دیدبان

بی‌توجهی ماتیس به دستورات ترامپ در خصوص ایران و کره شمالی

بی‌توجهی ماتیس به دستورات ترامپ در خصوص ایران و کره شمالی

دیدبان؛ نشریه نیویورکر روز دوشنبه گزارش داده است که جیمز ماتیس وزیر دفاع پیشین آمریکا از اجرای فرمان‌های دونالد ترامپ در قبال ایران و کره شمالی سرباز زده است یا گزینه‌های وی را با تلاش‌های گوناگون محدود کرده است تا مانع از تشدید تنش در روابط با ایران، کره شمالی و سوریه شود.

یک مقام سابق امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: رئیس جمهور آمریکا بلند فکر می‌کند. آیا شما این مساله را به عنوان یک دستور در نظر می‌گیرید؟ یا این مساله را به عنوان بخشی از یک روند مذاکرات طولانی تر در نظر می‌گیرید؟ ما با این مساله به عنوان بخشی از یک روند مذاکرات طولانی تر برخورد می‌کنیم. ما مانع از آن شده‌ایم که اتفاقات بدی رقم بخورد.

در سال 2017 میلادی، آزمایش‌های موشکی کره شمالی موجب شد تا ترامپ به پنتاگون دستور دهد تا خانواده‌های پرسنل نظامی آمریکا را از کره جنوبی خارج کند ولی یک مقام آگاه و رسمی گفته است که ماتیس از اجرای این دستور چشم پوشی کرده و این دستور را اجرا نکرده است.

در یک مورد دیگر در پاییز 2017 میلادی، مقام‌های کاخ سفید قصد برگزاری یک نشست خصوصی در کمپ دیوید را داشتند تا گزینه‌های نظامی احتمالی علیه کره شمالی را مورد بررسی قرار دهند ولی ماتیس مانع از برگزاری این نشست شده است.

ماتیس دسامبر گذشته یک روز پس از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از خاک سوریه، از سمتش استعفا کرده است.

وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین مانع از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شده است.

در شرایطی که عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اواخر سال 2017 میلادی آماده می‌شده، هربرت مک مستر مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نگران دخالت‌های ایران بوده و از پنتاگون خواسته است تا گزینه‌های لازم برای مقابله با ایران را ارائه دهد. ولی ماتیس نامه‌ای را برای کاخ سفید ارسال کرده ولی هیچ گونه پیشنهادی را در این خصوص مطرح نکرده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان