دیدبان

ماجرای رصد ماه با تراز و بودجه‌ی 15 میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟

ماجرای رصد ماه با تراز و بودجه‌ی 15 میلیاردی ستاد استهلال چه بود؟

دیدبان؛ در روزهای منتهی به آغاز ماه رمضان بود که عکس یکی از گروه‌های استهلال ماه مبارک رمضان در فضای مجازی منتشر شد. در این عکس یکی از طلاب عضو گروه استهلال در حال تشخیص خط صفر افق با استفاده از تراز است.

فیروز نادری از مدیران سابق ناسا در توییتی زیر آن عکس نوشت: «امیدوارم این تصویر یک شوخی باشد» این توییت فیروز نادری بهانه ای شد برای رسانه های ضدانقلاب که بودجه ستاد استهلال را به رویت ماه با تراز ربط دهند و به این نهاد حمله کنند.

ساعاتی بعد از این جریان سازی محسن مقدس زاده یعنی همان روحانی حاضر در عکس در رشته توییتی به توضیح در خصوص این تصویر پرداخت و نوشت: «تصویری از بنده در فضای مجازی منتشر شده که گویا با تراز مشغول جستجوی ماه هستم. تراز ابزار ساده‌ و ارزان‌قیمتی است که در فقدان ابزارهای گران‌قیمت و پیشرفته می‌توان صفر افق را با آن با دقت نسبتا خوبی تشخیص داد و پس از آن با استفاده از قطب‌نما یا یکی از اجرام آسمانی (مثل محل غروب خورشید) و دانستن سمت خورشید و ماه و ارتفاع ماه، ماه را پیدا کرد. در اکثر استهلال‌ها نیازی به ابزار دقیقتر برای پیدا کردن هلال نیست و همین قدر از اندازه گیری برای اکثر استهلال‌ها کافی است. علاوه بر آن قیمت بالای ابزارهای دقیق و کافی بودن دقت آن باعث میشه که در بیشتر استهلال‌ها از ابزار دقیق‌تر بی‌نیاز شویم.»

مقدس زاده در ادامه توضیحاتش استهلال ابتدایی را با چشم مسلح قابل انجام دانست و از رویت عادی ماه با چشم غیر مسلح در مراحل بعدی گفت و نوشت گزارش هر دو مدل رصد به دفتر مقام معظم رهبری و مراجع معظم ارسال میشه.

وی در خصوص احتمال اشتباه در رویت حلال ماه نوشت: «خوشبختانه در سالهای اخیر به علت فراگیری این کار و اعتماد مراجع به رصدگران اختلاف در تشخیص مصداق تقریبا به صفر رسیده است. در حالی که متاسفانه در سالهای گذشته در بعضی از سالها بر اساس رویت ماهی اعلام اول ماه میشد که غروب کرده بود! که خوشبختانه فعلا چنین مشکلاتی نداریم.»

وی ادامه داد متاسفانه فرمول علمی دقیقی برای پیش بینی قطعی رویت در اکثر ماه‌ها وجود ندارد و اگر در ماه‌های خاصی مشخصات هلال طوری باشه که بشود قطعا پیش بینی کرد؛ نیازی به رویت نیست. نمونه‌ی چنین هلالی را در عید فطر امسال می‌توان مشاهده کرد که قطعا عید فطر ۱۵ خرداد خواهد بود.

این روحانی در خصوص بودجه مطرح شده در کانال های تلگرامی توضیح داد بودجه ای که ستاد استهلال در اختیار ما قرار میدهد سالانه 300 هزار تومان است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان