دیدبان
الجزیره گزارش داد؛

کشتی عربستان، اروپا را برای پیدا کردن تجهیزات جنگی می‌گردد

کشتی عربستان، اروپا را برای پیدا کردن تجهیزات جنگی می‌گردد

دیدبان؛ شبکه الجزیره گزارش داد: کشتی سعودی ”بحری ینبع“ که قرار بود تسلیحات خریداری شده از فرانسه را بارگیری کند، آب‌های منطقه‌ای این کشور را دست خالی ترک کرد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در پاریس گفت: قرار بود بندر «لو آور» فرانسه میزبان میهمانی باشد که جنگ یمن باعث شده است، سایه سنگینی به اندازه سنگینی محموله‌اش داشته باشد. اما کشتی سعودی بحری ینبع نتوانست در بندر «لو آور» پهلو بگیرد و بیش از چهل ساعت به دور از سکو‌های بارگیری منتظر محموله خود باقی ماند.

پایگاه تحقیقاتی ”دیس کلوز“ تاکید کرد محموله‌ای که قرار بود این کشتی بارگیری کند، شامل توپخانه‌های سزار بود که این پایگاه تاکید کرد عربستان از محموله‌های قبلی آن در جنگ یمن و قتل غیرنظامیان در این کشور استفاده کرده است. این کشتی سعودی، از آب‌های منطقه‌ای فرانسه، دست خالی بازگشت. البته پیش از آن، مهماتی را از بلژیک بارگیری کرده بود. این کشتی در حال حرکت به طرف اسپانیاست و پیش بینی می‌شود روز یکشنبه به بندر سانتاندر در شمال این کشور برسد.

در ادامه این گزارش آمده است: عبور این کشتی از آب‌های منطقه‌ای فرانسه، نگاه‌ها را به سوی جنگ یمن جلب کرد و دولت فرانسه را تحت فشار قرار داد. شماری از فعالان فرانسوی با برگزاری تظاهرات نزدیک بندر لو آور، از دولت فرانسه خواستند از فروش تسلیحات به کشور‌های درگیر جنگ، خودداری کند. این فعالان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که خطاب به صاحبان این کشتی سعودی گفته بود پول‌های شما آغشته به خون است که اشاره به پول‌های قرارداد‌هایی دارد که سیاستمداران در برابر ارقام بالای آن، ضعیف می‌شوند.

خبرنگار شبکه الجزیره پس از اشاره به بخشی از سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از فروش تسلیحات به عربستان، خاطر نشان کرد: با وجود تضمین‌هایی که امانوئل مکرون از آن‌ها سخن گفت، واقعیت‌ها حاکی است که گلوله‌های توپخانه‌های فرانسوی پس از شلیک شدن، از مرز‌های عربستان عبور می‌کند. واقعیت‌ها همچنین بیانگر آمار تلفات حملات با استفاده از سلاح‌های فرانسوی است. منتقدان دولت فرانسه از آن می‌خواهند تا مانند آلمان، فروش سلاح به عربستان را به علت استفاده از این سلاح‌ها در قتل غیرنظامیان در یمن، به حال تعلیق درآورد. بدون شک، کشتی عربستانی که اروپا را برای پیدا کردن تجهیزات جنگی می‌گردد، باعث پررنگ‌تر شدن مسئله فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان خواهد شد.

ناتالی سیف، نماینده سازمان حقوقی ”اکات“ در پاریس به الجزیره گفت: ”سخنان رئیس جمهور فرانسه باعث شد ما به این باور برسیم که ما در مسیر درست حرکت نمی‌کنیم. او اعلام کرد مسئولیت کامل فروش سلاح به عربستان و امارات را برعهده می‌گیرد که به معنای حمایت از ائتلافی است که عامل قتل شصت هزار غیرنظامی در مدت پنج سال است. اما آلمان به نظارت بر استفاده از سلاح‌های فروخته شده اکتفا نکرد و فروش سلاح به این ائتلاف را متوقف کرد.“ 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان