دیدبان

خرازی: اروپا با اینستکس از مرگ برجام جلوگیری کند

خرازی: اروپا با اینستکس از مرگ برجام جلوگیری کند

دیدبان؛ سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که برای شرکت در مجمع رهبران برای صلح به پاریس سفر کرده است، با خانم «ماریل دو سارنز» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه ملاقات کرد.

خانم دو سارنز با ابراز خرسندی از این دیدار و تأکید بر اهمیت ایران، خواستار شنیدن دیدگاه دقیق تهران در خصوص تصمیم اخیر مبنی بر توقف اجرای برخی تعهدات برجامی بود.

وی گفت: این تصمیم و خروج ایران از برجام می‌تواند نتایج مثبت و ثبات ایجاد شده بعد از توافق هسته‌ای را با مشکل مواجه سازد که این امر جای نگرانی دارد.

خرازی در توضیح مواضع جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مردم ایران نسبت به اروپا به دلیل اجرا نکردن تعهدات برجامی آن‌ها و تبعیت از سیاست‌های تحریمی ترامپ و تن دادن به تصمیم‌های فراملیتی آمریکا به‌ شدت بدبین هستند.

*اروپا فقط به موضع گیری سیاسی بسنده و در عملی کردن تعهداتش کوتاهی کرد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با صداقت مذاکره کرد و در نتیجه آن توافق هسته‌ای که مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفت، حاصل شد، ولی با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران، اروپا فقط به موضع‌گیری سیاسی بسنده و در عملی کردن تعهدات خود کوتاهی کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: در نتیجه جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد برجام تصمیم به تعلیق اجرای برخی از تعهدات خود گرفت.

خرازی گفت: فرصت دو ماهه، فرصت خوبی برای اروپاست که با تسریع در اجرایی کردن اینستکس برای تسهیل در مبادلات تجاری و مالی، کندی اقدام گذشته خود را جبران و از مرگ برجام جلوگیری کند.

*برجام نتوانسته در عمل خوب جلو برود

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه نیز با ابراز ناراحتی از تصمیمات فراملیتی و فشارهای آمریکا به اروپا و انتقاد از خروج آمریکا از برجام، اذعان کرد برجام نتوانسته در عمل خوب جلو برود.

وی اظهار داشت: اروپا و فرانسه برای پیشبرد و حفظ برجام، اراده و حسن نیت دارند و امیدواریم به راه‌حل مناسبی برسیم.

دو سارنز همچنین بر اهمیت تبادل هیأت‌های پارلمانی بین دو کشور برای شناخت بهتر واقعیت‌ها و دیدگاه‌های طرفین تأکید کرد.

به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای توقف برخی تعهدات برجامی را اعلام کرد. صبح چهارشنبه نیز سفرای 1+4 (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) به وزارت خارجه ایران دعوت و نامه حسن روحانی خطاب به سران این کشورها توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تحویل داده شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

از سوی دیگر نامه‌ای نیز از سوی ظریف خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال و جزییات اقدامات ایران به اطلاع وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ خود اعلام کرد که ایران از  ۱۸ اردیبهشت برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان