دیدبان

پمپئو: آمریکا به‌ دنبال جنگ نیست

پمپئو: آمریکا به‌ دنبال جنگ نیست

دیدبان؛ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی ادعا کرد: ایران با گسترش هرج و مرج در خاورمیانه، یک تهدید فعال علیه منافع ایالات متحده به شمار می‌رود.

وی در عین حال گفت: کاخ سفید بی شک از فرصت مذاکره با ایران استقبال خواهد کرد.

پمپئو اظهار داشت: تهدیدات از سوی ایران افزایش یافته و دولت ترامپ در حال تقویت ظرفیت خود برای پاسخگویی به هرگونه اقدام تهاجمی ایران است. و به همین دلیل است که ایالات متحده تصمیم به اعزام ناوگروه ضربت و بمب افکن‌های راهبردی خود به منطقه گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه یادآور شد: ما همه اقدامات درست و مناسب را برای افزایش امنیت خودمان با بهترین توانایی و تلاش انجام داده‌ایم. ولی می‌خواهیم مطمئن شویم که نیروهای بازدارنده‌ای را نیز مستقر کرده‌ایم، بنابراین اگر ایران تصمیم بگیرد منافع آمریکا را تحت تعقیب قرار دهد، خواه این منافع در عراق باشد یا افغانستان یا هر جای دیگری در خاورمیانه، ما آماده واکنش نشان دادن با روش مناسب خواهیم بود.

وی البته مدعی شده است که افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه به خاطر آن نیست که واشنگتن به دنبال جنگ است. هدف ما جنگ نیست. هدف ما تغییر رفتار رهبری ایران است. امیدواریم مردم ایران در نهایت هرآنچه را می‌خواهند به دست بیاورند. آنچه را که واقعا شایستگی اش را دارند. نیروهایی که در خاورمیانه مستقر می‌کنیم، نیروهایی که قبلا هم در منطقه داشتیم، همان طور که می‌دانید ما غالبا ناوهای هواپیمابری در خلیج فارس داشته‌ایم ولی رئیس جمهور می‌خواهد مطمئن شود که در صورت وقوع هر اتفاقی، ما آماده پاسخگویی به یک روش مناسب خواهیم بود.

پمپئو در عین حال گفت: واشنگتن آماده رویکردهای دیپلماتیک است هرچند ترامپ در صورت هرگونه تصمیم بد از سوی ایران، گزینه‌هایی برای انتخاب خواهد داشت. هرچند راهکار دیپلماتیک تنها گزینه مورد نظر آمریکا نیست. اگر هرگونه حمله‌ای به منافع آمریکا از سوی نیروهای مورد حمایت ایران صورت بگیرد، ما طرف مسئول این حملات را پاسخگو خواهیم کرد. ترامپ خیلی شفاف در این باره صحبت کرده است: پاسخ ما متناسب خواهد بود. ایران یک عامل نفوذ بی ثبات کننده در خاورمیانه است و ما می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم.

پمپئو در ادامه ادعا کرد که هدف آمریکا تنها ضربه زدن به ساختار سیاسی حکومت ایران است و واشنگتن هیچ تمایلی ندارد تا به مردم عادی لطمه‌ای وارد شود.

وی افزود: این تحریم‌ها تنها برای هدف قرار دادن رهبران ایران است تا رفتار خودشان را تغییر دهند. رهبران ایران هزینه‌ای را که تحمیل شده درک می‌کنند. این رژیمی است که میلیاردها دلار را سرقت کرده و پول مردمش را برای جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان حیف و میل کرده است.

پمپئو گفت: گرچه واکنش‌های مناسبی آماده شده است ولی ایالت متحده به دنبال یافتن یک راهکار دیپلماتیک و مسالمت آمیز است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان