دیدبان

آمریکا: روسیه مانع خروج مادورو از ونزوئلا شده است

آمریکا: روسیه مانع خروج مادورو از ونزوئلا شده است

دیدبان؛ در حالیکه «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا تلاش می‌کند تا این کشور را به سمت خشونت سوق دهد و آمریکا نیز به طور مداوم به آشوب‌های ونزوئلا دامن می‌زند، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اخیر خود با شبکه آمریکایی «سی ان ان»، ادعاهای جنجال‌برانگیز جدیدی را مطرح کرده است.

پمپئو در مصاحبه روز گذشته (سه‌شنبه) با شبکه «سی ان ان» مدعی شده است که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا آماده ترک کشورش به سمت «کوبا» بوده است اما روسیه مانع وی شده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بدون ارائه هرگونه شواهدی اینگونه گفت: «ما کل روز نظاره‌گر بودیم، مدت زمان زیادی از زمانیکه کسی مادورو رو (آخرین‌بار) دیده بود، می‌گذشت. هواپیمایی را آماده کرده بود و آنطور که فهمیدیم امروز صبح آماده ترک کشور بود و روس‌ها گفتند که باید بماند».

پامپئو در ادامه ادعاهای خود درباره مقصد سفر مادورو گفت: «او عازم هاوانا بود».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن دروغ خواندن ادعاهای پامپئو گفت: «واشنگتن تمام تلاش خود را برای تضعیف روحیه ارتش ونزوئلا به کار گرفته است و در حال حاضر نیز بعنوان بخشی از جنگ اطلاعاتی، از اطلاعات دروغین استفاده می‌کند».

اظهارات وزیر خارجه آمریکا پس از ادعاهای «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح شد که برای اولین بار مدعی شد که برخی از نزدیک‌ترین همپیمانان مادورو با مخالفان ونزوئلا درباره خلع مادورو از قدرت وارد گفت‌وگو شده‌اند و در حال حمایت از گوایدو هستند.

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران در مقابل کاخ سفید اینگونه گفت:‌«ما فکر می‌کنیم همچنان بسیار مهم است که چهره‌های کلیدی رژیم که در این سه ماه اخیر با مخالفان (ونزوئلا) وارد گفت‌وگو شده‌اند به تعهد خود برای دستیابی به انتقال قدرت صلح‌آمیز از رژیم مادورو عمل کنند».

بولتون تأکید کرد:‌«همگی موافق کناره‌گیری مادورو بودند».

اظهارات این مقامات آمریکایی پس از آن اعلام شده است که گوایدو روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد.

دولت ونزوئلا این اقدام را یک کودتا خواند و پس از ساعاتی اعلام کرد که اوضاع رکاملا تحت کنترل است و کودتاچیان شکست خورده‌اند.

پس از آن، ترامپ در توئیتر خود نوشت: «اوضاع ونزوئلا را بسیار به دقت دنبال می‌کنم. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا و آزادی آنها ایستاده است.»

دولت آمریکا به ریاست  ترامپ بعد از حمایت از رئیس‌جمهور خودخوانده خوان گوایدو در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است.

خزانه‌داری آمریکا در ماه‌های گذشته چندین دور تحریم علیه بخش نفت و مقام‌های ونزوئلا اعمال کرده است. دولت آمریکا همچنین در اقدامی مغایر با عرف بین‌الملل، میلیاردها دلار از دارایی‌های نفتی ونزوئلا را مصادر کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند تحریم‌ها علیه ونزوئلا تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان