاح طلبان با تبليغات سنگين خود عليه جناح رقيب، توانسته بودند اكثريت كرسي‌هاي مجلس ششم را در دست بگيرند، حداد عادل تنها نامزد اصولگرايي بود كه توانست از تهران به مجلس راه يابد.حدادعادل در نهايت با بازشماري آرا بود كه با رتبه 28 وارد مجلس شد. دوره اي كه  احمدي نژاد نتوانست رتبه اي بهتر از شصت و هفتم بدست آورد.

از ليست جامعه روحانيت مبارز تنها غلامعلي حدادعادل به مجلس راه يافت

حضور حدادعادل در مجلس ششم بسيار موثر بود؛ او با رهبري فراكسيون اقليت مجلس، توانستند جلوي بسياري از تندروي هاي افراطيون اصلاح طلب را نيز گرفت.

حداد عادل مزد مقاومتش در مجلس ششم را از سوي مردم تهران دريافت كرد؛ حداد عادل در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، دوره هفتم، نفر اول منتخب مردم تهران شد؛ حداد عادل در اين دوره كه اكثريت مجلس را اصولگرايان تصاحب كرده بودند، از تهران نفر اول شد؛ حداد عادل در اين انتخابات با نزديك به 900 هزار راي، توانست به مجلس راه يافته و در مجلس نيز، رياست آن را برعهده گرفت.

حداد عادل در انتخابات مجلس هشتم نيز نامزد شد؛ او اين بار هم خود را در معرض آراء عمومي تهراني‌ها قرار داد؛ اين بار هم حدادعادل توانست رأي اكثر راي دهندگان تهراني را بدست آورد و با كسب بيش از 800 هزار راي به مجلس راه يابد.

حداد عادل به رياست مجلس هفتم رسيد

البته قطار پيروزي‌هاي پي‌ در پي حدادعادل در انتخابات همچنان روي ريل حركت كرد؛ حداد عادل موفق شد در انتخابات مجلس نهم نيز، از شهروندان تهراني، بيشترين راي را كسب كند و براي سومين بار متوالي نفر اول انتخابات در تهران شد؛ حداد اين بار نيز با رأيي بيش از 1 ميليون و 100 هزار ، توانست با اقبال عمومي شهروندان تهراني رو به رو و با اختلاف راي 400 هزاري با نفر دوم، به مجلس شوراي اسلامي راه يابد.

حداد عادل اين بار پس از اقبال 4 گانه در انتخابات مجلس در تهران، خود را در معرض آراء همه ملت قرار داده است و منتظر نظر مردم است..

محسن رضايي

محسن رضايي ديگر نامزدي است كه بارها خود را در معرض آراء عمومي قرار داده است. هر چند محسن رضايي امروز خود را در طيف مستقل ها معرفي مي‌كند اما سابقه حضور او در جريان اصولگرايي و حتي انتساب امروز او به اين جريان فكري بيش از ساير جريان‌هاست.

محسن رضايي پس از خروج خود از سپاه پاسداران، براي انتخابات مجلس ششم از شهر تهران نامزد شد؛ او نيز همراه حداد عادل در ليست جامعه روحانيت قرار داشت؛ اما محسن رضايي موفق به جلب آراي مردم تهران براي حضور در مجلس ششم نشد.

محسن رضايي پس از اين شكست، در فكر رياست جمهوري بود؛ از اين رو براي نخستين بار در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري نامزد شد. محسن رضايي به همراه سه نامزد اصولگراي ديگر در اين انتخابات نامزد و تلاش فراواني براي پيروزي در انتخابات انجام داد؛ رضايي اما در آستانه انتخابات، و تنها دو روز مانده به انتخابات، در حالي كه از نظر سنجي‌ها معلوم شده بود، رأي محسن رضايي چندان بالا نخواهد بود، از حضور در ادامه رقابت انتخابات انصراف داد و از شكست رسمي ديگر جلوگيري كرد.

محسن رضايي اما همچنان مصمم بود؛ در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري با تلاش و اراده جدي‌تري وارد عرصه رقابت‌ها شد. حضور دو رقيب سرسخت در اين دوره احمدي نژاد و موسوي فرصت را از ابراز وجود ديگر نامزدها به شدت گرفت. از اين رو رضايي در اين انتخابات رأيي بسيار پايين بدست آورد. رضايي در اين انتخابات با رأيي نزديك به 680 هزار رأي در جايگاه سوم قرار گرفت؛ در حالي كه تنها نزديك به 1 و نيم درصد آرا را كسب كرده بود.

البته اين نتيجه تلخ باعث نشد كه محسن رضايي براي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري پا پيش نگذارد؛ رضايي اين بار اميدوار است این بار با شعار های اقتصادی خود بتواند رأي قابل توجهي كسب كند.

محمد باقر قاليباف

قاليباف تا سال 84 اغلب مناصب خود را از طريق غير انتخابي صاحب شده بود، و اين به سبب ويژگي‌هاي خاص قاليباف بود. اما قاليباف نيز تنها يك بار پيش از اين خود را در معرض رأي مردم قرار داده بود.

محمد باقر قاليباف در انتخابات رياست جمهوري نهم، به عنوان يك نامزد اصولگرا وارد صحنه شد؛ هر چند او قرار بود تنها نامزد اصولگراي در صحنه باشد، اما به دلیل نقض میثاق توسط احمدي نژاد - يكي ديگر از نامزدهاي اصولگرا- ، همه آنان وارد اين عرصه شدند. 

قاليباف در اين انتخابات با بيش از 4 ميليون رأي بر جايگاه چهارم نشست؛ هر چند كه نتوانست به دور دوم راه يابد، اما بازهم رأي خوبي محسوب مي‌شد. با اين حال قاليباف امروز منتظر انتخابات يازدهم است؛ او كه بيش از 7 سال است در سمت شهردار كلان شهر تهران به فعاليت مشغول است، اميد بيشتري به پيروزي نسبت به دوره گذشته دارد .


سعيد جليلي

امسال نخستين باري است كه سعيد جليلي براي حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري، خود را در معرض آراء عمومي قرار داده است؛ سعيد جليلي پيش تر اما براي مجلس چند بار از شهر مشهد نامزد شده بود.

سعيد جليلي در مجلس ششم در حوزه انتخابيه مشهد ثبت نام كرد؛ در اين دوره كه اصلاح طلبان پيروز انتخابات مجلس بودند، سعيد هم نتوانست به مجلس راه يابد. البته آمار دقيقي در دسترس نيست كه نشان دهد  جليلي در مجموع نفر چندم انتخابات مجلس ششم از مشهد شده است، اما قدر متيقن اين است كه او به مجلس راه نيافته است.

پوستر تبليغاتي جليلي در انتخابات مجلس ششم

جليلي اما باز هم براي نامزدي در انتخابات مجلس پيش‌قدم شد؛ او اين بار براي مجلس هفتم از مشهد نامزد انتخابات شد؛ اين بار نيز، هر چند اقبال مردم به اصولگرايان بود، اما سعید جليلي باز هم نتوانست از مشهد به مجلس شوراي اسلامي راه يابد. البته بازهم از ميزان آراء جليلي در انتخابات مجلس و جايگاه او آمار دقيقي در دسترس نيست.

پوستر انتخاباتي سعيد جليلي در انتخابات مجلس هفتم

هر چند كه شنيده شده سعيد جليلي سه بار نامزد انتخابات مجلس شده است، اما نتوانستيم سند مطمئني را برای حضور سوم وی بیابیم؛

با اين حال هر چند كه سعيد جليلي در دوره‌هاي مختلف مجلس نتوانسته است، اقبال عمومي را متوجه خود كند، اما اين بار براي کسب تلاش خود را به کار گرفته است. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين بار جليلي مي‌تواند پيروز اين انتخابات شود؟

علي اكبر ولايتي

علي اكبر ولايتي نيز پيش از انتخابات رياست جمهوري يازدهم، يك بار خود را در معرض رأي عمومي گذاشته و اين مسئله به 34 سال قبل باز مي‌گردد.

ولايتي در نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي از ليست ائتلاف بزرگ ائتلاف نيروهاي حزب الله با محوريت جمهوري اسلامي و جامعه روحانيت در تهران نامزد شد؛ وي كه موفق نشد در دور نخست انتخابات اكثريت مطلق آرا را كسب كند به دور دوم رفت تا با 23 نفر ديگر در تهران، براي كسب 12 كرسي باقي مانده مجلس از حوزه انتخابيه تهران رقابت كند. ولايتي در دور نخست در رتبه 25 تهران قرار گرفت.

ولايتي در مرحله دوم توانست با رايي بيش از 850 هزار، به عنوان نفر سوم به مجلس راه پيدا كند و رقبايي همچون كاظم سامي، يدالله سحابي، عبدالعلي بازرگان و مسعود رجوي را پشت سر بگذارد.

اين بار ولايتي خود را پس از 32 سال بار ديگر در معرض آراي عمومي قرار داده است. و بايد منتظر بماند تا ببيند اين بار نگاه مردم و اقبال مردم به وي تا چه اندازه است.

هر 5 نامزد فوق بايد تا 24 خرداد منتظر بمانند...

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن