دیدبان

هشدار اقتصاددانان به ترامپ درباره نفت ۱۰۰ دلاری

هشدار اقتصاددانان به ترامپ درباره نفت ۱۰۰ دلاری

دیدبان؛ شماری از اقتصاددانان بین‌المللی هشدار دادند اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه صادرات نفت ایران می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به ۱۰۰ دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خارج کند.

پایگاه تلگراف با اشاره به اینکه هفته گذشته دولت آمریکا با تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت ایران، موجب بالارفتن قیمت‌ جهانی نفت شد، افزود اقتصاددانان موسسه معتبر و جهانی «آکسفورد اکونومیک» پیش‌بینی کردند اگر قیمت‌ جهانی نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد تولید ناخالص جهانی (GDP) در سال آینده ۲.۶ درصد کاهش و تورم جهانی نیز ۴ درصد افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش، تحلیلگران اقتصادی نگران هستند که با افزایش فشار‌های ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمت‌ها رکورد چند سال اخیرا را بشکند و به بالاترین میزان خود برسد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته گذشته یعنی ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند.

یک روز پس از آن، وب‌سایت «فایننشال تایمز» در گزارشی با عنوان «پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟» نوشت: اقدام آمریکا در عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران سوالاتی جدی درباره آینده قیمت نفت در بازار‌های جهانی و همچنین توانایی دیگر تولیدکنندگان در جبران کسری نفت ایران ایجاد کرده است. مایک پمپئو مدعی شد امارات و عربستان به آمریکا وعده داده‌اند با تولید بیشتر نفت، تعادل بازار را حفظ کنند. اما روز دوشنبه (گذشته) و همزمان با اعلام خروج نفت ایران از بازار‌های جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت به‌ یک‌‎باره به ۷۴ دلار رسید. این قیمت طی شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

مرتبط‌ها

نتیجه کنترل قیمت ماسک نایاب شدن آن بود

دانشمندان چینی:‌ "مورچه خوار پولکدار"؛ ناقل احتمالی ویروس کرونا به انسان است

بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق درباره حمله امروز به پایگاه «التاجی»

۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند

ایرانیان مقیم چین، درگیری با بیماری کرونا

دستور رئیس‌جمهور افغانستان برای آزادی 1500 زندانی وابسته به طالبان