دیدبان

روسیه: تحریم‌ غرب تنها باعث تشدید اوضاع انسانی در سوریه می‌شود

روسیه: تحریم‌ غرب تنها باعث تشدید اوضاع انسانی در سوریه می‌شود

دیدبان؛ "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت درباره اوضاع سیاسی در سوریه اعلام کرد که مقامات مسکو بار دیگر از کشورهای غربی می‌خواهند تا به این مسئله واقف باشند اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آنها علیه سوریه تنها باعث تعمیق وخامت اوضاع انسانی در سوریه خواهد شد.

نبنزیا با یادآوری این واقعیت که در نتیجه تحریم‌ها تنها مردم عادی سوریه دچار مشکلات بیشتری می‌شوند، افزود: «در بیشتر موارد در نتیجه تحریم‌های غرب طی روزهای گذشته بحران سوختی و انرژی گسترده‌ای در سوریه بوجود آمده است.»

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «سوریه یکی از کشورهای اصلی در خاورمیانه و بخش لاینفک جهان عرب است. نباید بطور تصنعی و برای رسیدن به اهداف کوته‌بینانه و سیاسی خاص، این کشور را از مسائل کلی منطقه کنار گذاشت. در همین رابطه، ما خواستار بازگشت سریع سوریه به خانواده اتحادیه عرب هستیم و معتقدیم که این اقدام به افزایش همگرایی بین اعراب و بهبود اوضاع کلی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.»

نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: «من اطمینان دارم که شرکای ما در "مذاکرات آستانه" در این زمینه با ما هم عقیده هستند که لازم است تا بدون بازی زورآزمایی و تنها از طریق مشارکت جمعی شفاف باید به حل و فصل مسائل در سوریه پرداخت.»

نبنزیا همچنین با اظهارات "جاناتان کوئن" کفیل نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل درباره نقش کشورهای شرکت کننده در مذاکرات آستانه برای حل و فصل اوضاع در سوریه نیز واکنش نشان داد. کوئن در جریان نشست شورای امنیت به طعنه، روسیه، ایران و ترکیه را کشورهای به اصطلاح «ضامن صلح» در سوریه نامید.

نماینده روسیه گفت: «من می‌خواهم به نماینده محترم آمریکا که ما را کشورهای به اصطلاح "ضامن صلح" (socalledguarantorcountries) نامیده، یادآور شوم که ما کشورهای واقعا "ضامن صلح" در سوریه هستیم و تلاش‌های مشترک سه‌جانبه تاکنون نتایج مثبت خود در روند حل و فصل مسائل در سوریه را به اثبات رسانده است.»

لازم به یادآوری است که آخرین رایزنی‌ها در چارچوب "مذاکرات آستانه" در تاریخ 26-25 آوریل ( 6-5 اردیبهشت)  در شهر نورسلطان برگزار شد. در این مذاکرات سه کشور ضامن صلح: روسیه، ایران و ترکیه، نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مسلح مخالف دمشق و همچنین نماینده سازمان ملل و نماینده ناظر اردن حضور داشتند. در بیانیه مشترک پایانی سه کشور روسیه، ایران و ترکیه بر پایبندی کامل خود برای ادامه تلاش‌ها در جهت حفظ استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت سوریه تاکید کردند. آنها همچنین اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را محکوم کردند.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان