دیدبان

فرانسه: ایران بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات برجام احترام بگذارد

فرانسه: ایران بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات برجام احترام بگذارد

دیدبان؛ «جان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه شنبه اقدام اخیر ایران در متوقف کردن برخی از تعهدات برجامی خود را «واکنش بد» توصیف کرده و از تهران خواست تا «بلوغ سیاسی» خود را نشان دهد.

وی که با نشریه «لوپاریزیان» فرانسه مصاحبه می‌کرد گفت:«ایران در مقابله با تصمیم آمریکا برای خروج از توافقاتی که در وین حاصل شده و تشدید تحریم‌ها، واکنش بدی نشان داد».

جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته (18 اریبهشت) و یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک برخی از تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داد تا به تعهدات برجامی خود در قبال ایران در دو زمینه بانکی و نفتی عمل کنند.

لودریان در ادامه این مصاحبه گفت: ایران باید بلوغ سیاسی خود را نشان داده و به تعهدات خود احترام بگذارد.

چهارشنبه گذشته سفرای 1+4 (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) به وزارت خارجه ایران دعوت و نامه حسن روحانی خطاب به سران این کشورها توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تحویل داده شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

از سوی دیگر نامه‌ای نیز از سوی ظریف خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال و جزییات اقدامات ایران به اطلاع وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ خود اعلام کرد که ایران از  ۱۸ اردیبهشت برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان