دیدبان

ژست «پمپئو» با ادعای حمایت از مردم ونزوئلا

ژست «پمپئو» با ادعای حمایت از مردم ونزوئلا

دیدبان؛ در حالی که ونزوئلا مدتی است بابت دخالت‌های آشکار آمریکا و برخی متحدانش با ناآرامی‌هایی مواجه شده، وزیر خارجه آمریکا شنبه شب به وقت تهران مدعی «حمایت از مردم ونزوئلا» شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در پیامی ویدیویی خطاب به مردم ونزوئلا مدعی شد: «اکنون زمان انتقال قدرت است و واشنگتن به عنوان شریک این کشور آمریکای لاتین در هر لحظه از این مسیر در خدمت خواهد بود. پیام من به مردم ونزوئلا واضح است. آمریکا در تلاش برای آزادی و دموکراسی همراه با شما استوار ایستاده است. شجاعت و صدای شما ونزوئلا را در مسیر آزادی و رفاه قرار خواهد داد و ما در هر لحظه از آن با شما همکاری خواهیم کرد.»

بر اساس این گزارش، مقام‌های مختلف دولت آمریکا از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در روز‌های گذشته در اظهاراتشان احتمال اجرای «گزینه نظامی» علیه ونزوئلا را رد نکردند.این در حالی است که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا از ارتش این کشور خواسته تا آمادگی خود را در صورت حمله نظامی محتمل آمریکا به کشورش حفظ کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا بارها مایک پامپئو ،وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را از جمله عوامل تحریک کننده مردم و تلاش‌ برای کودتا در کشورش برشمرده است.

مایک پمپئو چهارشنبه گذشته  ضمن تهدید دولت قانونی ونزوئلا گفت در صورت لزوم واشنگتن آماده ورود به جنگ با این کشور است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پامپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت که  اقدام نظامی ممکن است و اگر ضروری باشد، آمریکا آن‌را  انجام خواهد داد.

«خوان گوایدو» رئیس جمهور خود خوانده این کشور نیز بهمن‌ گذشته در حالی‌ که ریاست مجمع ملی این کشور را برعهده داشت با حمایت‌های علنی آمریکا ضمن به‌راه انداختن آشوب‌ها و اعتراض‌هایی علیه دولت مادورو، خود را رهبر مخالفان خطاب کرد و سعی داشت علیه دولت قانونی ونزوئلا کودتا کند.

در حالی که واشنگتن و  برخی متحدانش سعی در ایجاد آشوب و تغییر نظام در ونزوئلا دارند، روسیه، چین، ترکیه، ایران ،کوبا و برخی کشورهای دیگر حمایت خود را  از رئیس جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کرده‌اند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان