دیدبان

ترامپ راهی جز سازش در سیاست خارجی ندارد

ترامپ راهی جز سازش در سیاست خارجی ندارد

دیدبان؛ روزنامه ­یواس‌ای تودی نوشت: نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، تلاش دونالد ترامپ برای برکنار کردن وی را احمقانه توصیف کرد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هم در حال آزمودن میزان عزم ترامپ برای مذاکره با این کشور است و سران ایران نیز به دنبال یافتن راه‌های جدید برای به چالش کشیدن کمپین "فشار حداکثری" ترامپ هستند.

خلاصه کلام آنکه سیاست خارجی ترامپ با موانع سیاسی بزرگی مواجه شده است که احتمالا نتایج فاجعه باری به دنبال خواهد داشت. برخی معتقدند مشکل از طراحی است، برخی هم مشکلات را ناشی از سیاست‌های اشتباه و متناقض و تصمیم گیری‌های بدون نظم داخل کاخ سفید می‌دانند.

به هرحال ترامپ این هفته با یک سری ناکامی‌های جدی در عرصه سیاست خارجی مواجه شده که تردید‌های جدیدی درباره رویکرد وی در زمینه تعامل نظامی و امور بین المللی ایجاد کرده است.

رابرت مالی، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه [غرب آسیا]، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: آنچه شاهد آن هستیم عدم هماهنگی میان شیوه و هدف است-چه درباره ونزوئلا، چه درباره کره شمالی و چه درباره ایران، اهداف معمولا کاملا بلندپروازانه هستند و ابزار سیاسی بیشتر به سمت حداقل گرایش دارند. ما به استقبال خطر می‌رویم در حالی که اصلا دلیلی برای این کار وجود ندارد.

جان بی آلترمن، معاون مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی نیز بحران‌های سیاست خارجی آمریکا را نتیجه طراحی ترامپ دانسته است. آلترمن گفت: ترامپ بیش از هر رئیس جمهور دیگری در تاریخ معاصر با بحران و آشوب احساس راحتی می‌کند. رئیس جمهور بی ثباتی و بی نظمی را مشکل نمی‌داند. وی به آن به عنوان یک امتیاز می‌نگرد. در نتیجه به اعتقاد وی تشدید تنش‌ها در ایران و بن بست در ونزوئلا لزوما یک مشکل محسوب نمی‌شوند بلکه یکی از ویژگی‌های رویکرد بعضا متزلزل و متناقض ترامپ درباره امور جهانی است.

نویسنده به جنگ تجاری چین و آمریکا نیز اشاره کرده است. در ادامه آمده است هفته گذشته مقامات ارشد دولت ترامپ از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، احتمال اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا را مطرح کردند.

ترامپ خود می‌گوید در حال سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته‌ای است که میراث روسای جمهور پیش از وی است، از توافق‌های تجاری بد در سراسر جهان گرفته تا درگیری‌های طولانی مدت نظامی. دموکرات‌ها تلاش‌های ترامپ را که می‌خواهد روسای جمهور پیش از خود را عامل مشکلات سیاست خارجی اش معرفی کند، به سخره می‌گیرند.

سناتور کریس مورفی روز جمعه در نشست امنیت ملی که با حمایت مقامات سابق دولت اوباما برگزار شد، گفت هر اقدامی که رئیس جمهور در عرصه بین المللی انجام داده، با شکست مواجه شده است. این عضو کمیته روابط خارجی سنا افزود: اتحادهایمان را برهم زده ایم. درگیر جنگ تجاری شده ایم که برای آمریکا هزینه زیادی دارد. به ایران اجازه دادیم برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. در رابطه با کره به هیچ پیشرفت قابل توجهی دست نیافته ایم. خاورمیانه بحران زده‌تر از قبل است. هنوز ۲۰ هزار عضو داعش هستند که خود را برای تجدید قوا آماده می‌کنند.

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، مشکل اساسی رویکرد ترامپ در زمینه سیاست خارجی را اهداف بسیار بلندپروازانه وی توصیف کرد که یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال ترامپ می‌خواهد کره شمالی از تمام زرادخانه هسته‌ای خود دست بشوید و این کار را خیلی سریع انجام دهد یا خواستار تغییرات بنیادی در سیاست تجارت خارجی چین است. هاس افزود دستیابی به این اهداف در بهترین حالت بسیار بلندمدت خواهد بود و در همه این موارد ترامپ باید سازش کند در غیر این صورت شکست خواهد خورد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان