دیدبان

نقش کلیدی لابی صهیونیستی «اف‌دی‌دی» در تحریم نفتی ایران

نقش کلیدی لابی صهیونیستی «اف‌دی‌دی» در تحریم نفتی ایران

دیدبان؛ خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با موضوع تلاش آمریکا برای «به صفر رساندن صادرات نفت ایران»، نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تا چند روز پیش از اعلام خودداری از تمدید معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران، از اتخاذ چنین تصمیمی بیمناک بوده، چراکه تصور می‌کرده که چنین اقدامی ممکن است به افزایش قیمت جهانی نفت و بالا رفتن قیمت سوخت خودروها در آمریکا منجر شود.

با این وجود، به نوشته رویترز شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست «جان بولتون» در متقاعد کردن ترامپ به اتخاذ چنین تصمیمی نقش مهمی داشته است. «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا هم از این تصمیم حمایت کرده، اما وزارت خارجه آمریکا به ریاست «مایک پامپئو» ملاحظاتی در این ارتباط داشته است.

بنا بر این گزارش، در این میان «ریچارد گلدبرگ» که چند ماه پیش از لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) به شورای امنیت ملی آمریکا پیوست و سال‌هاست که خواهان تشدید فشار به ایران است، نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که گلدبرگ در این روند نقشی «اثرگذار» ایفا کرده است.

گلدبرگ که اوایل سال جاری میلادی به دولت آمریکا پیوست، پارسال زمانی که هنوز مشاور ارشد اف‌دی‌دی بود، در نشستی در کنگره گفته بود که واشنگتن باید در قبال ایران «تخت گاز» و «بی‌ترمز» پیش برود و از تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی و روانی برای فشار به ایران بهره‌برداری کند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل) اعلام کرد این کشور دیگر معافیت‌های تحریمی صادرشده برای واردکنندگان نفت ایران را تمدید نمی‌کند و همه کشورها باید خرید نفت ایران را متوقف کنند. به نوشته رویترز، این بیانیه بسیاری از کشورهای واردکننده نفت از ایران را غافلگیر کرد، چراکه واشنگتن پیشتر به آن‌ها وعده داده بود که این معافیت‌های تحریمی تمدید شوند. معافیت‌های کنونی فردا (۱۲ اردیبهشت) به پایان می‌رسد و واشنگتن کشورهای مختلف را تحت فشار قرار داده تا از این تاریخ به بعد واردات نفت از ایران را متوقف کنند.

روزنامه «هاآرتص» سال گذشته با استناد به یک مستند ممنوعه شبکه «الجزیره» نوشت اف‌دی‌دی که در آمریکا با عنوان یک اندیشکده فعالیت می‌کند، با وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی ارتباط مستقیم دارد. 

«سیما واکنین-جیل» سرپرست‌ وقت وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی در آن مستند اذعان می‌کند که این وزارتخانه عملا به‌ عنوان رابط میان سازمان‌های یهودی راست‌گرای آمریکایی و اف‌دی‌دی عمل می‌کند.

واکنین-جیل در بخشی از ویدئویی که مخفیانه ضبط شده، می‌گوید «ما اف‌دی‌دی را داریم. دیگران را داریم» که برای رژیم صهیونیستی روی پروژه‌هایی از جمله «جمع‌آوری داده، تحلیل داده، کار روی سازمان‌های فعال (در زمینه حقوق فلسطینی‌ها) و پیگیری رد پول» کار می‌کنند. او اذعان می‌کند که این قبیل پروژه‌ها تنها با داشتن حمایت و منابع مالی یک حکومت می‌توانند اجرایی شوند.

 

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان