دیدبان

صندوق بین‌المللی پول: تحریم‌ آمریکا علیه ایران بر اقتصاد منطقه تاثیر منفی گذاشته است

صندوق بین‌المللی پول: تحریم‌ آمریکا علیه ایران بر اقتصاد منطقه تاثیر منفی گذاشته است

دیدبان؛ صندوق بین المللی پول معتقد است که تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران و بی ثباتی ناشی از افزایش بهای نفت که با آن همراه است رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است که شرایط موجود بر اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشته و سبب فرار سرمایه‌ها و نیز بالارفتن نرخ بیکاری در این مناطق می‌شود.

به اعتقاد صندوق بین‌المللی پول، شرایط موجود در ایران، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان سعودی، موجب شده تا وضع اقتصادی در کشور‌های صادر کننده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری تنها ۴ دهم درصد رشد داشته باشد؛ این در حالیست که رشد اقتصادی کشور‌های یاد شده در دوره مشابه سال گذشته ۶ دهم درصد گزارش شده بود.

بر این اساس، کشور‌های وارد کننده نفت در سال جاری رشدی معادل ۳.۶ درصد را تجربه خواهند کرد در حالی که سال گذشته میزان ۴.۲ رشد برای این کشور‌ها به ثبت رسیده بود.

به گزارش صندوق بین المللی پول، کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، قطر و کویت) یک دهم درصد بیشتر از سال گذشته میلادی رشد خواهند داشت.

بر اساس گزارش یاد شده رشد اقتصادی در آن دسته از کشور‌های صادرکننده نفت که عضو شورای همکاری خلیج فارس نیستند در سال جاری با کاهش ۱.۷ درصدی مواجه خواهد بود که این میزان تحت تاثیر تحولات ایران نسبت به سال گذشته میلادی ۱.۱ درصد کاهش بیشتر را نشان می‌دهد.

نهاد ناظر بر سامانه پولی بین‌المللی در این گزارش تاکید دارد که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا امسال همچنان بسیار اندک باقی خواهد ماند و از مرز ۱.۳ درصد فراتر نمی‌رود؛ این درحالی است که میزان رشد کشور‌های این منطقه در سال گذشته ۱.۴ درصد گزارش شده بود.

این گزارش همچنین ابراز امیدواری می‌کند که رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سال آینده میلادی تا مرز ۳.۲ درصد افزایش پیدا کند.

بر اساس این گزارش از مناقشات و درگیری ها، فساد، کندی روند اصلاحات، میزان بالای بدهی‌ها و نوسانات دامنه دار بهای نفت به عنوان عوامل اصلی تاثیر گذار بر کاهش رشد اقتصادی منطقه یاد شده نام برده شده است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین با تاکید بر بالا رفتن تنش‌های اجتماعی ناشی از کاهش رشد و روند کند اصلاحات که تهدیدی برای ثبات اقتصاد‌های کلان به شمار می‌رود، هشداد داده است که این نوع تنش‌ها زمینه‌ساز از مسیر خارج کردن اصلاحات خواهند بود.

جهاد ازعور، مدیر دفتر خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول، همچنین ضمن توصیه به کشور‌های صادر کننده نفت برای تنوع‌سازی در اقتصاد و تلاش در جهت کاهش وابستگی به بهای نفت از کشور‌های وارد کننده نیز خواست اصلاحات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند. به گفته مدیر دفتر خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول، این مسئله از آن جهت برای کشور‌های وارد کننده نفت اهمیت دارد که میزان بدهی آن‌ها رو به افزایش است و به طور متوسط تا میزان ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور‌های یاد شده را در بر گرفته است.

به گفته این مسئول صندوق بین المللی پول، کشور‌های تولید کننده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) به انضمام پاکستان و افغانستان بایست برای حفظ نرخ بیکاری در سطح کنونی و جلوگیری از افزایش آن طی پنج سال آینده دست کم ۲۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند.

شایان ذکر است، آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه خود برای اعمال فشار حداکثری بر اقتصاد ایران و تشدید تحریم‌ها بر ضد تهران که با خروج واشنگتن از توافقنامه هسته‌ای وین آغاز شد هفته گذشته معافیت‌های در نظرگرفته شده برای هشت کشور جهان جهت ادامه معاملات نفتی با ایران را به طور کامل لغو کرد.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان