دیدبان

چرا کاندیدای دموکرات‌ها در 2020 زن خواهد بود؟

چرا کاندیدای دموکرات‌ها در 2020 زن خواهد بود؟

دیدبان؛ تا کنون 19 نفر کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات‌متحده از طرف حزب دموکرات اعلام کرده‌اند. مشهورترین این افراد برنی سندرز (77 ساله) و جو بایدن (76 ساله) هستند که شاید برای حزبی که ادعای جوان‌گرایی دارد بیش‌ازحد پیر باشند. افراد دیگری نیز ممکن است تا آن زمان اعلام کاندیداتوری کنند اما مسئله این است که به دلایلی که در ادامه می‌آید زنان نقش مهمی در انتخابات آینده خواهند داشت.

زنان از همان روزی که ترامپ انتخاب شد رهبری مخالفت با وی را بر عهده گرفتند. در انتخابات 2016، 54 درصد از زنان به هیلاری کلینتون رأی دادند و این در حالی بود که درصد رای مردان به ترامپ 53 درصد بود. در روزی که ترامپ ریاست جمهوری را بر عهده گرفت هزاران زن در واشنگتن و سایر شهرها به تظاهرات علیه وی رفتند. عدم محبوبیت ترامپ در میان زنان حتی پس از گذشت چند سال از ریاست جمهوری وی نیز بهتر نشد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، 47 درصد از مردان اقدامات ترامپ را تأیید می‌کنند و 47 درصد نیز اعتقاد دارند اقدامات وی اشتباه است. اما در میان زنان تنها 32 درصد موافق رویکرد ترامپ هستند و 63 درصد مخالف سیاست‌های اجرایی وی هستند. برای مثال مسئله جدا کردن کودکان از مادران در مرز مکزیک بسیار مهم‌تر از اقدامات ایوانکا ترامپ در مورد بیمه کودکان برای افکار عمومی بوده و اقدامات مثبت خانواده ترامپ در حوزه زنان در نظر مردم تاثیری نگذاشته است.

نارضایتی زنان از ترامپ دارای اهمیت بیشتری از سایر نارضایتی‌ها، از وی است. در سال 1980 درصد مشارکت زنان و مردان در انتخابات ریاست جمهوری برابر بوده است اما در سال‌های پس‌ازآن به‌تدریج مشارکت زنان افزایش می‌یابد. برای مثال در سال 2000 میلادی زنان 2 درصد بیشتر از مردان در انتخابات شرکت کرده‌اند. در سال 2016 شکاف مشارکت به بیش از 4 درصد رسید که نتایج آن را در سبد رأی هیلاری کلینتون مشاهده کردیم. در انتخابات میان‌دوره‌ای 2018 شاهد تکرار مشارکت بیشتر زنان نسبت به مردان با اختلاف نرخ مشارکت 4 درصدی بودیم. اما نکته دیگر در این انتخابات تمایل بیشتر زنان به حزب دموکرات بود. 59 درصد زنان در این انتخابات به حزب دموکرات رأی دادند درحالی‌که مردان بیشتر به حزب جمهوری‌خواه رأی داده بودند( 51 درصد). نتیجه نهایی نیز این شد که رکورد حضور زنان در انتخاب شدن شکسته شد و حتی شاهد این بودیم که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده شد.

هدف حزب دموکرات برای برنده شدن در انتخابات 2020 باید دو جنبه داشته باشد: حفظ ایالت‌هایی که در انتخابات قبلی به کلینتون رأی دادند و همچنین سعی برای کسب رأی از رأی‌دهندگان در ایالاتی که به جمهوری‌خواهان رأی می‌دهند. جنبه اولی سخت نیست. زیرا بعید است ایالتی پیدا کنیم که در سال 2016 به کلینتون رأی داده باشد اما در 2020 بخواهد به ترامپ و جمهوری‌خواهان رأی بدهد. پس رقابت تنها بر سر چند ایالت است. زنانی که به حاشیه رانده شده اند در سال 2018 کلیدی بودند و برای 2020 نیز کلیدی‌تر محسوب می‌شوند.

البته بردن دموکرات‌ها به‌آسانی نیز صورت نمی‌گیرد. ملانیا ترامپ ممکن است ترامپ را مجبور کند که به اصلاحاتی در مورد زنان دست بزند و یا دموکرات‌ها به قدری سیاست‌های چپ را تبلیغ کنند که جمهوری‌خواهان دوباره به شعارهای امنیت تجارت و کسب‌وکار بازگردند و برنده شوند. ایستادگی نانسی پلوسی در مقابل ترامپ در دوران بسته بودن دولت فدرال (ابتدای سال 2019 میلادی) نمونه موفقی از سیاست‌های زنان در مقابل ترامپ بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد در هر حالتی یک زن در میان کاندیداهای دموکرات حضور خواهد داشت.

ترجمه و تلخیص: آرش مقصودی

نویسنده: بروکینگز (از مهم‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی است که نقش مهمی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مسئولان این کشور دارد).

مرتبط‌ها

چهار ستون اصلی دکترین آمریکای ترامپ

جنگ با آمریکا؛ توهم یا واقعیت

آمریکا و فروپاشی مفهوم استقلال در سیاستگذاری خارجی

چالشهای اجرای «استراتژی دفاع ملی» در آمریکا

معایب رویکرد ترامپ نسبت به ایران و ونزوئلا

چگونه می‌توان ایران را مجدد پای میز مذاکره کشاند؟