دیدبان

ادلب سوری است نه ترکیه‌ای

ادلب سوری است نه ترکیه‌ای

دیدبان؛ روزنامه «الوطن» امارات در یادداشتی با عنوان «ادلب سوری است نه ترکیه‌ای»، نوشت، «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، هر چقدر هم سرسختانه تقلا کند، باز دست خالی از سوریه خارج می‌شود.».

این روزنامه آورده است: مسئله ادلب به نظر می‌رسد در بحران سوریه تا حدودی پیچیده است؛ از یک سو هر چند که بر اساس توافقات، یکی از مناطق کاهش تنش محسوب می‌شود، اما تحت کنترل گروه‌های تندرویی است که مهم‌ترین آن، گروه جبهه النصره است که زیر مجموعه القاعده محسوب می‌شود. از سویی دیگر حدود سه میلیون نفر در آن حضور دارند که یا کوچانده شده‌اند یا طی سال‌ها از مناطق مختلف سوریه به آنجا منتقل شدند و اردوغان دنبال سوءاستفاده از آن است.

الوطن افزود: اما اردوغان تا توانسته از حضور  شبه نظامیان ادلب که مناطق نفوذ خود در استان‌های سوریه را از دست داده‌ و اکنون در ادلب هستند، بهره‌برداری کرده و آنها را در عملیات خود در شمال سوریه به کار گرفته است، اتفاقی که درباره عفرین رخ داد، شهری که در اشغال ترکیه است و گروه‌های مسلح حاضر در سوریه نخستین کسانی بودند که وارد آنجا شدند.

این روزنامه نوشت: اردوغان بارها از قصد خود برای اعطای تابعیت به آوارگان سوری که اکثرشان هم از ادلب هستند حرف زده است؛ چون فکر می‌کند که با این وعده‌ها، به یک ذخیره انسانی دست پیدا می‌کند که در هر حل‌وفصل نهایی بحران سوریه زیر نظر و وابسته به او باقی می‌مانند و از آن در راستای مقاصد خود استفاده می‌برد، بخصوص که گهگاه درصدد  ایجاد چیزی است که منطقه بی‌طرف یا منطقه امن خوانده می‌شود؛ اما هدف اصلی او جدا کردن بخشی از خاک سوریه و تسلط بر آن است.

الوطن امارات تاکید کرد: چیزی که امروز مشاهده می‌شود این است که ترکیه در شمال سوریه و بخصوص در ادلب مشغول حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه نظامیان است، چیزی که از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 متوقف نشد؛ اما این بار با اسامی دیگری برایشان تبلیغ می‌کند که اکثر آن ترکیه‌ای هستند.

این روزنامه افزود: به گمان اردوغان تغییر هویت این شهر مرزی و نزدیک تر کردن آن به ترکیه ای‌ها ممکن است؛ اما چیزی که اردوغان فراموش کرده این است که هر کاری کند نمی‌تواند بازیگر دوم در عرصه سوریه باقی بماند چون حرف نهایی را تفاهم آمریکا و روسیه می‌زند و از همین رو اردوغان سعی می‌کند خود رابه دو طرف نزدیک کند، اگرچه فهم مقاصد وی زحمت زیادی ندارد.

الوطن نوشت: وحدت سوریه متعلق به ملت آن است و هیچ کسی حق تقسیم کردن آن یا تغییر هویت هیچ بخشی از آن ندارد. وحدت سوریه ضامن آینده نسل‌های آن است و این یک خواسته عربی و بین المللی ثابتی است و همه طرف‌ها تاکید کرده‌اند که مخالف تقسیم سوریه هستند و وحدت آن مساله‌ای اساسی در هر راه حلی برای بحران سوریه است و هر چقدر که ترکیه بخواهد برای مسائل دیگری تبلیغ کرده یا واقعیت تعلق ملت سوریه به میهنش را تغییر دهد، اما این خیالی است که تعبیر نمی‌شود.

الوطن در پایان آورده است: اما گروه‌هایی که گفته می‌شود وابسته به ترکیه هستند در نهایت گروه‌های تروریستی هستند  و فقط نماینده خودشان هستند و پیوند میان سوریه و ادلب ناگسستنی است و کسانی که به دل به آنجا بسته‌اند جز ناامیدی و شکست نصیبشان نخواهد شد همان گونه که در دیگر مناطق سوریه ناکام ماندند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان